24.11.2023 / 12:56
StoryEditor

Biedronka przekracza kolejną symboliczną granicę. Sieć otwiera sklep numer 3500

W Skórzewie pod Poznaniem Biedronka uroczyście otworzyła sklep nr 3500 (fot. JM Polska)
Stało się. Liczba placówek sieci Biedronka dobiła do 3,5 tysięcy. Gdzie dyskonter otworzył sklep oznaczony tym szczególnym numerem i czym wyróżnia się on na tle pozostałych?

Kliknij tutaj, aby zobaczyć zdjęcia 3500. Biedronki

Skórzewo pod Poznaniem to miejsce, w którym 24 listopada Biedronka przekroczyła barierę 3,5 tys. sklepów. W tym miejscu warto nadmienić, że Lidl, czyli największy konkurent Biedronki, ma aktualnie w Polsce ponad 880 placówek. Z kolei trzeci dyskontowy gracz na polskim rynku - Netto, ma obecnie 661 placówek i wyhamował pierwotnie zakładane tempo ekspansji.

Biedronka inwestuje w elektroniczne cenówki

Nowo otwarty dyskont portugalskiej sieci wyróżnia się nie tylko numerem, ale również tym, że jako pierwszy w kraju wyposażony został w elektroniczne etykiety cenowe. Wystarczy raz powiązać dany produkt z ceną zapisaną w centralnym systemie SAP Biedronki, aby przy każdej zmianie, automatycznie umieszczała się ona już jako poprawna na sklepowej półce. Dodatkowo e-oznaczenia do złudzenia przypominają papier, na którym wcześniej sieć drukowała etykiety cenowe, dzięki czemu oglądanie ich nawet przez dłuższy czas nie męczy oczu. Dzięki tej zmianie klienci będą mieli pewność, że podana cena za konkretny artykuł, po który sięgają, jest prawidłowa. Z punktu widzenia Biedronki nowy system oznacza mniejsze zużycie papieru, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju sieci.

Standard 3.0. Co to oznacza w praktyce?

Sklep w Skórzewie został zaprojektowany zgodnie ze standardem 3.0. Oznacza to, że jest przyjazny środowisku dzięki zastosowaniu takich rozwiązań jak oświetlenie LED, czy zamykane regały chłodnicze wykorzystujące gaz CO2. Placówka została też wyposażona w panele fotowoltaiczne zasilające ją energią elektryczną oraz recyklomat, czyli automat, w którym klienci będą mogli dokonać zwrotu plastikowych butelek PET oraz puszek aluminiowych po zakupionych wcześniej napojach. Dodatkowo na parkingu skórzewskiej Biedronki stanęła ładowarka dla samochodów elektrycznych, w której w jednym momencie będzie można naładować dwa pojazdy. Dzięki szybkiemu złączu ładowanie potrwa średnio 20-30 minut.

Na co było miejsce w nowej Biedronce?

Nowo otwarta placówka znajduje się przy ul. Poznańskiej 1 W i jest drugim sklepem sieci w Skórzewie. Jej całkowita powierzchnia wynosi 1244 mkw., z czego 833 mkw. zajmuje przestrzeń sprzedażowa. Wydzielone w niej zostały strefy z pieczywem (w której klienci mają do dyspozycji krajalnicę), owocami i warzywami oraz z kosmetykami. W sklepie znajduje się też tradycyjna lada z produktami mięsnymi i serami. Placówka została wyposażona w 3 kasy tradycyjne i 7 samoobsługowych. Przy sklepie znajduje się parking oferujący 70 miejsc postojowych oraz paczkomat.

Dodajmy, że uroczystego otwarcia 3,5-tysięcznej Biedronki dokonali Pedro Soares Dos Santos, CEO Jeronimo Martins oraz Luis Araujo, dyrektor generalny Biedronki.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć zdjęcia 3500. Biedronki

Komentarze (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

Dino nie jest dyskontem w powszechnym rozumieniu tego słowa!

@Maciej
This comment was minimized by the moderator on the site

Zapomniano o sieci Dino, które ma 2340 sklepów.

Maciej
Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

09.04.2025 / 11:12
StoryEditor
Nadchodzą te “tańsze święta. Niestety, nie dlatego, że ceny w sklepach są niższe
Polacy obchodzą Wielkanoc skromniej niż Boże Narodzenie (fot. Listonic)

Polacy obchodzą Wielkanoc skromniej niż Boże Narodzenie. Przed świętami wielkanocnymi planujemy zakup o 10 proc. mniejszej liczby produktów, a średnia wartość paragonów była niższa nawet o 15 proc. w porównaniu do grudnia.

