Główny Urząd Statystyczny 7 kwietnia 2025 roku opublikował dane na temat koniunktury gospodarczej w poszczególnych województwach z podziałem na różne branże. W swoim raporcie GUS zajął się także handlem detalicznym i hurtowym.
Koniunktura w handlu detalicznym nieco lepsza niż przed miesiącem
Choć przedstawiciele handlu detalicznego w wielu regionach deklarują, że jest nieco lepiej niż w lutym, to wciąż większość z nich raczej pesymistycznie patrzy w przyszłość.
– W marcu 2025 r. opinie przedsiębiorców prowadzących działalność w handlu detalicznym poprawiły się w porównaniu z lutym br. w większości województw. Najbardziej widoczne było to w województwie łódzkim (wzrost wartości wskaźnika R-BCI o 7,4 pkt). Pogorszenie nastrojów gospodarczych zaobserwowano jedynie w województwie podkarpackim (spadek R-BCI o 2,0 pkt) i pomorskim (spadek wartości wskaźnika o 1,1 pkt) – można przeczytać w „Koniunktura gospodarcza. Raport wojewódzki 2025” opracowanym przez GUS.
Również w ujęciu rocznym przedstawiciele handlu detalicznego w 8 regionach nieco lepiej oceniają koniunkturę w porównaniu do marca 2024 roku. Największy wzrost wartości wskaźnika R-BCI odnotowano w woj. opolskim, zachodniopomorskim i podlaskim.
Tylko w trzech województwach koniunktura w handlu detalicznym oceniana pozytywnie
Chociaż nastroje w branży nieco się poprawiły, to jednak daleko im do optymizmu. Jak podaje GUS, w większości województw w kraju negatywne oceny koniunktury w handlu detaliczny nadal przeważały nad pozytywnymi. Optymistycznie w przyszłość branży patrzą przedsiębiorcy z woj. wielkopolskiego, łódzkiego i zachodniopomorskiego.
Natomiast najbardziej negatywnie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają podmioty z województwa:
- pomorskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 14,3;
- kujawsko-pomorskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 12,5;
- podkarpackiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 11,3;
- podlaskiego – wskaźnik R-BCI na poziomie minus 11,3.
Niezależnie od oceny koniunktury, firmy prowadzące handel detaliczny zgłaszają pogarszającą się sytuację finansową swoich przedsiębiorstw. W większości z nich sygnalizowano także spadek bieżącej sprzedaży oraz nadmierne nagromadzenie zapasów towarów.
Rosnące koszty pracownicze najbardziej hamują rozwój handlu detalicznego
Z raportu opracowanego przez GUS wynika, że we wszystkich województwach, ponad połowa przedsiębiorców prowadzących handel detalicznym wskazała, że koszty zatrudnienia są główną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej. Najbardziej ten problem dotyka firmy z branży retail w województwach:
- wielkopolskim (77,5 proc.),
- świętokrzyskim (75,6 proc.)
- i pomorskim (73,2 proc.).
Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej to kolejna z przeszkód w rozwóju handlu detalicznego w Polsce. W największym stopniu jest to uciążliwe dla firm z województwa: mazowieckiego (50,8 proc.), dolnośląskiego (49,3 proc.) i wielkopolskiego (48,9 proc.). Ale coraz częściej na ten rodzaj bariery wskazują też przedsiębiorcy z innych regionów. Najbardziej znaczenie tego ograniczenia wzrosło w lubuskim, podlaskim oraz w dolnośląskim.
Kolejną istotną przeszkodą w rozwoju branży handlu detalicznego są różne obciążenia na rzecz budżetu państwa, w tym zwłaszcza podatki. Na tę barierę najczęściej skarżyli się przedsiębiorcy z Warmii i Mazur (57,8 proc.), Świętokrzyskiego (55,3 proc.) oraz z Pomorza (54,1 proc.).
