19.05.2024 / 19:55
StoryEditor

Dino z miejskim konceptem. Sieć supermarketów dyskontowych podbija nie tylko wsie i miasteczka, ale także duże miasta

Dawny Dom Handlowy braci Barasch 1904 r. Obecnie Dom Handlowy Feniks. fot. feniks.wroc.pl/galeria
Dino otworzyło sklep spożywczy w Domu Handlowego Feniks we Wrocławiu, który znajduje się pod adresem Rynek 31-32. Supermarket ruszył 15 maja br. To nie pierwszy sklep, który operator z Krotoszyna uruchomiła w dużym mieście. Już od wielu lat Dino po cichu rozwija swoje sklepy w największych miastach takich jak Wrocław, Poznań czy Łódź.

Supermarket Dino zastąpił w Domu Handlowego Feniks we Wrocławiu placówkę sieci Społem, która traciła klientów i nie była w stanie efektywnie konkurować z większymi operatorami, m.in. dyskontowymi.

- Sklep spożywczy, który prowadziliśmy, bardziej przypominał delikatesy niż dyskont. Jego rozmiar i liczba stoisk serwisowych wymagały większego zatrudnienia. Przy malejących obrotach, malejących marżach i niezmienionych kosztach, a także rosnących kosztach operacyjnych, utrzymanie sklepu stało się nieopłacalne. Koszty energii, pracy i płac wzrastały, co wpływało zarówno na rentowność, jak i satysfakcję klientów — mówił w rozmowie z gazeta.pl Jerzy Kraśniewski, prezes zarządu "Społem" Powszechnej Spółdzielni Spożywców Feniks we Wrocławiu

W DH Feniks Dino będzie wynajmowało lokal, co czyni niezwykle rzadko. Zwykle firma buduje własne sklepy w mniejszych miejscowościach lub na wsiach, są to placówki o powierzchni 400 mkw. i parkingiem na kilkadziesiąt aut. Operator zatrudnił pracowników, którzy wcześniej pracowali w placówce Społem. Sklep ma już koncesję na alkohol.

W TYM MIEJSCU WARTO PRZYPOMNIEĆ NASZ TEKST NT. EKSPANSJI SIECI DINO Z LIPCA 2023 R. JEGO FRAGMENTY ZNAJDZIECIE PONIŻEJ A CAŁOŚĆ JEST DO PRZECZYTANIA POD LINKIEM: To nieprawda, że Dino otwiera markety tylko na terenach wiejskich! Sprawdź jak sieć rozwija się w dużych miastach

Dino w dużych miastach

Ekspansja sieci Dino w największych miastach rozpoczęła się już wiele lat temu, a prestiżowa lokalizacja we Wrocławiu pokazuje, że firma chce ten kierunek rozwoju kontynuować. Oczywiście priorytetem pozostają małe  i średnie miasta oraz tereny wiejskie.

Supermarkety Dino można spotkać na terenie takich miasta jak Wrocław, Łódź, Poznań, Bydgoszcz, Gorzów Wielkopolski, Lubin czy Zielona Góra. Część z tych sklepów ma już swoje lata – powstały wtedy, gdy operator nie koncentrował swojej strategii na mniejszych miejscowościach i chciał rozwijać się wszędzie, gdzie były do tego dogodne lokalizacje, czyli także w największych miastach. Później – gdy współinwestorem został fundusz EI, a tempo ekspansji zaczęło przyspieszać – sieć podjęła decyzję, że nie będzie marnować środków i energii na walkę o największe miasta z Biedronką, Lidlem czy Netto i z decydowała się na budowanie swojej pozycji w niezagospodarowanej niszy rynkowej, czyli Polsce małomiasteczkowej. Jednak nawet dzisiaj Dino otwiera sklepy w dużych miastach, chociaż są to głównie ich obrzeża – lokalizacje, gdzie grunty są nadal stosunkowo tanie, a konkurencja bardzo ograniczona.

Kluczowym elementem strategii sieci Dino, a tym samym fundamentem jej sukcesu, jest zajęcie „nowego” rynku – wsi, a także małych i średniej wielkości miejscowości – na którym swojej pozycji nie zdołali jeszcze zdobyć konkurenci, tacy jak Biedronka. Mówienie o Dino, że jest to sieć małomiasteczkowa czy wiejska to mocne nadużycie. Operator z Krotoszyna po cichu – od wielu lat – testuje lokalizacje w średniej wielkości miastach, ale też w największych metropoliach. Sprawdziliśmy dla Was kilka większych miast po lewej stronie Wisły. Jak to wygląda?

