13.05.2024 / 10:09
StoryEditor

Kartony do płynnej żywności – nie nadający się do recyklingu odpad czy zrównoważone środowiskowo opakowanie? [OPINIA]

Kartony do płynnej zywności (fot. Shutterstock)
Według danych Fundacji ProKarton, w Polsce wprowadza się na rynek ponad 60 tys. ton rocznie kartonów do płynnej żywności. Liczba ta stanowi około połowę wszystkich opakowań wielomateriałowych w naszym kraju. Powszechnie uważa się, że takie opakowania nie nadają się do recyklingu i po użyciu stanowią trudne do utylizacji odpady. Jacek Świgoń, Key Account Director, Tetra Pak Polska, przekonuje, że jest inaczej.

– Spotykamy się z opiniami, że opakowania wielomateriałowe, takie jak kartony na napoje i żywność płynną nie nadają się do recyklingu. My wiemy, że się do tego nadają i dlatego inwestujemy w działania zwiększające poziom zbiórki zużytych kartonów i ich recyklingu na całym świecie, w tym w Polsce. W połowie ub. roku we współpracy z firmą Stora Enso uruchomiliśmy wydajną linię do recyklingu kartonów po napojach i żywności płynnej w Ostrołęce. Jej potencjał potraja moce przetwórstwa tych opakowań w naszym kraju do 75 tys. ton w skali roku, dzięki czemu możemy poddać recyklingowi całość wolumenu tych opakowań trafiających na polski rynek – wylicza Jacek Świgoń, Key Account Director, Tetra Pak Polska.

Firma pracuje też nad modyfikacją samych opakowań, projektując je w taki sposób, by zwiększać udział włókna celulozowego, tak aby to opakowanie było jeszcze bardziej zrównoważone.

– W naszych opakowaniach wykorzystujemy materiały pochodzące z recyklingu czy surowce pochodzenia roślinnego. Dążymy również do zastąpienia bariery aluminiowej barierą alternatywną, wykonaną z włókien celulozowych, zachowując przy tym trwałość i skuteczność ochronną opakowania. Mamy już pierwsze wdrożenia w Portugalii, gdzie pojawiło się opakowanie w 90 proc. wykonane z materiałów odnawialnych. I choć są to na razie inicjatywy pilotażowe, to te działania potwierdzają, że robimy kolejne kroki na drodze do uzyskania pełnego zrównoważenia środowiskowego naszych opakowań – zapewnia menedżer.

Warto także pamiętać, że unijne rozporządzenie dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które właśnie zostało przyjęte, wskazuje sposoby ograniczenia negatywnego wpływu opakowań na środowisko.

– Opakowania będą musiały być projektowanie z myślą o recyklingu, ale także poddawane recyklingowi na dużą skalę. Dlatego nie tylko udoskonalamy nasze opakowania, ale jednocześnie angażujemy się w rozwój projektów zbiórki i przetwarzania, jak wspomniana inwestycja w Ostrołęce – kontynuuje.

Kartony nie są objęte systemem kaucyjnym

Mimo że kartony od lat są powszechnie wykorzystywane jako opakowania do mleka czy soków, to aktualnie są jedynym typem opakowań do napojów nieuwzględnionym w nowych przepisach kaucyjnych.

– Naszym celem jest pokazanie, że ich zbiórka i recykling są możliwe pod względem technicznym i w dużej skali. Kartony do płynnej żywności to cenne źródło surowców, więc zależy nam na tym, aby trafiły do recyklingu w jak największej ilości, a do tego niezbędny jest efektywny system zbiórki, taki jak system kaucyjny. Przykłady z innych krajów, np. z Chorwacji, pokazują, że jest to możliwe – podsumowuje Jacek Świgoń z Tetra Pak.

Najbardziej zrównoważone opakowania?

Do oceny wpływu opakowań na środowisko stosuje się analizę cyklu życia LCA (lifecycle assessment), która dokonuje pomiaru efektywności środowiskowej opakowania na wszystkich etapach jego życia: od pozyskania surowców, po przetwarzanie, produkcję, dystrybucję, aż po recykling i poziom emisji po zakończeniu cyklu życia.

W 2020 roku sojusz ACE – Alliance for Beverage Cartons and the Environment – zlecił metabadanie, w którym porównano kartony na żywność płynną z butelkami wykonanymi z PET, szkła oraz innych opakowań szklanych. Wyniki badania potwierdziły, że kartony po żywności płynnej mają mniejszy wpływ na klimat niż inne materiały opakowaniowe.

Według ekspertów, kartony do płynnej żywności są zrównoważonymi opakowaniami, które zapewniają bezpieczny transport, przechowywanie i wykorzystywanie wrażliwych produktów, takich jak mleko i inne produkty mleczne, napoje roślinne, soki i żywność. Są również opakowaniami o najniższym śladzie węglowym wśród opakowań na mleko i soki, co wynika z licznych analiz cyklu życia produktu LCA.

Na wynik ten składają się m.in. takie elementy, jak lekka konstrukcja opakowania, odnawialność głównych surowców, wykorzystanie energii odnawialnej do produkcji (średnio 95 proc.) oraz wydajność logistyczna (np. do ciężarówki za pomocą kartonów do płynnej żywności można zapakować ok. 30 proc. więcej mleka niż w butelkach).

Efektywność środowiskowa kartonów po żywności płynnej zależy głównie od zastosowanych surowców oraz ich utylizacji lub dalszego wykorzystania na końcu cyklu życia kartonu. Jednym z istotnych wniosków z LCA jest to, że zwiększenie zawartości materiałów odnawialnych w kartonach zmniejsza ich wpływ na klimat.

01.07.2024 / 08:46
StoryEditor
Grafika stylizowana na logo Lidla w gazetce Biedronki. Dyskonty wciąż wymieniają ciosy
Lidl i Biedronka wciąż wymieniają ciosy w gazetkach promocyjnych (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl/Jeronimo Martins Polska)
Biedronka powołuje się na badania ASM Sales Force Agency, Lidl na koszyk Faktu - i każdy może dzięki temu chwalić się, że w jego sklepach da się zrobić tańsze zakupy niż w placówkach konkurencji. Marketingowa "wymiana ciosów" między dyskontowymi sieciami trwa, a w najnowszym odcinku tej sagi Biedronka wykorzystuje grafikę stylizowaną na logo Lidla.

Wczesną wiosną Lidl pozwał Biedronkę za plakaty, na których wykorzystano logo niemieckiego dyskontera i posłużono się hasłem "Od 2002 roku Biedronka tańsza niż Lidl". Po zab...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27.06.2024 / 14:09
StoryEditor
Delikatesy Merkus wyznaczają nowe standardy na trójmiejskim rynku detalicznym. Zobacz sklepy po remodelingu! [GALERIA]
Delikatesy Merkus w Sopocie (fot. Merkus)
Delikatesy Merkus, trójmiejska sieć sklepów założona i zarządzana przez braci Jacka i Marka Theusów, nieustannie ewoluuje. Firma stawia na jakość, wyjątkowe doświadczenia zakupowe i dostosowywanie przestrzeni handlowych do lokalnych rynków.

Założona w 1991 r. sieć Delikatesy Merkus posiada obecnie 13 sklepów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Operator od samego początku koncentruje się na wysokiej jakości obsłudze oraz st...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. lipiec 2024 03:28