28.05.2024 / 13:42
StoryEditor

Gdzie i jak często Polacy chcieliby zwracać opakowania w ramach systemu kaucyjnego? Jeden format sklepów będzie preferowany

Recyklomat (fot. Konrad Kaszuba)
Firma K+Research by Insight Lab na zlecenie Tomra Collection zrealizowało badanie, które sprawdza potrzeby i oczekiwania polskich konsumentów co do preferowanych form zwrotów opakowań w ramach systemu kaucyjnego.

Jak wynika z badania, Polakom najbardziej odpowiadałoby oddawanie pustych opakowań w ramach systemu kaucyjnego przy okazji tygodniowych zakupów. 42 proc. uczestników badania zadeklarowało, że planuje regularnie, co najmniej raz w tygodniu, zwracać opakowania do sklepów. Nieco mniejsza grupa badanych, bo 31 proc., preferowałaby oddawać je częściej, kilka razy w tygodniu. Te wyniki wiążą się z preferencją miejsca do zwracania opakowań. 34 proc. uczestników badania zadeklarowało, że wybraliby sklep, w którym robią większość zakupów spożywczych. Innymi preferowanymi warunkami są bliskość sklepu od ich domu (29 proc.) lub obecność recyklomatu (26 proc.).

Preferowane dyskonty

Jeśli chodzi o konkretny, preferowany rodzaj sklepu, znaczna część badanych, aż 76 proc., wskazała średniej wielkości sklepy, czyli dyskonty. To właśnie do nich Polacy najczęściej udają się na cotygodniowe zakupy. Na dalszych pozycjach znalazły się hipermarket, supermarket lub mały, lokalny sklep (odpowiednio 33 proc., 32 proc. i 31 proc.).

Na wybór sklepu, do którego Polacy chętniej udadzą się na zakupy, wpłynie dodatkowy argument, czyli możliwość wygodnego i bezproblemowego zwrócenia pustych opakowań nadających się do recyklingu. W przypadku sklepów, które wybiorą zbiórkę automatyczną, czyli recyklomaty, uczestnicy badania będą oczekiwali przede wszystkim sprawności tych urządzeń (60 proc.) i opcji zwrotu różnych rodzajów opakowań jednocześnie (50 proc.), czyli jednorazowych butelek PET, puszek oraz butelek szklanych zwrotnych.

Wygoda i dostępność recyklomatów

To, co okazało się niezwykle istotne dla projektowania punktów zbiórki, to przede wszystkim odpowiednie umiejscowienie urządzenia. Według respondentów, powinno ono stać w dobrze widocznym miejscu, niedaleko wejścia do sklepu. Równie ważne są oznaczenia i instrukcje korzystania z niego. Respondenci także na tym samym poziomie (około 30 proc.) wskazywali potrzebę dodatkowych pojemników w pobliżu, do których mogliby wrzucić inne odpady, odrzucone przez recyklomat.

Badanie zostało zrealizowane w lutym 2024 roku na próbie ponad 1000 pełnoletnich mieszkańców Polski metodą CAWI (ankieta internetowa). Założono kwoty na płeć, wiek, wielkość miejscowości oraz województwo.

10.04.2025 / 20:01
StoryEditor
Prada przejmuje Versace. Rewolucja w branży luksusowej stała się faktem
Prada przejmuje Versace. Rewolucja w branży luksusowej stała się faktem (fot. Versace)

Dwie potęgi włoskiej mody łączą siły. Prada ogłosiła właśnie przejęcie marki Versace. Kwota transakcji dekady też robi wrażenie. A co ta zmiana oznacza dla ikony włoskiej mody?

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Za jaką kwotę Prada przejmuje Versace od Capri Holdings?
  • Jak marka Versace ma funkcjonować w ramach Grupy Prada?

Prada przejmuje Versace od Capri Holdings

W czwartek 10 kwietnia Grupa Prada podała, że zawarła ostateczną umowę nabycia 100% udziałów w Versace od Capri Holdings. Transakcja ma opiewać na 1,25 mld EUR, ale może jeszcze podlegać korektom.

Versace jest jednym z wiodących międzynarodowych domów mody i uosobieniem włoskiego luksusu na całym świecie, który istnieje na rynku do 1978 roku.

Szefowie Prady podskreślają, że Versace  jest luksusową marką głęboko zakorzeniona w historii mody. Zarząd Prady podkreśla, że marka Versace będzie stanowić doskonałe uzupełnienie oferty Prada Group. Co więcej, brand ten wykazuje znaczny potencjał wzrostu.

– Jesteśmy dobrze przygotowani, aby napisać nową stronę w historii Versace – zapewnia Patrizio Bertelli, prezes Prada Group. 

Szef Prada Group: jesteśmy gotowi, aby napisać nową stronę w historii Versace

– Z przyjemnością 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 62% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.04.2025 / 10:41
StoryEditor
Zuzanna Dębowska, Żabka Jush i delio supermarket: Pełne zakupy z bardzo szybką dostawą stały się stylem życia części klientów
Zuzanna Dębowska, Chief Commercial Officer, Lite e-Commerce Żabka i Delio Supermarket (arch. wiadomoscihandlowe.pl)

Zuzanna Dębowska, Chief Commercial Officer, Lite e-Commerce Żabka – spółce należącej do Grupy Żabka, odpowiedzialnej za rozwój oferty e-grocery oraz prowadzącej marki Żabka Jush oraz delio supermarket, opowiadała podczas kongresu Retail Trends 2025 m.in. o trendach konsumenckich, kształtujących rynek dostaw błyskawicznych oraz o wyzwaniach stojących przed tym segmentem e-commerce.

– W przypadku Grupy Żabka część konsumentów korzystających z kanału e-commerce nie jest homogeniczna. Nasi klienci nie ograniczają się do jednej aplikacji, szukają różnych...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. kwiecień 2025 16:10