Z raportu „Rynek nowoczesnego handlu w Polsce” przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że pierwszy kwartał 2024 roku został zamknięty z bilansem 16,06 mln mkw. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej.
Nowe marki w Polsce
Nadal jest obserwowana dominacja parków handlowych, zarówno w nowej podaży, jak i w budowie. Największym obiektem oddanym do użytku w tym okresie jest OTO Park Koszalin. Jego powierzchnia odpowiadała za ponad połowę nowej powierzchni, ponieważ obiekt ma 38 tys. m kw. W OTO Parku w Koszalinie otwarto aż 26 nowych lokali, w tym dyskont Lidl.
Wśród nowych marek, które zadebiutowały w Polsce znalazły się Made by Society, Jack&Jones, Kamalion i House of Diamonds. Na polski rynek weszła także największa sieć restauracji typu fast food w krajach bałtyckich i Finlandii – Hesburger.
Kolejne parki handlowe w budowie
Jak wynika z raportu, w budowie znajduje się obecnie 303 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej oraz ponad 114 tys. powierzchni handlowej, która znajduje się w fazie przebudowy lub rozbudowy, co świadczy o 10 proc. spadku w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Do największych inwestycji, których ukończenie planowane jest do końca 2025 roku, należy przebudowa Nowej Sukcesji w Łodzi (46 tys. m kw.) oraz budowa obiektów: Silwana Gorzów Wielkopolski (25 tys. m kw.) i Vendo Park Szczecin (22 tys. m kw.).
Inwestorzy wydają miliony dolarów
W ostatniej dekadzie rynek handlowy mocno się zmienił. To właśnie parki handlowe są preferowanym typem aktywów wśród inwestorów. Są one postrzegane jako dość stabilne i bezpieczne pod względem inwestycyjnym, przy czym koszt ich zakupu może być atrakcyjny w porównaniu do innych krajów w regionie i waha się w przedziale 5 a 15 mln euro.
Polska przyciąga nowych inwestorów szukających tego typu ofert. W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano cztery transakcje parków handlowych, z czego największą i najdroższą była sprzedaż parku Handlowego Aniołów Park w Częstochowie. Inwestor, firma Terg, za obiekt o powierzchni 18 tys. m kw. zapłacił 25 mln euro.