07.05.2024 / 14:03
StoryEditor

Nowe sklepy Dino w 2024 roku. Sporo ich powstaje na Podkarpaciu, w woj. świętokrzyskim, mazowieckim i opolskim

Sklep sieci Dino (Shutterstock)
Według najświeższych informacji umieszczanych w prasie i serwisach ogłoszeniowych, Dino jest w trakcie budowy lub dopiero planuje uruchomić wiele sklepów w województwach podkarpackim, świętokrzyskim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim i opolskim.

Podkarpacie czy okolice Kielc to rejony kraju, gdzie sieć supermarketów nie była do tej pory mocno reprezentowana. Dino rozwijało się głównie w zachodniej Polsce, ale stopniowo rozszerza swój zasięg w kierunku wschodnich województw.

Ponad 250 nowych sklepów Dino w 2024 roku

W pierwszym kwartale tego roku sieć handlowa uruchomiła już 32 nowe sklepy, a na koniec marca 2024 rok liczyła 2438 marketów wobec 2210 rok wcześniej. Oznacza to, że w rok Dino przybyło 228 supermarketów.

Szacuje się, że w tym roku sieci Dino przybędzie ponad 250 nowych sklepów. W ub. roku sieć ukończyła budowę ósmego centrum dystrybucyjnego w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim. Teraz plany zakładają budowę kolejnych, tym razem w województwach: wielkopolskim, warmińsko-mazurskim, lubelskim i świętokrzyskim. Planowane terminy uruchamiania tych centrów dystrybucyjnych przypadają na lata 2024-2025.

Każde z centrów dystrybucyjnych obsługuje 350-400 sklepów. Budowa kolejnego magazynu w województwie wielkopolskim pozwoliła zwiększyć efektywność dzięki skróceniu dystansu pomiędzy magazynem a sklepami. Magazyn działa od miesiąca i przejął zatowarowanie sklepów w rejonie o najgęściej ulokowanych obecnie sklepach.

W kierunku Podkarpacia

W przypadku pozostałych centów sieć Dino będzie mogła rozwijać się we wschodniej Polsce. Jeszcze w tym roku Dino otworzy obiekt w gminie Morawica w województwie świętokrzyskim, na pierwszy kwartał 2025 roku planowane jest uruchomienie magazynu w Janowie Lubelskim (woj. lubelskie), a dopiero do końca 2025 roku wystartuje centrum dystrybucyjne w Białej Piskiej w woj. warmińsko-mazurskim.

Centrum dystrybucyjne Dino w Janowie Lubelskim dzieli zaledwie dwadzieścia kilometrów od granicy z podkarpaciem, a właśnie tam sieć handlowa zamierza uruchomić w najbliższym czasie całkiem sporo sklepów.

Z zebranych przez redakcję portalu wiadomoscihandlowe.pl informacji wynika, że w Jaśle, Przemyślu, Krośnie i kilkunastu innych miejscowościach na podkarpaciu planowane są nowe sklepy sieci handlowej.

Co najmniej po kilka jest w trakcie budowy lub w planach w woj. świętokrzyskim i mazowieckim, a nieco mniej w warmińsko-mazurskim i opolskim. To na pewno nie wszystkie sklepy Dino, które są w trakcie budowy. W końcu w tym roku ma powstać ich ponad 200.

 

 

Poniżej publikujemy listę miejscowości, w których zostaną wybudowane nowe sklepy Dino w podziale na województwa. 

