06.12.2017 / 11:24
StoryEditor

Otwieramy sklep spożywczy. O czym trzeba pamiętać? [PORADNIK]

Mimo postępującej konsolidacji w Polsce nadal działa aż około 100 000 sklepów ogólnospożywczych (fot. materiały prasowe)
Uruchomienie sklepu spożywczego to jedna z najczęstszych koncepcji, w sytuacji gdy ktoś chce spróbować swoich sił w biznesie. O przygodzie z handlem detalicznym można zacząć poważnie myśleć już wtedy, gdy dysponuje się kwotą 50 000 zł. Tyle w przybliżeniu kosztuje założenie niewielkiego osiedlowego sklepu lub przyłączenie się do sieci franczyzowej.

Według ekspertów mimo dynamicznej ekspansji supermarketów wciąż opłaca się otwierać osiedlowe sklepy. Ponad 15 proc. Polaków kupuje wyłącznie w małych sklepikach. Większość konsumentów robi codzienne zakupy w sklepach blisko domu, a raz w tygodniu wybieramy się na większe zakupy do super- lub hipermarketu.

Delikatesy czy dyskont?

Planując otwarcie sklepu, w pierwszej kolejności należy ustalić, jacy są potencjalni klienci. W miejscach, gdzie mieszkają osoby bogatsze, lepiej sprawdzają się delikatesy, w biedniejszych regionach – sklepy dyskontowe. Dodatkowo powinniśmy sprawdzić konkurencję w okolicy naszego działania. Klientami sklepu mogą być mieszkańcy okolic, ale również całej miejscowości – wszystko zależy od dobrej reklamy i jakości prowadzonej działalności.

Przekonać klientów

Celem firmy jest zdobycie jak najszerszego grona stałych klientów. Spełnienie takiego założenia nie jest łatwe, ale cel ten osiągniemy, gdy zapewnimy:

- szeroki asortyment dobrej jakości produktów
- przystępne ceny towarów, ustalone na podstawie badania regionalnego rynku
- obsługę na najwyższym poziomie świadczoną przez wykwalifikowany personel, który potrafi również stworzyć miłą atmosferę
- dobrą informację o ofercie naszego sklepu
- ciągły rozwój działalności.

Niezbędna podstawa

Osoby zamierzające założyć sklep spożywczy, powinny mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat sprzedaży – w tym obsługi kasy fiskalnej, a także kształtowania cen (aby móc ustalać odpowiednią marżę, przy zachowaniu korzystnych cen dla klienta), potrzeb klientów – oraz umiejętność zarządzania personelem (jeśli zamierzamy zatrudnić kogoś do pomocy).

Poznaj swoje produkty

Wiedza o własnych produktach też jest niezbędna, ponieważ wpływa na jakość sprzedaży, to jest, przede wszystkim na umiejętność odpowiedniego wyeksponowania, zaprezentowania oferty, a to oznacza dobrą reklamę, czyli w efekcie – zysk. Należy edukować klienta, informować go o asortymencie – personel powinien przechodzić specjalistyczne szkolenia z wiedzy o produktach, ich przeznaczeniu, odpowiednim wykorzystaniu.

Pozwolenie na alkohol

Poszerzenie oferty sklepu spożywczego o taką grupę towarów jak napoje alkoholowe może zwiększyć obrót nawet o 20 proc., ale wymaga uzyskania płatnego zezwolenia. Sam proces uzyskania zgody na sprzedaż napojów alkoholowych wymaga zwykle dłuższego czasu, zwłaszcza że liczba wydawanych zezwoleń w każdej miejscowości jest określona. Wydawane są trzy różne oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

— do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo

— powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)

— powyżej 18% zawartości alkoholu, zezwolenia są wydawane na czas oznaczony, w przypadku sprzedaży detalicznej, na okres nie krótszy niż 2 lata.

Działalność jednoosobowa

Wybór formy prawnej to decyzja właściciela. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza albo udział w spółce osobowej lub kapitałowej. Wybór uzależniony jest od ponoszenia ryzyka i skali działalności, na jaką decyduje się właściciel. Jednoosobowa działalność gospodarcza pozwala na samodzielne podejmowanie decyzji i jest odpowiednia dla małych i średnich sklepów. Przy czym założyciel odpowiada całym swoim majątkiem firmowym i osobistym za zobowiązania firmy.

A może spółka?

Spółki osobowe są zawiązywane przez osoby fizyczne, które kumulują własne wkłady pieniężne na rzecz spółki lub wnoszą wiedzę (know-how), przez co rozmiar spółek jest większy i mają szerszy zakres działania. Wspólnicy dzielą się zyskami, ale również i ryzykiem działalności, odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółek kapitałowych przepisy prawne regulują w ścisły sposób wielkości kapitałów założycielskich oraz zasady podejmowania kluczowych decyzji w spółce. Inny jest również sposób rejestracji spółki, gdzie wymagany jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zaś dane finansowe spółki są jawne.

Artykuł powstał na bazie poradnika „ABC biznesu: Jak założyć sklep spożywczy”, wydanego przez Ośrodek Promowania Przedsiębiorczości w Sandomierzu.

19.11.2024 / 11:24
StoryEditor
Smyk, największa w Polsce sieć z produktami dla dzieci, osiąga liczbę 250 placówek stacjonarnych
Sieć Smyk uruchamia sklep nr 250 (mat. prasowe)

Od 21 listopada w nowo otwartym centrum handlowym Aura Park w Garwolinie (woj. mazowieckie) rozpocznie pracę sklep sieci Smyk, oferujący wybór odzieży i obuwia, zabawek, akcesoriów i wielu innych produktów dla dzieci w wieku 0-14 lat. Będzie to 250. placówka sieci.

Otwarcie nowego sklepu oznacza kontynuację rozwoju sieci Smyk, której misją jest odpowiedź na potrzeby rodziców i dzieci, poprzez oferowanie różnorodnych artykułów „pod jednym ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 10:27
StoryEditor
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe. Czy czeka je niepewna przyszłość?
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe (fot. Shutterstock)

Galerie handlowe w Polsce w trzecim kwartale 2024 roku odnotowują znaczny spadek liczby odwiedzających, wynika z najnowszego raportu Proxi.cloud. Dlaczego konsumenci coraz mniej chodzą do takich miejsc oraz jaka przyszłość je czeka?

Według danych z raportu firmy Proxi.cloud w III kwartale 2024 roku ruch w centrach handlowych zmniejszył się aż o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego rok...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 19:45