Czwartym co do ważności „hamulcowym” dla rozwoju przedsiębiorstw z handlu detalicznego są niejasne, niespójne i niestabilne przepisy prawne. Na tę barierę najczęściej wskazywali przedstawiciele firm z woj. pomorskiego (55,1 proc.), świętokrzyskiego (47,7 proc.), mazowieckiego (44,1 proc.) oraz podlaskiego (43,4 proc.).
Koniunktura w handlu hurtowym skrajnie różna na Podkarpacie oraz Warmii i Mazurach.
Nieco lepsze nastroje panują wśród przedsiębiorców w handlu hurtowym. W porównaniu do poprzedniego miesiąca największy wzrost wartości wskaźnika R-BCI odnotowano w województwie zachodniopomorskim (wzrost o 10,7 pkt), choć mimo tego w tym regionie wciąż przeważa pesymistyczny nastrój wśród hurtowników. Z kolei w ujęciu rocznym oceny koniunktury poprawiły się w 9 regionach. Najbardziej w woj. świętokrzyskim, ale mimo tego wciąż w tym regionie dominują negatywne nastroje.
Najlepiej koniunkturę w handlu hurtowym oceniali przedsiębiorcy w Podkarpacia, gdzie wskaźnik R-BCI osiągnął wartość aż 13,0 pkt. Dodatni wskaźnik odnotowano także w woj.:
- opolskim,
- dolnośląskim,
- mazowieckim,
- wielkopolskim
- oraz podlaskim.
Z kolei najbardziej negatywnie koniunktura w handlu hurtowym odnotowano na Warmii i Mazurach, bo aż minus 12,5 pkt. Wskaźnik R-BCI poniżej minus 5 pkt. był także w woj. łódzkim, lubelskim, świętokrzyskim, śląskim i kujawsko-pomorskim.
Co hamuje rozwój rynku hurtowego w Polsce?
Główne przyczyny wstrzymujące rozwój przedsiębiorstw z branży handlu hurtowego są podobne do tych, które są barierami dla retailu. Jednak nieco różnią się akcenty regionalne.
I tak w handlu hurtowym koszty zatrudnienia był największym „hamulcowym” w 8 województwach, przy czym najczęściej na tę kwestię wskazywali przedsiębiorcy z województw lubelskiego (68,0 proc.), łódzkiego (66,7 proc.) i świętokrzyskiego (66,4 proc.).
Przeczytaj także ten artykuł: Polacy znów ograniczają wydatki. Handel ma powody do niepokoju
Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej była istotnym problem w rozwoju handlu hurtowego dla firm z województwa lubelskiego (61,7 proc.), lubuskiego (57,2 proc.) i kujawsko-pomorskiego (54,6 proc.). Warto także odnotować, że w aż 9 województwach znaczenie tej bariery wzrosło w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Natomiast niestabilność i niejasność prawa to problem dla hurtowników głównie z woj. kujawsko-pomorskiego (55,0 proc.), lubelskiego (50,6 proc.) i opolskiego (50,3 proc.). Działania deregulacyjne są najwidoczniej bardzo potrzebne, gdyż w porównaniu z poprzednim miesiącem, znaczenie tej bariery wzrosło w 10 województwach, szczególnie w województwie świętokrzyskim i lubuskim.
Natomiast wysokie obciążenia na rzecz budżetu były dużym problem w rozwoju dla ponad połowy hurtowników z woj. warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, lubelskiego, lubuskiego oraz kujawsko-pomorskiego.
Czym jest wskaźnik BCI i R-BCI?
Wskaźnik BCI (Business climate indicator) wskazuje ogólny klimat koniunktury. Obliczany jest on jako średnia arytmetyczna sald odpowiedzi na pytania dotyczące bieżącej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Wskaźnik przyjmuje wartości od -100 do +100. Każda wartość poniżej zera oznaczają negatywne oceny koniunktury wyrażone przez przedsiębiorców. Natomiast wartości powyżej zera oznaczają pozytywne oceny dot. koniunktury.
Z kolei R-BCI (Regional business climate indicator) to wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury prezentowany na poziomie województw.
Komentarze (2)
Zostaw swoje komentarze