Woj. dolnośląskie:

Gryfów Śląski, Strzelin, Wrocław (Feniks) – sklep już działa

Woj. kujawsko-pomorskie:

Brzozie, Gniewkowo, Jastrzębie

Woj. lubelskie

Tarnogród, Tereszpol- Zaorenda, Ułęż, Wielącza Poduchowna

Woj. łódzkie

Bełchatów, Kutno, Wieluń, Wolbórz

Woj. małopolskie

Krzeszowice, Wysocice

Woj. mazowieckie

Ciechanów Maków Mazowiecki, Małęczyn, Siedlce, Soboklęszcz, Szydłowiec, Uniszki Zawadzkie, Władysławowo

Woj. opolskie

Brzeg, Gogolin, Kujawy, Opole (Rejtana), Strzeleczki

Woj. podkarpackie

Agatówka, Cmolas, Jasło, Kopki, Korczyna, Korytniki, Krasiczyn, Krosno, Łowisko, Paszczyna, Przebendów, Przemyśl, Tuszyma, Wylewa

Woj. podlaskie

Ciechanowiec

Woj. pomorskie

Charzykowy

Woj. śląskie

Mysłowice, Żyglin

Woj. świętokrzyskie

Gierłachów, Jędrzejów, Kąty Nowe, Oksa, Osiek, Promnik, Tokarnia, Wincentów

Woj. warmińsko-mazurskie

Korsze, Nidzica, Olsztyn, Sępopol, Wielbark

Woj. wielkopolskie

Śrem

Woj. zachodniopomorskie

Barwice, Goleniów, Lisie Pole, Marszewo

 

Komentarze (3)

This comment was minimized by the moderator on the site

A kiedy w Chodecz w kuj-pom??! Jestem z Łodzi iw tej malowniczym oraz turystycznym mieście brakuje Dino.

Marek
This comment was minimized by the moderator on the site

Jeszcze Dino w Grabniku gmina Olszewo-Borki powiat ostrołęcki województwo mazowieckie

Gość
This comment was minimized by the moderator on the site

Jeszcze Grabnik gmina Olszewo-Borki powiat ostrołęcki

Gość z gminy Baranowo
Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

22.04.2025 / 14:08
StoryEditor
Grupa Muszkieterów jak Dino? W tym roku sieć Intermarche chce zadebiutować z nowym formatem sklepów [TYLKO U NAS]
Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów, był gościem kongresu Retail Trends (fot. Wiadomoscihandlowe.pl)

Supermarkety Intermarche mają między 1,5 tys. a 2 tys. mkw. powierzchni. Sieć zakończyła właśnie prace nad nowym formatem, który będzie znacznie mniejszy i pozwoli jej wejść do miejsc, które do tej pory nie spełniały lokalowych wymogów Grupy.

Sieć Intermarche sporo waży w Grupie Muszkieterów w Polsce - generuje 60 proc. jej obrotów. Wraz z całym polskim oddziałem przeszła głęboką restrukturyzację i teraz - po wyjściu na tzw. prostą - intensywnie myśli nad dynamicznym rozwojem. 

- Obecnie wszystkie nasze sklepy są rentowne i uruchomiliśmy proces pozyskiwania kolejnego pokolenia franczyzobiorców - mówił w wywiadzie dla portalu Wiadomościhandlowe.pl Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów, podczas kongresu Retail Trends

Nowy format sklepów Intermarche

Ujawnił przy tym, że ukończone są też prace koncepcyjne nad nowym formatem sklepów, z którym sieć chce już wkrótce zadebiutować. 

- Dwa lata temu w Intermarche ruszyliśmy z pracami nad projektem Express. Jesteśmy już gotowi, żeby wprowadzić go na rynek. Trwają poszukiwania lokalizacji. Jesteśmy zainteresowani otwieraniem sklepów w wynajmowanych budynkach, ale także wybudowaniem ich od podstaw - wyjaśnił. 

Jak ustaliliśmy, nowy szyld Intermarche to wciąż będzie model supermarketowy, czyli taki, w jakim sieć czuje się najlepiej, ale bardziej kompaktowy. Powierzchnia nowego konceptu będzie więc znacznie mniejsza niż obecnych sklepów Intermarche, które obecnie mają między 1,5 tys. a 2 tys. mkw. powierzchni. Nowy koncept bazuje na około 500 mkw. powierzchni.

- Chcemy, aby klient zrobił w nim kompleksowe zakupy. Nastawiamy się na szeroki wybór m.in. artykułów spożywczych, szczególnie świeżych. Zapewniamy też dokładnie takie same pozycjonowanie cenowe, jak w naszym dotychczasowym formacie supermarketowym - zapewnia. 

