24.07.2024 / 11:56
StoryEditor

Unifikacja vs. personalizacja. Czy opakowania szyte na miarę to trend, który ma szanse się rozwinąć? Co przemawia za tym, żeby w takie opakowania inwestować? W jakich przypadkach taka gra jest warta świeczki?

Unifikacja vs. personalizacja. Czy opakowania szyte na miarę to trend, który ma szanse się rozwinąć? Co przemawia za tym, żeby w takie opakowania inwestować? W jakich przypadkach taka gra jest warta świeczki?

Na sklepowych półkach możemy dostrzec różnorodne opakowania produktowe: niektóre projekty wyróżniają się kolorami albo kształtami, a obok nich znajdują się rzędy stonowanych wzorów na jednolitych kartonach, butelkach czy torbach. Różnice te wynikają z dwóch odmiennych strategii, które firmy stosują podczas produkcji opakowań swoich wyrobów – unifikacji i personalizacji. Która z nich wydaje się bardziej prosperująca na współczesnym rynku?

Unifikacja opakowań polega na wytwarzaniu licznych nakładów według jednego wykrojnika, trzymając się określonej gramatury, wielkości lub stylu nadruku na produkcie. Personalizacja zakłada dostosowanie opakowania do specyficznych potrzeb danego klienta lub określonej grupy odbiorczej, a także ingerencję w wizualną stronę pudełek, np. poprzez stworzenie kilku odmiennych opracowań graficznych. Personalizowane produkty wyróżniają markę na tle konkurencji oraz łatwiej zapadają w pamięć klientom, jednak czy inwestowanie w nietypowe rozwiązania jest rzeczywiście opłacalne?

Zalety personalizacji

Personalizacji opakowań bliżej już do powszechnej usługi rynkowej, niż trendu. Moda jest dynamiczna, a nietrwałość to jeden z jej głównych przymiotów, podobnie do ciągłego zastępowania wypracowanych rozwiązań kolejnymi pomysłami. Personalizacja jest natomiast oferowana przez wiele firm produkcyjnych i drukarni, a na rynku światowym co jakiś czas pojawiają się kolejne pomysły na uatrakcyjnienie opakowań produktowych (np. włączenie do opakowań technologii, poprzez stosowanie na nich kodów QR).

Warto wymienić kilka zalet personalizacji, które decydują o jej popularności. Dostępne w ofercie Drukomatu opakowania z niepowtarzalnym nadrukiem lub ozdobione uszlachetnieniami, skutecznie wspierają strategie packvertisingu, pozwalają również umieścić na produkcie nie tylko jego opis, ale więcej treści marketingowych. Personalizowane pudełka umożliwiają bezpośrednią, a przez to bardziej efektywną komunikację z klientami (częsta praktyka sklepów e-commerce).

Opakowania tworzone wedle niecodziennych założeń mogą korzystnie wpłynąć na konsumenckie doświadczenia z produktem, przekładając się na lojalność kupujących wobec jednej marki. Na przykład, decyzja o wyprodukowaniu pudełka na kształt zapakowanego produktu może przyczynić się do wygodniejszego otwierania i zamykania, także ułatwienia jego ogólnego użytkowania. Atrakcyjne wizualnie opakowanie sprzyja popularnym praktykom eko, ponieważ konsumenci mogą je powtórnie wykorzystać, choćby do dekoracji wnętrza, co wpłynie na pozytywne oceny działań producenta.

Psychologia personalizowanych opakowań

Personalizowane opakowania są formą reklamy podprogowej – każdy element projektu wpływał na odczucia i myślenie konsumentów. Kolor grafiki, kształt czy struktura surowca,

z którego wykonane zostało pudełko, rozbudza u kupujących konkretne skojarzenia i kreuje określone nastawienie wobec marki.

W branżowych źródłach internetowych czy książkowych nietrudno o znalezienie badań z zakresu psychologii i socjologii, udowadniających istotność opakowań w strategiach sprzedażowych i marketingowych. Przykładem takiego tekstu może być artykuł pt.:„Test personifikacji opakowania i jego zastosowanie”, w którym autorka klarownie przedstawia symbolikę kolorów, wskazując na ich najczęstsze zastosowania w handlu czy wymieniając psychologiczne uwarunkowania skojarzeń, jakie tworzą określone kształty opakowań(1). To tylko jedno z wielu analogicznych opracowań.

