Jak poinformowano, projekt nowelizacji ustawy o systemie kaucyjnym ma na celu "doprecyzowanie przepisów dot. wydawania, cofania i zmieniania zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego, które wydaje minister właściwy do spraw klimatu na wniosek podmiotu reprezentującego (podmiot, który będzie prowadził system kaucyjny)".
Prace nad projektem prowadzone są "w związku z pojawiającymi się wątpliwościami czy obecne przepisy są wystarczające w celu zapewnienia, że systemy kaucyjne zostaną uruchomione zgodnie z planem oraz czy będą prowadzone w sposób rzetelny".
Jakie problemy zidentyfikowano?
W wykazie czytamy, że zidentyfikowane zostały następujące ryzyka w przypadku niepodjęcia prac nad projektem ustawy: niewystarczający nadzór na etapie poprzedzającym uruchomienie systemu kaucyjnego; ograniczone podstawy do cofnięcia zezwoleń podmiotom, które nie podejmują działań zmierzających do terminowego uruchomienia systemu lub nie planują działań na wystarczająco szeroką skale aby objąć systemem teren całego kraju; ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w zakresie planowania działania systemów kaucyjnych; jak również, ze względu na ogólne wytyczne odnośnie zawartości wniosków – ryzyko wydania wielu zezwoleń, w tym dla podmiotów, które faktycznie systemu nie uruchomią lub nie mają takiego zamiaru.
"Aby zminimalizować potencjalne możliwości wystąpienia wymienionych ryzyk oraz późniejszej potrzeby konfrontacji z ich potencjalnymi skutkami, zaplanowano zmiany w ustawie zwiększające rolę ministra właściwego do spraw klimatu jako organu nie tylko wydającego decyzję w oparciu o szczegółowe dane przekazywane przez podmioty reprezentujące, ale także jako nadzorującego realizacje poszczególnych etapów prowadzących do uruchomienia systemu".
Co ma się zmienić?
Zgodnie z przekazaną informacją, nowelizacja ma wprowadzić do ustawy przepisy uściślające obowiązujące obecnie warunki udzielania zezwolenia. Zaplanowano m.in. doprecyzowanie zawartości wniosku o wydanie zezwolenia poprzez dookreślanie jaki rodzaj dokumentów jest wymagany, szczegółowych informacji pozwalających na nadzorowanie przebiegu prac prowadzących do uruchomienia sytemu oraz określenie wymaganych załączników. Ma to umożliwić ministrowi właściwemu do spraw klimatu na kontrolowanie procesu przygotowania uruchomienia sytemu po wydaniu zezwolenia.
Kolejna zmiana to wskazanie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego w zezwoleniu, który nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. "Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji" - czytamy.
Następny element to przekazywanie informacji o zmianie warunków określonych w zezwoleniu oraz w związku z tym możliwość wezwania do zmiany zezwolenia. Ten mechanizm ma na celu umożliwienie nadzoru nad zmianami wprowadzanymi w systemie na etapie przed i po uruchomieniu systemu kaucyjnego.
Planowane jest także wskazanie, że decyzjom wydawanym przez ministra właściwego do spraw klimatu można nadać rygor natychmiastowej wykonalności. Nowe przepisy mają ponadto określać, że postępowania dot. systemu kaucyjnego będą jednoinstancyjne. Zapowiedziano skrócenie i przyspieszenie procedury.
Ostatnia ujawniona zmiana to wskazanie, że Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadza kontrolę podmiotu reprezentującego przed i po uruchomieniu systemu. "Prowadzenie kontroli przez Inspekcję przyczyni się zapewnienia, że systemy zostały przygotowane prawidłowo i funkcjonują zgodnie z udzielonym zezwoleniem" - czytamy w rządowym wykazie.
Za prace nad projektowanymi przepisami odpowiada Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.