06.12.2017 / 11:24
StoryEditor

Otwieramy sklep spożywczy. O czym trzeba pamiętać? [PORADNIK]

Mimo postępującej konsolidacji w Polsce nadal działa aż około 100 000 sklepów ogólnospożywczych (fot. materiały prasowe)
Uruchomienie sklepu spożywczego to jedna z najczęstszych koncepcji, w sytuacji gdy ktoś chce spróbować swoich sił w biznesie. O przygodzie z handlem detalicznym można zacząć poważnie myśleć już wtedy, gdy dysponuje się kwotą 50 000 zł. Tyle w przybliżeniu kosztuje założenie niewielkiego osiedlowego sklepu lub przyłączenie się do sieci franczyzowej.

Według ekspertów mimo dynamicznej ekspansji supermarketów wciąż opłaca się otwierać osiedlowe sklepy. Ponad 15 proc. Polaków kupuje wyłącznie w małych sklepikach. Większość konsumentów robi codzienne zakupy w sklepach blisko domu, a raz w tygodniu wybieramy się na większe zakupy do super- lub hipermarketu.

Delikatesy czy dyskont?

Planując otwarcie sklepu, w pierwszej kolejności należy ustalić, jacy są potencjalni klienci. W miejscach, gdzie mieszkają osoby bogatsze, lepiej sprawdzają się delikatesy, w biedniejszych regionach – sklepy dyskontowe. Dodatkowo powinniśmy sprawdzić konkurencję w okolicy naszego działania. Klientami sklepu mogą być mieszkańcy okolic, ale również całej miejscowości – wszystko zależy od dobrej reklamy i jakości prowadzonej działalności.

Przekonać klientów

Celem firmy jest zdobycie jak najszerszego grona stałych klientów. Spełnienie takiego założenia nie jest łatwe, ale cel ten osiągniemy, gdy zapewnimy:

- szeroki asortyment dobrej jakości produktów
- przystępne ceny towarów, ustalone na podstawie badania regionalnego rynku
- obsługę na najwyższym poziomie świadczoną przez wykwalifikowany personel, który potrafi również stworzyć miłą atmosferę
- dobrą informację o ofercie naszego sklepu
- ciągły rozwój działalności.

Niezbędna podstawa

Osoby zamierzające założyć sklep spożywczy, powinny mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat sprzedaży – w tym obsługi kasy fiskalnej, a także kształtowania cen (aby móc ustalać odpowiednią marżę, przy zachowaniu korzystnych cen dla klienta), potrzeb klientów – oraz umiejętność zarządzania personelem (jeśli zamierzamy zatrudnić kogoś do pomocy).

Poznaj swoje produkty

Wiedza o własnych produktach też jest niezbędna, ponieważ wpływa na jakość sprzedaży, to jest, przede wszystkim na umiejętność odpowiedniego wyeksponowania, zaprezentowania oferty, a to oznacza dobrą reklamę, czyli w efekcie – zysk. Należy edukować klienta, informować go o asortymencie – personel powinien przechodzić specjalistyczne szkolenia z wiedzy o produktach, ich przeznaczeniu, odpowiednim wykorzystaniu.

Pozwolenie na alkohol

Poszerzenie oferty sklepu spożywczego o taką grupę towarów jak napoje alkoholowe może zwiększyć obrót nawet o 20 proc., ale wymaga uzyskania płatnego zezwolenia. Sam proces uzyskania zgody na sprzedaż napojów alkoholowych wymaga zwykle dłuższego czasu, zwłaszcza że liczba wydawanych zezwoleń w każdej miejscowości jest określona. Wydawane są trzy różne oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

— do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo

— powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)

— powyżej 18% zawartości alkoholu, zezwolenia są wydawane na czas oznaczony, w przypadku sprzedaży detalicznej, na okres nie krótszy niż 2 lata.

Działalność jednoosobowa

Wybór formy prawnej to decyzja właściciela. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza albo udział w spółce osobowej lub kapitałowej. Wybór uzależniony jest od ponoszenia ryzyka i skali działalności, na jaką decyduje się właściciel. Jednoosobowa działalność gospodarcza pozwala na samodzielne podejmowanie decyzji i jest odpowiednia dla małych i średnich sklepów. Przy czym założyciel odpowiada całym swoim majątkiem firmowym i osobistym za zobowiązania firmy.

A może spółka?

Spółki osobowe są zawiązywane przez osoby fizyczne, które kumulują własne wkłady pieniężne na rzecz spółki lub wnoszą wiedzę (know-how), przez co rozmiar spółek jest większy i mają szerszy zakres działania. Wspólnicy dzielą się zyskami, ale również i ryzykiem działalności, odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółek kapitałowych przepisy prawne regulują w ścisły sposób wielkości kapitałów założycielskich oraz zasady podejmowania kluczowych decyzji w spółce. Inny jest również sposób rejestracji spółki, gdzie wymagany jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zaś dane finansowe spółki są jawne.

Artykuł powstał na bazie poradnika „ABC biznesu: Jak założyć sklep spożywczy”, wydanego przez Ośrodek Promowania Przedsiębiorczości w Sandomierzu.

18.06.2024 / 23:24
StoryEditor
Franczyzowy Superbohater 2024. Nagrodziliśmy najlepszych franczyzobiorców w Polsce
Franczyzowy Superbohater to konkurs organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze we współpracy z Modern Expo z myślą o franczyzobiorcach, przedsiębiorcach z krwi i kości, którzy nie tylko pracują, aby utrzymać siebie i swoje rodziny, ale także rozwijają polską gospodarkę i biznesy, z którymi współpracują. Oto lista osób nagrodzonych w tym roku.

Aktualnie w Polsce funkcjonuje około 1350 systemów franczyzowych w ramach, których działa niemal 90 tys. punktów handlowych i usługowych, w tym około 40 tys. sklepów. Patrząc na...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.06.2024 / 14:55
StoryEditor
Szymon Mitoraj, Eurocash na Retail Trends 2024: Handel offline będzie miał się dobrze, ale jego rola będzie ewoluować
Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy Eurocash, podczas kongresu Retail Trends 2024 (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
- Nie jest prawdą, że e-commerce całkowicie zdominuje rynek i nie będzie offline‘u - mówił podczas kongresu Retail Trends 2024 Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za cyfryzację.

Przedstawiciel Eurocashu przywołał swoje doświadczenie z branży bankowej. - Pierwszy raz takie hasło, że nie będzie oddziałów, słyszałem w 2001 r. Było powiedziane, że do 2010 r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. lipiec 2024 12:24