Aplikacja do planowania zakupów Listonic przeanalizowała liczbę popularnych produktów na listach zakupów Polaków przed Wielkanocą oraz przed Bożym Narodzeniem 2024 roku. W ten s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

07.04.2025 / 15:39
StoryEditor
Koniunktura w handlu na minusie. Oto 4 największe bariery w rozwoju branży
Koniunktura w handlu detalicznym i hurtowym na minusie

W aż 13 województwach firmy z branży handlu detalicznego negatywnie oceniają koniunkturę w biznesie. Również w handlu hurtowym przeważają pesymistyczne nastroje. Tak wynika z nowego raportu GUS. A jakie czynniki najbardziej blokują rozwój przedsiębiorstw handlowych?

Główny Urząd Statystyczny 7 kwietnia 2025 roku opublikował dane na temat koniunktury gospodarczej w poszczególnych województwach z podziałem na różne branże. W swoim raporcie GUS zajął się także handlem detalicznym i hurtowym.

Koniunktura w handlu detalicznym nieco lepsza niż przed miesiącem

Choć przedstawiciele handlu detalicznego w wielu regionach deklarują, że jest nieco lepiej niż w lutym, to wciąż większość z nich raczej pesymistycznie patrzy w przyszłość.

– W marcu 2025 r. opinie przedsiębiorców prowadzących działalność w handlu detalicznym poprawiły się w porównaniu z lutym br. w większości województw. Najbardziej widoczne było to w województwie łódzkim (wzrost wartości wskaźnika R-BCI o 7,4 pkt). Pogorszenie nastrojów gospodarczych zaobserwowano jedynie w województwie podkarpackim (spadek R-BCI o 2,0 pkt) i pomorskim (spadek wartości wskaźnika o 1,1 pkt) – można przeczytać w „Koniunktura gospodarcza. Raport wojewódzki 2025” opracowanym przez GUS.

Również w ujęciu rocznym przedstawiciele handlu detalicznego w 8 regionach nieco lepiej oceniają koniunkturę w porównaniu do marca 2024 roku. Największy wzrost wartości wskaźnika R-BCI odnotowano w woj. opolskim, zachodniopomorskim i podlaskim.

Tylko w trzech województwach koniunktura w handlu detalicznym oceniana pozytywnie

Chociaż nastroje w branży nieco się poprawiły, to jednak daleko im do optymizmu. Jak podaje GUS, w większości województw w kraju negatywne oceny koniunktury w handlu detaliczny nadal przeważały nad pozytywnymi. Optymistycznie w przyszłość branży patrzą przedsiębiorcy z woj. wielkopolskiego, łódzkiego i zachodniopomorskiego.

Natomiast najbardziej negatywnie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają podmioty z województwa: 

  • pomorskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 14,3;
  • kujawsko-pomorskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 12,5;
  • podkarpackiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 11,3;
  • podlaskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 11,3.

Niezależnie od oceny koniunktury, firmy prowadzące handel detaliczny zgłaszają pogarszającą się sytuację finansową swoich przedsiębiorstw. W większości z nich sygnalizowano także spadek bieżącej sprzedaży oraz nadmierne nagromadzenie zapasów towarów.

Rosnące koszty pracownicze najbardziej hamują rozwój handlu detalicznego

Z raportu opracowanego przez GUS wynika, że we wszystkich województwach, ponad połowa przedsiębiorców prowadzących handel detalicznym wskazała, że koszty zatrudnienia są główną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej. Najbardziej ten problem dotyka firmy z branży retail w województwach:

  • wielkopolskim (77,5 proc.),
  • świętokrzyskim (75,6 proc.)
  • i pomorskim (73,2 proc.).

Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej to kolejna z przeszkód w rozwóju handlu detalicznego w Polsce. W największym stopniu jest to uciążliwe dla firm z województwa: mazowieckiego (50,8 proc.), dolnośląskiego (49,3 proc.) i wielkopolskiego (48,9 proc.). Ale coraz częściej na ten rodzaj bariery wskazują też przedsiębiorcy z innych regionów. Najbardziej znaczenie tego ograniczenia wzrosło w lubuskim, podlaskim oraz w dolnośląskim.

Kolejną istotną przeszkodą w rozwoju branży handlu detalicznego są różne obciążenia na rzecz budżetu państwa, w tym zwłaszcza podatki. Na tę barierę najczęściej skarżyli się przedsiębiorcy z Warmii i Mazur (57,8 proc.), Świętokrzyskiego (55,3 proc.) oraz z Pomorza  (54,1 proc.).

