Decyzja o wycofaniu ze sprzedaży dotyczy trójkołowej hulajnogi ze święcącymi się kołami (numer SKU 349550), przeznaczonej dla dzieci o wadze do 20 kg, a więc stosunkowo małych, bo zwykle tyle ważą dwu-, trzylatki.
Wysokie standardy, ale badania przeprowadzone post factum
W oficjalnym komunikacie Pepco, który został opublikowany na stronie internetowej firmy 4 czerwca, sieć tłumaczy, że zdecydowała się wycofać wspomniany produkt z obrotu, motywowana "troską o bezpieczeństwo klientów" oraz w związku z tym, że produkt ów "nie spełniał wysokich standardów firmy".
W komunikacie Pepco podało, że wewnętrzne badania przeprowadzone przez firmę wykazały, że hulajnoga nie spełnia wymagań normy EN 71-1, która jest europejską normą dotyczącą bezpieczeństwa zabawek przeznaczonych dla dzieci w wieku poniżej 36. miesięcy, dzieci w wieku poniżej 18. miesięcy oraz dzieci zbyt małych, aby siedzieć samodzielnie. W przypadku tego produktu chodzi dokładnie o wymagania zawarte w części 1. owej normy, określające właściwości mechaniczne i fizyczne zabawek.
Zwroty na wyjątkowych zasadach
W związku z tym Pepco poprosiło klientów, którzy kupili ten produkt do jego zwrotu (w dowolnym sklepie sieci). Firma zaznaczyła przy tym, że zapewni im odbiór pełnej kwoty, oraz że paragon – wyjątkowo – nie jest do tej operacji wymagany.
W standardowych przypadkach paragon fiskalny jest niezbędny do zrealizowania zwrotu. Obowiązek jego przedstawienia Pepco tłumaczy tym, dokument ten konieczny do wycofania produktu ze sprzedaży w systemie oraz ponownego wprowadzenia go na stan magazynowy.
Polityka zwrotów przyjęta przez Pepco zakłada, że mogą one być dokonywane w ciągu 30 dni od zakupu i zastrzega, że zwracane towary muszą być pełnowartościowe tzn. mieć oryginalną metkę i nie nosić śladów użytkowania. Można jednak domniemywać, że w przypadku wspomnianej hulajnogi te zasady nie obowiązują.
Ile sklepów Pepco działa w Polsce i na innych rynkach?
Przypomnijmy, że Pepco to sieć dyskontów przemysłowych, wchodząca w skład grupy o tej samej nazwie, do której nalezą także sieci Dealz i Poundland. Grupa Pepco ma obecnie ponad 4,8 tys. sklepów w 20 krajach i zatrudnia około 47 tys. osób.
Sam sieć Pepco posiada ponad 3,6 tys. sklepów w 18 krajach w całej Europie i zatrudnia ponad 30 tys. osób. Jej główna siedziba znajduje się w Poznaniu, nie bez kozery, bo to właśnie w Polsce sieć ma najwięcej placówek detalicznych. Na naszym rynku działa ich obecnie 1332, podczas gdy na pozostałych rynkach od kilkunastu do kilkuset (aktualnie najmniej jest ich w Portugalii – 14, a najwięcej w Rumunii – 459).