Intermarche alternatywą dla dyskontów i Dino

Dyrektor Marc Dherment określa nowy koncept Intermarche jako proximity - coraz bliżej klienta, jego miejsca zamieszkania lub pracy, czyli taki, w jaki celuje sieć Dino.   

- Musimy wejść w mniejszy format z uwagi na wiele zmiennych, z którymi boryka się ostatnio rynek. Mam tu na myśli m.in. ograniczoną ofertę dużych lokali, a także ogromne koszty przy otwieraniu i późniejszym funkcjonowaniu tak dużych sklepów - wyjaśnia.

Jako przykład podaje cenę gruntów pod budowę Intermarche czy Bricomarche, która jest teraz co najmniej 3-krotnie wyższa niż 10 lat temu. Zapewnia przy tym, że Intermarche - wchodząc w mniejszy format - absolutnie nie rezygnuje z rozwoju dotychczasowego wielkopowierzchniowego konceptu. 

- Formuła supermarketowa jest bardzo produktywna pod względem wyników. Widzimy w niej bardzo duży potencjał do rozwoju - mówi dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce. - Jeśli chcemy budować skalę, musimy się opierać na kilku segmentach. Format proximity pozwoli nam zaistnieć w większej liczbie miejsc, które do tej pory były dla nas niedostępne - wyjaśnia.

Uważa, że Intermarche Express będzie alternatywą dla dyskontów - zarówno dla klientów, jak i dla producentów, którym sieć zaoferuje chociażby większe możliwości ekspozycyjne niż dyskonty. 

- Mamy już na oku kilka lokalizacji. Jest realna szansa, że pierwsze 2-3 sklepy Intermarche Express pojawią się na rynku jeszcze przed końcem tego roku - zapowiada Marc Dherment. 

Czym się zajmuje Grupa Muszkieterów w Polsce?

Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché

W 2024 r. obroty Grupy Muszkieterów wyniosły 10,93 mld zł, rok wcześniej 10,3 mld zł. Wyznaczaniem kierunków strategicznych obu sieci zajmuje się spółka ITM Polska. Muszkieterowie są obecni w czterech krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii i Portugalii.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

18.04.2025 / 14:47
StoryEditor
Ranking 30 największych spożywczych sieci franczyzowych w Polsce [EDYCJA 2025]
Sprawdź, kto znalazł się w naszym rankingu największych sieci franczyzowych w Polsce (fot. mat. prasowe)

Ponad 50 tys. sklepów zrzeszają sieci, które znalazły się w najnowszym rankingu 30 największych spożywczych sieci franczyzowych, przygotowanym przez redakcję "Wiadomości Handlowych". To o 1980 więcej niż przed rokiem.

Na koniec 2024 r. w Polsce działało 367,1 tys. sklepów stacjonarnych – wynika z danych Dun & Bradstreet. W minionym roku 2 tys. placówek handlowych zostało zamkniętych, a jednocześnie zawieszono działalność ponad 9,1 tys. sklepów - czyli co 40. Mieliśmy też do czynienia ze wzrostem liczby sklepów w niektórych kategoriach. Najlepiej pod tym względem - w ujęciu procentowym - wypadły sklepy tytoniowe (+3,5 proc.), sklepy piekarniczo-cukiernicze (+1,8 proc.) oraz sklepy rybne (+0,2 proc.).

Na przeciwległym biegunie znalazły się sklepy z artykułami piśmienniczymi, których liczba zmalała o 3,6 proc. Placówek z obuwiem jest o 1,7 proc. mniej niż przed rokiem, ubyło też 1,2 proc. aptek, 1 proc. sklepów mięsnych, 0,6 proc. sklepów meblowych, 0,6 proc. placówek odzieżowych i 0,5 proc. sklepów spożywczych. W przypadku sklepów niewyspecjalizowanych również nastąpił spadek liczby fizycznych punktów sprzedaży, o 0,5 proc.

