02.05.2024 / 11:29
StoryEditor

Czołowi producenci napojów tworzą operatora systemu kaucyjnego. Co o ich inicjatywie sądzi Dariusz Lizak, prezes KIG PR?

Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy uważa, że UOKiK powinien bezzwłocznie wydać zgodę na operatora systemu kaucyjnego tworzonego przez 12 producentów napojów (fot. materiały prasowe)
Decyzja 12 firm z branży napojowej o powołaniu przez nie do życia jednego operatora systemu kaucyjnego jest w pełni uzasadniona i rozsądna – ocenia Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy. W komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl Dariusz Lizak, prognozuje, że UOKiK szybko da na tę inicjatywę zielone światło, a gdy tylko taki podmiot powstanie "podłączą się” pod niego kolejni gracze.

19 kwietnia br. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynął wniosek o wydanie zgody na koncentrację podpisany przez 12 firm z branży napojowej, które chcą utworzyć operatora systemu kaucyjnego. W gronie podmiotów, które z nim wystąpiły, znalazły się: Coca-Cola, Colian, Żywiec Zdrój, Maspex, Nestle, Pepsi-Cola, Red Bull, Oshee, Zbyszko, Orangina Schweppes, Nałęczów Zdrój oraz Van Pur. Firmy te razem mają przeważający udział w rynku napojów i zgodnie z przepisami antymonopolowymi muszą uzyskać od UOKiK zgodę na utworzenie wspólnej spółki.

Producenci napojów słusznie biorą sprawy w swoje ręce

Oceniając tę inicjatywę Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy (KIG PR) nazwał ją uzasadnioną i rozsądną.

– Firmy biorą sprawy w swoje ręce chcąc zapewne wywiązać się z obowiązków wynikających z ustawy o systemie kaucyjnym, a także ustawy SUP (ustawy wdrażającej w Polsce unijną dyrektywę SUP, zwaną również dyrektywą plastikową, ograniczającej użycie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych – red.) – stwierdził Lizak w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl.

Do tych obowiązków należy m.in. prowadzenie selektywnej zbiórki opakowań na ściśle określonym minimalnym poziomie, który za rok 2025 ma wynieść 77 proc. i w perspektywie czterech lat wzrosnąć do 90 proc., przy czym niewywiązywanie się z tego obowiązku będzie wiązało się z uiszczeniem opłaty produktowej za każdy kilogram opakowań pozostawionych na rynku. 

Prezes KIG PR podkreślił, że jest to jedyna inicjatywa podmiotów wprowadzających do obrotu napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym (mowa o jednorazowych butelkach plastikowych o pojemności do 3 litrów, puszkach metalowych o pojemności do 1 litra oraz wielorazowych butelkach szklanych o pojemności do 1,5 litra), z którą wyszły firmy wykazujące się znaczącą aktywnością i historią funkcjonowania na tym rynku. Dariusz Lizak dodał też, że spodziewa się, że w inicjatywę tę, po tym, gdy nowy operator rozpocznie działalność, zaangażują się też inne podmioty.

Co zrobi urząd antymonopolowy?

Prognozując to, jak UOKiK odniesienie do wniosku ww. firm, Dariusz Lizak stwierdził, że aktywność stworzonego przez nie podmiotu reprezentującego (operatora systemu kaucyjnego) będzie aktywnością rozproszoną. Uwzględniając to, UOKiK nie powinien zwlekać z decyzją o wydaniu zgodę na to, żeby taki podmiot powstał. Prezes KIG PR uspokaja również, że podmiot ten będzie zobowiązany reprezentować interesy wszystkich producentów i importerów napojów, którzy wyrażą chęć współpracy z nim, a nie tylko firm stojących za jego utworzeniem.

– Ustawa o systemie kaucyjnym, literalnie, zapewnia powszechny i równy dostęp do niego dla wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym, a podmiot reprezentujący (operator systemu – red.) wykonuje wyłącznie działalność związaną z zagospodarowaniem opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz organizowaniem i prowadzeniem systemu kaucyjnego – podkreśla Dariusz Lizak.

– Podmiot reprezentujący, o którego utworzenie stara się obecnie grupa dużych przedsiębiorstw, jest zobowiązany do zawarcia umowy, z każdym wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje, który się do niego zgłosi. – Upraszczając, podmiot reprezentujący, będzie zobowiązany ustawą reprezentować każdego wprowadzającego, który się do niego zgłosi i wykonywać obowiązki w jego imieniu – dodaje.

W opinii Dariusza Lizaka, za rychłym wydaniem przez UOKiK zgody na utworzenie przez wiodące firmy napojowe wspólnego operatora systemu kaucyjnego przemawia też to, że na przygotowanie się do organizacji tego systemu pozostało już niewiele czasu. Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw, zwaną ustawą kaucyjną, została podpisaną przez Prezydenta RP 30 sierpnia 2023 r., a jej przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2025 r. Nowy operator (po uzyskaniu zgody UOKiK) będzie jeszcze musiał dostać zezwolenie na prowadzenie systemu kaucyjnego od ministra klimatu i środowiska.

Ilu operatorów będzie tworzyło system kaucyjny? Czy Zwrotka i Polka przetrwają? 

