21.05.2024 / 15:05
StoryEditor

Parki handlowe zdobywają nowych najemców i są poszukiwaną inwestycją. Ile kosztuje taki obiekt?

Park handlowy Karuzela w Świebodzinie (Karuzela)
W Polsce budowane są kolejne obiekty handlowe. Rynek rośnie nie tylko dzięki inwestycjom w nowe, ale też powiększaniu powierzchni już istniejących sklepów, parków i centrów handlowych. W rezultacie, w pierwszym kwartale 2024 roku na rynku handlowym przybyło 71 tys. powierzchni.

Z raportu „Rynek nowoczesnego handlu w Polsce” przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że pierwszy kwartał 2024 roku został zamknięty z bilansem 16,06 mln mkw. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej.

Nowe marki w Polsce

Nadal jest obserwowana dominacja parków handlowych, zarówno w nowej podaży, jak i w budowie. Największym obiektem oddanym do użytku w tym okresie jest OTO Park Koszalin. Jego powierzchnia odpowiadała za ponad połowę  nowej powierzchni, ponieważ obiekt ma 38 tys. m kw. W OTO Parku w Koszalinie otwarto aż 26 nowych lokali, w tym dyskont Lidl.

Wśród nowych marek, które zadebiutowały w Polsce znalazły się Made by Society, Jack&Jones, Kamalion i House of Diamonds. Na polski rynek weszła także największa sieć restauracji typu fast food w krajach bałtyckich i Finlandii – Hesburger.

Kolejne parki handlowe w budowie

Jak wynika z raportu, w budowie znajduje się obecnie 303 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej oraz ponad 114 tys. powierzchni handlowej, która znajduje się w fazie przebudowy lub rozbudowy, co świadczy o 10 proc. spadku w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Do największych inwestycji, których ukończenie planowane jest do końca 2025 roku, należy przebudowa Nowej Sukcesji w Łodzi (46 tys. m kw.) oraz budowa obiektów: Silwana Gorzów Wielkopolski (25 tys. m kw.) i Vendo Park Szczecin (22 tys. m kw.).

Inwestorzy wydają miliony dolarów

W ostatniej dekadzie rynek handlowy mocno się zmienił. To właśnie parki handlowe są preferowanym typem aktywów wśród inwestorów. Są one postrzegane jako dość stabilne i bezpieczne pod względem inwestycyjnym, przy czym koszt ich zakupu może być atrakcyjny w porównaniu do innych krajów w regionie i waha się w przedziale 5 a 15 mln euro.

Polska przyciąga nowych inwestorów szukających tego typu ofert. W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano cztery transakcje parków handlowych, z czego największą i najdroższą była sprzedaż parku Handlowego Aniołów Park w Częstochowie. Inwestor, firma Terg, za obiekt o powierzchni 18 tys. m kw. zapłacił 25 mln euro.

22.08.2024 / 14:47
StoryEditor
Zaprojektuj robota dla Żabki. Sieć szuka start-upów, które pomogą zmienić jej biznes
Żabka Nano w Galerii Północnej (fot. materiały prasowe)

Sieć Żabka bierze udział w programie ScaleUp Booster, prowadzonym razem z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Poszukuje nowych rozwiązań z zakresu automatyzacji, robotyzacji czy digitalizacji. To nie jedyna firma z branży FMCG, która bierze udział w przedsięwzięciu.

KPT ScaleUp to program akceleracyjny przyspieszający rozwój młodych firm z rozwiązaniami z obszaru Przemysłu 4.0. Jak czytamy na stronie projektu, firmy otrzymują eksperckie wsp...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.08.2024 / 10:06
StoryEditor
Lidl odbił się od dna w badaniu ASM. Na pierwszym miejscu wcale nie Biedronka. Oto najnowszy ranking cenowy
(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Po raz kolejny sieć Auchan została liderem rankingu cenowego w badaniu firmy ASM Sales Force Agency. Ostatnie miejsce w zestawieniu opuścił Lidl, Biedronka nadal zajmuje pozycję wicelidera. Średnia cena lipcowego koszyka zakupowego przebiła już jednak barierę 300 zł.

Na czele rankingu bez zmian – liderem tak jak w ostatnich miesiącach pozostaje Auchan z wynikiem 252,73 zł (wzrost w stosunku miesięcznym o 20,82 zł). Biedronka w czerwcu uplas...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. sierpień 2024 05:10