Dlaczego Dino buduje stodoły?

Sieć Dino, która bazuje na precyzyjnie ujednoliconym formacie marketów, także w największych miastach uruchamia charakterystyczne dla sieci sklepy „stodoły”, czyli placówki o bardzo prostej i taniej w budowie konstrukcji. Przypomnijmy, że tego typu sklepy otwierały przez wiele lat także sieci Biedronka, Lidl, Aldi czy wcześniej dyskonty Plus. Jednocześnie Dino można znaleźć w wynajmowanych lokalach, będących częścią większych kompleksów handlowych, pasażach handlowych na parterach bloków mieszkalnych czy w wolnostojących pawilonach. Dzisiaj dla detalisty rozwój w największych miastach nie jest priorytetem, ale dzięki sklepom, które działają już na ich terenie, firma zdobywa kompetencje do ewentualnej ekspansji w przyszłości, jeśli nie szerokiej to punktowej.

Co ciekawe, wydaje się, że sieć nie zdecydowała się na zróżnicowanie oferty dla dużych miast i mniejszych miejscowości. Sklepy, które poddaliśmy analizie oferują podobny asortyment, oparty na produktach mniejszych i średnich lokalnych dostawców, stoisku z obsługą oferującym wędliny i mięso należącej do grupy firmy Agro-Rydzyna, stoiskach z warzywami i owocami oraz pieczywem odpiekanym na miejscu. Układ sklepu, o ile pozwala rozmiar lokalu, jest analogiczny do tego, który znamy z większości lokalizacji.

Dino w Domu Handlowym Feniks

Dom Handlowy Feniks nazywany był m.in. wrocławskim Harrodsem. Jego historia sięga 1904 roku kiedy otwarto Dom Handlowy Braci Barasch. Jego secesyjne fasady zdobiły przeszklone witryny, a na wieży kamienicy umieszczono podświetlany globus. Obecnie budek wygląda inaczej niż w momencie oddania. W 1929 roku secesyjny przepych elewacji został zmieniony na styl modernistyczny. Obiekt przebudowano, dzięki czemu zyskał 1,2 tys. mkw. dodatkowej powierzchni handlowej. W latach 30. ub. wieku kamienica zmieniła właściciela, a po II Wojnie Światowej zarządzanie budynkiem przejęła Powszechna Spółdzielnia Spożywców, obecnie Społem PSS Feniks.

11.12.2024 / 22:21
StoryEditor
Największy youtuber na świecie wykupił cały towar z supermarketu. Zgadnijcie co z nim zrobił?
Gwiazdor Youtube amerykanin James Donaldson, znany jako MrBeast wykupił cały towar z supermarketu sieci EDEKA

MrBeast, jeden z najbardziej znanych youtuberów na świecie, którego kanał śledzi ponad 300 milionów subskrybentów. Jego filmy regularnie osiągają ponad 100 milionów wyświetleń. Internetowy celebryta postanowił w ramach nowego projektu dla kanału YouTube mrbeast2 wykupić cały towar z supermarketu. Tylko po co?

Gwiazdor Youtube amerykanin James Donaldson, znany jako MrBeast uznawany jest za "największego YouTubera na świecie", tak przynajmniej informuje niemiecka sieć supermarketów EDE...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 86% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.12.2024 / 10:50
StoryEditor
Biedronka przeznaczyła prawie 450 mln zł na noworoczne podwyżki dla pracowników. Ile będą teraz zarabiać?
Jarosław Sobczyk, członnek zarządu i dyrektor personalny Jerónimo Martins Polska

Prawie 67 tys. pracowników sieci Biedronka w sklepach i centrach dystrybucyjnych otrzyma od 1 stycznia 2025 roku wyższe wynagrodzenie. Średnio wzrost płacy w sklepach na najbardziej popularnym stanowisku sprzedawca-kasjer wyniesie 10,5 proc.

Okres przedświąteczny to tradycyjnie czas dobrych wiadomości dla pracowników, w tym tych zatrudnionych w sieci Biedronka. 20 grudnia sieć przekazała kolejną dobrą dla swoich pra...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. grudzień 2024 15:51