Wraz ze spadkiem liczby sklepów ogółem, rośnie liczba sklepów wstępujących w szeregi sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych. Pandemia i różne zawirowania polityczne i prawne pokazały, że właścicielowi sklepu, który jest zrzeszony, łatwiej jest prowadzić biznes, bo ma wsparcie w operatorze, który przejmuje za niego część obowiązków. Franczyza roztacza więc nad handlem tradycyjnym parasol ochronny i poniekąd jest gwarantem względnej stabilności handlowych biznesów rodzinnych.

Przetasowania w rankingu

Redakcja "Wiadomości Handlowych" po raz kolejny przygotowała ranking 30 największych spożywczych sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych w Polsce. Dziennikarze portalu rozesłali ankiety do ponad 40 organizacji handlowych. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi stworzono zestawienie pokazujące, które sieci radzą sobie bardzo dobrze, które się reorganizują oraz takie, które nie znalazły pomysłu na siebie w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości handlowej.

W rankingu jest sporo zmian – kilka sieci pojawiło się w nim po raz pierwszy, część nie weszła do zestawienia z powodu mniejszej niż inne organizacje liczby sklepów. Pierwsza trójka jest niezmienna w porównaniu z ubiegłorocznym podsumowaniem, ale nawet wśród tak wielkich graczy widać spore roszady.

Ranking sieci franczyzowych prezentujemy poniżej.

image
Ranking 30 najwiekszych spozywczych sieci franczyzowych
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl

Królowa jest jedna

Niekwestionowaną królową franczyzy spożywczej jest sieć Żabka. Zgodnie z zapowiedziami w ubiegłym roku otworzyła ponad tysiąc sklepów, ale trochę też zamknęła, co spowodowało, że realnie powiększyła stan posiadania o niecałe tysiąc placówek.

Żabka jest jedyną siecią, która zrzesza ponad 10 tysięcy sklepów. Jeszcze kilka lat temu miała szansę jej dorównać sieć Abc, zarządzana przez Grupę Eurocash, która na przełomie 2021 i 2022 r. miała 9149 punktów handlowych. W marcu 2023 r. zrzeszała już "tylko" 7351 placówek. W komunikacie wydanym przy okazji publikacji wyników rocznych za 2022 r. Grupa Eurocash spadek ten tłumaczyła "porządkami" w sieci Abc czyli "weryfikacją liczby sklepów Abc aktywnie współpracujących z Eurocash".

Jak widać, sprzątanie wciąż trwa, gdyż w ciągu ostatniego roku spod szyldu sieci odfrunęły 153 placówki i tym samym operator zamknął rok z liczbą 7169 sklepów. Wydaje się, że lukę tę stara się zagospodarować Grupa Kapitałowa Specjał, a konkretnie jej sieć Nasz Sklep (jej sklepy działają pod szyldami: Nasz Sklep, Nasz Sklep Express, Delikatesy Premium, Delikatesy Premium Market Plus, Delikatesy Sezam).

Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep przybyło w ubiegłym roku aż 340 sklepów i tym samym operator coraz bardziej zbliża się do przekroczenia progu sześciu tysięcy placówek. Jeśli w 2025 roku będzie rozwijał się w takim samym tempie, to już jesienią ten pułap może być dla niego osiągalny (brakuje 224 sklepów).

Warto zauważyć, że pierwsza trójka zestawienia zrzesza blisko 24 tysiące sklepów (23 945) przy łącznej liczbie 51 865 analizowanych placówek. Tylko pierwsza trójka ma też powyżej pięciu tysięcy punktów handlowych.

Więcej wzrostów niż spadków

Powyżej dwóch tysięcy sklepów liczy osiem sieci, a między jeden a dwa tysiące – cztery. Dalsze miejsca pokazują rozdrobnienie polskiego handlu. Rodzimi detaliści, widząc potrzebę działania w ramach większej organizacji, zrzeszają się, ale w sieciach działających w jednym lub w kilku regionach, znających specyfikę lokalnych rynków. Stąd też 15 sieci w rankingu ma status ogólnopolskich, a druga połowa działa na mniejszą skalę.

