21.05.2024 / 15:05
StoryEditor

Parki handlowe zdobywają nowych najemców i są poszukiwaną inwestycją. Ile kosztuje taki obiekt?

Park handlowy Karuzela w Świebodzinie (Karuzela)
W Polsce budowane są kolejne obiekty handlowe. Rynek rośnie nie tylko dzięki inwestycjom w nowe, ale też powiększaniu powierzchni już istniejących sklepów, parków i centrów handlowych. W rezultacie, w pierwszym kwartale 2024 roku na rynku handlowym przybyło 71 tys. powierzchni.

Z raportu „Rynek nowoczesnego handlu w Polsce” przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że pierwszy kwartał 2024 roku został zamknięty z bilansem 16,06 mln mkw. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej.

Nowe marki w Polsce

Nadal jest obserwowana dominacja parków handlowych, zarówno w nowej podaży, jak i w budowie. Największym obiektem oddanym do użytku w tym okresie jest OTO Park Koszalin. Jego powierzchnia odpowiadała za ponad połowę  nowej powierzchni, ponieważ obiekt ma 38 tys. m kw. W OTO Parku w Koszalinie otwarto aż 26 nowych lokali, w tym dyskont Lidl.

Wśród nowych marek, które zadebiutowały w Polsce znalazły się Made by Society, Jack&Jones, Kamalion i House of Diamonds. Na polski rynek weszła także największa sieć restauracji typu fast food w krajach bałtyckich i Finlandii – Hesburger.

Kolejne parki handlowe w budowie

Jak wynika z raportu, w budowie znajduje się obecnie 303 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej oraz ponad 114 tys. powierzchni handlowej, która znajduje się w fazie przebudowy lub rozbudowy, co świadczy o 10 proc. spadku w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Do największych inwestycji, których ukończenie planowane jest do końca 2025 roku, należy przebudowa Nowej Sukcesji w Łodzi (46 tys. m kw.) oraz budowa obiektów: Silwana Gorzów Wielkopolski (25 tys. m kw.) i Vendo Park Szczecin (22 tys. m kw.).

Inwestorzy wydają miliony dolarów

W ostatniej dekadzie rynek handlowy mocno się zmienił. To właśnie parki handlowe są preferowanym typem aktywów wśród inwestorów. Są one postrzegane jako dość stabilne i bezpieczne pod względem inwestycyjnym, przy czym koszt ich zakupu może być atrakcyjny w porównaniu do innych krajów w regionie i waha się w przedziale 5 a 15 mln euro.

Polska przyciąga nowych inwestorów szukających tego typu ofert. W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano cztery transakcje parków handlowych, z czego największą i najdroższą była sprzedaż parku Handlowego Aniołów Park w Częstochowie. Inwestor, firma Terg, za obiekt o powierzchni 18 tys. m kw. zapłacił 25 mln euro.

15.01.2025 / 11:52
StoryEditor
Powstaje Koalicja dla Gotówki. Kto za nią stoi i jakie ma cele?
Gotówka (fot. Canva)

W środę w Warszawie oficjalnie utworzono Koalicję dla Gotówki – ruch, którego celem jest promowanie gotówki i obrona jej, jako podstawowego środka płatniczego w obrocie. Stoją za nią m.in. NSZZ „Solidarność” oraz organizacje przedsiębiorców.

„Gotówka daje Polkom i Polakom wolność wyboru, jest dobrem wspólnym i zapewnia bezpieczeństwo. W sposób szczególny mogliśmy tego doświadczyć w czasie kryzysu związanego z korona...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 78% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.01.2025 / 16:20
StoryEditor
Handel gra z WOŚP. Co Biedronka, Lidl czy Aldi oraz inni przedstawiciele branży przygotowali na 33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy?
Handel gra z WOŚP. Co Biedronka, Lidl czy Aldi oraz inni przedstawiciele branży przygotowali na 33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy? (fot. WOŚP)

33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 26 stycznia 2025 roku, a przygotowania do niego idą pełną parą. Tegoroczna zbiórka środków na rzecz onkologii i hematologii dziecięcej zaangażowała m.in. Biedronkę, Lidl czy Aldi, wiele centrów handlowych i jak co roku Allegro. W jaki sposób wsparły one tę szlachetną inicjatywę?

Sieć sklepów Biedronka ponownie odgrywa kluczową rolę w zbiórce jako sponsor główny Finału WOŚP. Już od grudnia klienci mogą wesprzeć akcję, przekazując dowolne kwoty przy kasac...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. styczeń 2025 03:15