Powyższy przykład można potraktować jako dowód na siłę personalizacji. Proces ten pozwala przekazać naprawdę wiele treści w sposób niedosłowny, jednocześnie kształtując konsumenckie postawy. Przemyślany projekt niepowtarzalnych opakowań może okazać się bardziej skuteczny, niż wiele pomysłów i działań marketingowych, nie posiadających przysłowiowego clou.

Personalizacja a unifikacja

Proces personalizacji ma wiele zalet, jednak nie oznacza to, że jest wolny od wad. Jak wszystkie rozwiązania biznesowe, niesie za sobą pewne zagrożenia, które warto przeanalizować przed decyzją o jego wdrożeniu.

I tak, personalizacja będzie procesem nieco droższym od unifikacji. Koszty wytworzenia serii opakowań zróżnicowanych kolorystycznie, wielkościowo czy graficznie na pewno okażą się większe od wyprodukowania nakładu jednolitych pudełek. Decydują o tym skomplikowane wykrojniki czy specyficzne materiały, którymi nie każda firma dysponuje w standardzie, toteż konieczne będzie ich sprowadzenie.

Projektowanie kilku wersji opakowań i ich produkowanie będzie o wiele bardziej czasochłonne, niż masowe wytworzenie identycznych produktów. Wszystkie techniczne wyzwania, które pojawiają się przy okazji personalizacji, mogą także dotknąć klientów. Bardziej skomplikowany proces produkcji przekłada się na wyższą cenę finalnego produktu, która może zniechęcić część konsumentów do zakupu. 

Kiedy warto zdecydować się na personalizację opakowań?

Personalizacja to rozwiązanie, które wymaga namysłu. W dłuższej perspektywie, unifikacja jest bardziej korzystna finansowo. Istnieją jednak marketingowe działania, do realizacji których warto wykorzystać personalizowane pudełka.

Rezygnacja ze schematów będzie idealna przy wytwarzaniu linii produktów luksusowych. Finezyjne kształty albo ozdobne uszlachetnienia będą idealne do promocji produktów Premium, oferujących najwyższą jakość. Zastosowanie personalizacji będzie wskazane również przy produkcji kolekcjonerskich lub limitowanych serii produktowych – wyjątkowe pudełko, dostępne w ograniczonym nakładzie albo tylko w określonym przedziale czasu, na pewno przekona wielu konsumentów do zakupu.

Personalizowane opakowania mogą być też kluczem dla niektórych branżowych nisz. Jeżeli nasze produkty mają być kierowane wyłącznie do specyficznej grupy klientów,  o wyraźnych oczekiwaniach estetycznych, niepowtarzalne projekty na pewno przyciągną uwagę docelowych odbiorców. Takie wyjątkowe produkty na pewno uda Ci się stworzyć z Drukomatem – jako kompleksowa i elastyczna drukarnia, realizujemy też zamówienia niestandardowe, które na pewno oddadzą niepowtarzalny charakter Twojej działalności.

Personalizacja a unifikacja – czy oryginalność jest w cenie?

Czy oryginalne podejście do produkcji jest opłacalne? Tak w kontekście marketingowym, ale nie zawsze w odniesieniu do zarządzania budżetem firmy czy w biznesie, który dopiero zaczyna się rozwijać. Tworzenie nieszablonowych projektów na siłę, bez pomysłu opartego na analizie rynkowej i oczekiwań konsumenckich, zostanie szybko zweryfikowane przez słabe wyniki sprzedażowe.

Personalizowane opakowania będą świetnym narzędziem marketingowym, o ile staną się częścią wielopoziomowej, świadomej strategii. Na pewno nie jest to chwilowy trend, który lada moment zniknie z rynku. Personalizacja może być kluczem do sprzedaży i lojalności klientów, o ile opakowania produktowe rzeczywiście tworzone będą z myślą o praktyczności i potrzebach kupujących.

Innymi słowy, personalizacja to rozwiązanie dające firmom wiele możliwości. Aby jednak korzystać z jej pełnego potencjału, potrzeba sprecyzowanych celów. Nie należy bać się nieco wyższych kosztów, które zwrócą się, jeżeli będziemy mądrze zarządzać personalizowanymi produktami.  

15. listopad 2024 12:13