Czwartym co do ważności „hamulcowym” dla rozwoju przedsiębiorstw z handlu detalicznego są niejasne, niespójne i niestabilne przepisy prawne. Na tę barierę najczęściej wskazywali przedstawiciele firm z woj. pomorskiego (55,1 proc.), świętokrzyskiego (47,7 proc.), mazowieckiego (44,1 proc.) oraz podlaskiego (43,4 proc.).

image
Główne bariery ograniczające działalność gospodarczą w handlu detalicznym
FOTO: fot. Gus

Koniunktura w handlu hurtowym skrajnie różna na Podkarpacie oraz Warmii i Mazurach.  

Nieco lepsze nastroje panują wśród przedsiębiorców w handlu hurtowym. W porównaniu do poprzedniego miesiąca największy wzrost wartości wskaźnika R-BCI odnotowano w województwie zachodniopomorskim (wzrost o 10,7 pkt), choć mimo tego w tym regionie wciąż przeważa pesymistyczny nastrój wśród hurtowników. Z kolei w ujęciu rocznym oceny koniunktury poprawiły się w 9 regionach. Najbardziej w woj. świętokrzyskim, ale mimo tego wciąż w tym regionie dominują negatywne nastroje.

Najlepiej koniunkturę w handlu hurtowym oceniali przedsiębiorcy w Podkarpacia, gdzie wskaźnik R-BCI osiągnął wartość aż 13,0 pkt. Dodatni wskaźnik odnotowano także w woj.:

  • opolskim,
  • dolnośląskim,
  • mazowieckim,
  • wielkopolskim
  • oraz podlaskim.

Z kolei najbardziej negatywnie koniunktura w handlu hurtowym odnotowano na Warmii i Mazurach, bo aż minus 12,5 pkt. Wskaźnik R-BCI poniżej minus 5 pkt. był także w woj. łódzkim, lubelskim, świętokrzyskim, śląskim i kujawsko-pomorskim.   

Co hamuje rozwój rynku hurtowego w Polsce?

Główne przyczyny wstrzymujące rozwój przedsiębiorstw z branży handlu hurtowego są podobne do tych, które są barierami dla retailu. Jednak nieco różnią się akcenty regionalne.

I tak w handlu hurtowym koszty zatrudnienia był największym „hamulcowym” w 8 województwach, przy czym najczęściej na tę kwestię wskazywali przedsiębiorcy z województw lubelskiego (68,0 proc.), łódzkiego (66,7 proc.) i świętokrzyskiego (66,4 proc.).

Przeczytaj także ten artykuł: Polacy znów ograniczają wydatki. Handel ma powody do niepokoju

Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej była istotnym problem w rozwoju handlu hurtowego dla firm z województwa lubelskiego (61,7 proc.), lubuskiego (57,2 proc.) i kujawsko-pomorskiego (54,6 proc.). Warto także odnotować, że w aż 9 województwach znaczenie tej bariery wzrosło w porównaniu z poprzednim miesiącem.

Natomiast niestabilność i niejasność prawa to problem dla hurtowników głównie z woj. kujawsko-pomorskiego (55,0 proc.), lubelskiego (50,6 proc.) i opolskiego (50,3 proc.). Działania deregulacyjne są najwidoczniej bardzo potrzebne, gdyż w porównaniu z poprzednim miesiącem, znaczenie tej bariery wzrosło w 10 województwach, szczególnie w województwie świętokrzyskim i lubuskim.

image
FOTO: fot. Gus

Natomiast wysokie obciążenia na rzecz budżetu były dużym problem w rozwoju dla ponad połowy hurtowników z woj. warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, lubelskiego, lubuskiego oraz kujawsko-pomorskiego.

Czym jest wskaźnik BCI i R-BCI?

Wskaźnik BCI (Business climate indicator) wskazuje ogólny klimat koniunktury. Obliczany jest on jako średnia arytmetyczna sald odpowiedzi na pytania dotyczące bieżącej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Wskaźnik przyjmuje wartości od -100 do +100. Każda wartość poniżej zera oznaczają negatywne oceny koniunktury wyrażone przez przedsiębiorców. Natomiast wartości powyżej zera oznaczają pozytywne oceny dot. koniunktury.

Z kolei R-BCI (Regional business climate indicator) to wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury prezentowany na poziomie województw.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

17. kwiecień 2025 01:05