Imponujący, trzycyfrowy przyrost liczby sklepów odnotowały w ubiegłym roku następujace sieci:

  • Żabka,
  • Nasz Sklep,
  • Livio,
  • Rabat Detal,
  • Chorten
  • Groszek.

Aż trzy z nich należą do Grupy Kapitałowej Specjał. Dwucyfrowe wzrosty liczby sklepów mają z kolei:

  • Lewiatan,
  • Eden,
  • Gama,
  • Mirabelka,
  • Euro Sklep (Grupa Eurocash),
  • PGZ Kupiec,
  • Chata Polska,
  • Euro (Polska Sieć Handlowa Euro),
  • Limonka,
  • Sklep Polski.

Niestety, są też spektakularne spadki. Największy zaliczyło Odido - sieci prowadzonej przez Makro Cash & Carry Polska ubyło w ciągu roku aż 395 sklepów. Pod tym względem na drugim miejscu jest Abc (-153), a na trzecim Polska Sieć Handlowa Pokusa (-95).

Sieć Odido przechodzi głęboką przemianę – przestawia się na nowy, bardziej wymagający współpracy koncept Elevate. Pod koniec października ub.r. spółka Makro Polska uruchomiła już pięćsetny sklep w tej formule.

Warto też podkreślić, że w rankingu mamy dwa miejsca ex aequo. Pierwsze zajmują Sasanka, czyli sieć Grupy Chorten, oraz Top Market, prowadzony przez Polską Grupę Supermarketów (lokata 21). 24. pozycję zajmują SPAR i Limonka. Można spodziewać się, że w tym roku pomorska sieć wyprzedzi SPAR-a, bowiem w 2024 r. przybyło jej 20 sklepów, a borykającemu się z kłopotami SPAR-owi ubyło osiem. Stabilizująco na sytuację tej ostatniej sieci powinno jednak wpłynąć oficjalne przejęcie jej przez Grupę Kapitałową Specjał, które miało miejsce 31 stycznia br.

Franczyza tak, ale broń boże twarda

Aż 22 operatorów określa współpracę, jaką proponują detalistom jako franczyzę miękką. Część broni się przed określeniem się jako franczyza w ogóle – wolą nazywać się siecią partnerską czy grupą zakupową, choć wypełniają znamiona franczyzy miękkiej. Co ciekawe, Intermarché też określa się jak franczyza miękka.

Operatorów sieci pytaliśmy też o marki własne. Z naszej ankiety wynika, że tylko 10 sieci nie ma ich w swojej ofercie, choć trzeba zaznaczyć, że czterech operatorów nie udzieliło nam o nich informacji.Najwięcej produktów marki własnej oferuje Carrefour – aż 4 tys. Znacznie mniej, ale wciąż jest to czterocyfrowa liczba – Intermarché (1,6 tys.). Trzycyfrową liczbą SKU mogą pochwalić się:

  • SPAR,
  • MarketVita (debiutant w rankingu),
  • Chata Polska,
  • Żabka,
  • Nasz Sklep,
  • Lewiatan,
  • Odido,
  • Chorten,
  • Sasanka
  • Delikatesy Centrum.

Tuż poza 30-tką

Dodajmy, że bardzo blisko znalezienia się w powyższym zestawieniu były trzy sieci: Hit, Stokrotka i Sezamek. Ta ostatnia, prowadzona przez Hurtownię Spożywczą Czempion, na koniec 2024 r. liczyła 117 sklepów i w ciągu roku ubyło jej 13 placówek. Poniżej 100 sklepów mają Stokrotka (81) i Hit Polska Sieć Handlowa, której operatorem jest spółka KMH.

***

Tekst w pierwszej kolejności opublikowany został w magazynie "Wiadomości Handlowe" (nr 1/2025). Zostań naszym prenumeratorem.

 

 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

25. kwiecień 2025 03:55