Taką zgodę w marcu br. otrzymała spółka Zwrotka (pełna nazwa Krajowy System Kaucyjny Zwrotka), która tym samym stała się pierwszym operatorem systemu kaucyjnego w Polsce. Na jej wydanie (od lutego br.) czeka też Polka (pełna nazwa Polka Operator Systemu Kaucyjnego Not For Profit). Za pierwszą z tych spółek stoi Grupa Biosystem, zajmująca się dotąd głównie odzyskiem opakowań oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a za drugim – Fundacja Odzyskaj Środowisko.

Dodajmy, że z inicjatywą utworzenia jednego operatora systemu kaucyjnego wyszli też trzej najwięksi producenci piwa, działające w Polsce, czyli Kompania Piwowarska, Carlsberg Polska i Grupa Żywiec, którzy obecnie czekają, aż Komisja Europejska i UOKiK wyda zgodę na taki ruch (w przypadku producentów napojów bezalkoholowych wystarczy zgoda UOKiK, bo ze względu na dużą liczbę firm na rynku spada ryzyko koncentracji i ograniczania konkurencji).

Zważywszy na fakt, że zarówno Zwrotka jak i Polka to niewielkie podmioty, a organizacja systemu kaucyjnego wymaga sporych inwestycji, pojawia się pytanie, czy będą one miały szansę współistnieć na rynku z operatorem, za którym stoją rynkowi giganci. Odpowiadając na nie, Dariusz Lizak stwierdził, że Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy od początku konsultacji społecznych w ramach projektu ustawy o systemie kaucyjnym, opowiadała się za jednym operatorem/podmiotem reprezentującym, którego inicjatorami miały być firmy z branży napojowej, wspierane przez organizacje branżowe i stowarzyszeń. 

– W obecnej sytuacji, trzeba powiedzieć przez niedopracowaną ustawę, większość podmiotów wprowadzających, szczególnie z sektora MŚP, wstrzymuje się od decyzji tworzenia podmiotu reprezentującego i czeka na rozwój sytuacji, co w efekcie niekorzystnie oddziałuje na tworzenie efektywnej struktury systemu kaucyjnego – stwierdził Lizak.

Zaznaczył również, że odpowiedź na pytanie dla ilu operatorów widzi miejsce w powszechnym systemie kaucyjnym, nie jest prosta, co wynika głównie z tego, że trudno jest dokładnie ocenić potencjał i zasoby niezbędne do tworzenia systemu kaucyjnego posiadane przez podmioty, które go obecnie budują, czyli głównie organizacji, zajmujących się zbiórką i recyklingiem odpadów.

Powszechny, ogólnokrajowy system kaucyjny jest jeszcze w powijakach

– Część z nich posiada w organizacjach zależnych środki transportu, magazyny i kapitał ludzki. Jednak bez szczegółowej analizy możemy powiedzieć, że na obecną chwilę, żaden z nich [tych podmiotów] nie jest jeszcze w pełni przygotowany, aby pokryć obszar całej Polski i stworzyć powszechny system – ocenia prezes KIG PR. – Oczywiście do końca roku jest jeszcze trochę czasu, więc wiele elementów systemu można będzie zorganizować i dopracować – zastrzega.

– Wobec tego, że mamy wiele podmiotów tworzących system, nasza Izba zgłosiła inicjatywę stworzenia tzw. organizacji parasolowej, z jednej strony wspierającej podmioty reprezentujące szczególnie w kontekście niezbędnej współpracy, między innymi w ramach wymiany informacji, a z drugiej kontroli efektywności procesów organizacyjnych – podsumowuje Dariusz Lizak.

15.11.2024 / 14:42
StoryEditor
Lidl nokautuje Biedronkę. Niemiecki dyskonter wydał ponad dwa razy więcej na reklamę w tv niż jego największy konkurent
W październiku br. Lidl wydał na reklamę w tv ponad 170 mln zł, ponad dwa razy więcej niż Biedronka (fot. Youtube.com)

Lidl wskoczył na pierwsze miejsce wśród największych reklamodawców telewizyjnych. Z najnowszego raportu Nielsen Media wynika, że w październiku br. niemiecki dyskonter przeznaczył na te cel ponad 170 mln zł. Wydatki Jeronimo Martins – właściciela Biedronki, były o niebo skromniejsze.

Październikowy raport Nielsen Media wskazuje, że pod względem wydatków na reklamę telewizyjną Lidl nie miał sobie równych. Niemiecki dyskonter przeznaczyła na nią sumę p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 14:40
StoryEditor
Sztuczna inteligencja napędza sprzedaż Grupy Alibaba. Chiński gigant rośnie trzycyfrowo
Na nowych przepisach stracą głównie azjatyckie platformy sprzedażowe (Shutterstock)

Zwiększone inwestycje strategiczne w obszar "użytkownik przede wszystkim" prowadzą do solidnego wzrostu GMV o 11,11 i rekordowo wysokiej liczby aktywnych nabywców. Biznes w chmurze przyspiesza dzięki dwucyfrowemu wzrostowi chmury publicznej i piątemu z rzędu kwartałowi trzycyfrowego wzrostu przychodów z produktów związanych ze sztuczną inteligencją w ujęciu rok do roku.

Grupa Alibaba osiągnęła solidne zyski za kwartał kończący się we wrześniu 2024 r., wynikające z ciągłych inwestycji w swoje podstawowe działalności, a kierownictwo wyraziło siln...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. listopad 2024 00:46