14.06.2024 / 09:22
StoryEditor

Branża mleczarska nie kryje zadowolenia z powodu wyłączenia produktów mlecznych z systemu kaucyjnego

Branża mleczarska nie kryje zadowolenia z powodu wyłączenia produktów mlecznych z systemu kaucyjnego (fot. Shutterstock)
Związek Polskich Przetwórców Mleka "z dużą satysfakcją przyjmuje wynik konsultacji publicznych, dotyczących nowelizacji ustawy kaucyjnej", podsumowanych 13 czerwca przez wiceminister Anitę Sowińską.

Przedstawiciele branży uważają za "ważną i potrzebną" decyzję Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wyłączeniu produktów mlecznych z systemu kaucyjnego i zapewniają, że ma ona ogromne znaczenie dla producentów i przetwórców mleka, ale również dla konsumentów.

"Od początku prac nad nowelizacją ustawy kaucyjnej, wyłączenie opakowań po mleku i produktach mlecznych z systemu kaucyjnego było kluczowym postulatem, zgłaszanym przez nasz Związek. Zwracaliśmy uwagę na liczne zagrożenia sanitarne, wynikające z konieczności gromadzenia opakowań, zawierających resztki żywnościowe, zarówno na etapie gospodarstw domowych, ale też w placówkach handlowych, spośród których zdecydowana większość będzie prowadzić zbiórkę manualną.

Pogląd ten podzieliła również Federacja Konsumentów, jednocześnie wskazując na niekorzystny wpływ proponowanych rozwiązań na konsumentów. Dlatego cieszymy się, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska również dostrzegło tego rodzaju ryzyka i ostatecznie podzieliło nasze argumenty w tym zakresie" – czytamy w komunikacie Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Mleczarze zwracają uwagę, że na 16 systemów kaucyjnych w Europie jedynie dwa włączyły opakowania po mleku i jego przetworach do systemu kaucyjnego – i w obu przypadkach specyfika rynków jest zdecydowanie inna, stąd nie mogą one być punktem odniesienia dla Polski. Podkreślają, że reszta krajów, identyfikując wspomniane zagrożenia sanitarne, prowadzi zbiórkę opakowań po mleku i jego przetworach poza systemem.

Branża docenia otwartość strony rządowej

– Doceniamy otwartość Ministerstwa Klimatu i Środowiska na dialog, otwartość na racjonalne argumenty i poszukiwanie kompromisu. Dziękujemy stronie rządowej za zrozumienie potrzeb branży mlecznej, a szczególnie Ministerstwu Rolnictwa i panu ministrowi Czesławowi Siekierskiemu – mówi Marcin Hydzik, prezes ZPPM.

– Dziękujemy również innym organizacjom za konstruktywną współpracę, szczególnie Polskiej Federacji Producentów Żywności ZP i Federacji Konsumentów. Liczymy równocześnie, że nasza argumentacja i stanowisko Ministerstwa Klimatu zostanie podzielone podczas dalszych prac nad ustawą przez posłanki i posłów – podsumowuje.

21.11.2024 / 11:54
StoryEditor
Żabka, Dino i Biedronka stoją za sukcesem chorwackiej sieci Studenac, która szykuje się do wejścia na polską giełdę. Jak to możliwe?
Zarząd i menadżerowie zarządzający Grupą Studenac z Chorwacji

Fakt, że za dużym sukcesem rynkowym chorwackiej sieci Studenac stoją polskie firmy jak Żabka, Dino, Biedronka/Jeronimo Martins Polska czy Polomarket może wydać się zaskakujący. Gdy jednak dodamy do tego zestawienia takie marki jak Konzum, Samsung, Tokić czy Deutsche Telekom, to sprawa staje się jeszcze bardziej intrygująca. Suma doświadczeń tych firm przełożyła się na fenomen Chorwackiej firmy Studenac (Studnia, Źródełko – red.), która zapowiada podbój bałkańskiego rynku detalicznego, a także debiut na warszawskiej i zagrzebskiej giełdzie.

To właśnie w takich firmach jak Biedronka, Żabka, Dino, Konzum, Polomarket, Samsung, Tokić, Deutsche Telekom, a także kilku innych swoje doświadczenie zawodowe zdobywali menad...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.11.2024 / 09:13
StoryEditor
Dane dotyczące kradzieży w sklepach zaskakują - zmiany danych dwucyfrowe
W sklepach złodzieje najczęściej kradną żywność, produkty drogeryjne, odzież i akcesoria oraz markowe alkoholefot. Shutterstock

Zaskakujące dane z policyjnych rejestrów: liczba kradzieży w sklepach spada kolejny kwartał z rzędu, a zmiany rok do roku są nawet dwucyfrowe. Jakie są powody, że konsumenci kradną mniej?

W sklepach jest dużo mniej kradzieży, niż rok temu - wynika z policyjnych danych. Konsumenci coraz mniej kradną w sklepach, policja potwierdza nawet 30-procentowy spadek prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. listopad 2024 03:02