27.04.2024 / 13:30
StoryEditor

Biedronka odnotowała dwucyfrowy wzrost kosztów operacyjnych, ale zneutralizowała go dzięki wyższym wolumenom sprzedaży

Na zdj. sklep sieci Biedronka (fot. Szymon Pelc/Shutterstock)
Sieć Biedronka odnotowała w pierwszym kwartale kilkunastoprocentowy wzrost kosztów operacyjnych, przy rosnących wolumenach sprzedaży. Detalista szacuje, że wartość koszyka zakupowego spadła o ponad 5 proc., m.in. za sprawą efektu kalendarzowego. To więcej od wskaźnika GUS, jednak urząd nie uwzględnia w wyliczeniach cen promocyjnych, co może nieco zniekształcać wyniki – uważa Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

– Zgodnie z naszymi przewidywaniami, w pierwszym kwartale 2024 r. koszty operacyjne sieci Biedronka wzrosły o kilkanaście procent, jednak skutki tych znaczących wzrostów udało się zneutralizować dzięki rosnącej sprzedaży. Wzrost kosztów wynikał przede wszystkim z wyższych wydatków na płace oraz na czynsze, przy pewnym spadku kosztów energii elektrycznej – wyjaśnia Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Ceny w dół, wolumeny w górę

– Odnotowaliśmy ponad 5-proc. deflację wartości koszyka zakupowego, a jednocześnie efekt kalendarza – Wielkanoc w marcu i dodatkowy dzień handlowy w lutym – przyczynił się do wzrostu wolumenów sprzedaży. Handel 29 lutego przekłada się na ok. 1 proc. dodatkowej sprzedaży, w przypadku Wielkanocy szacujemy ten wpływ w skali całej grupy na ok. 2 proc. Według naszych prognoz, ze spadkami cen żywności będziemy mieli do czynienia nie tylko w drugim kwartale roku, ale też w drugim półroczu – kontynuuje.

Jak podkreśla menedżerka, spadki cen produktów spożywczych wiążą się z faktem, że płody rolne w skali globalnej tanieją, co obniża koszty producentów i zachęci część z nich do aktywniejszego wspierania działań promocyjnych, które przyczyniają się do wzrostów wolumenów sprzedaży.

Biedronka utrzymuje lukę cenową

– Spadek wartości naszego koszyka był większy od spadku wskaźnika cen żywności w Polsce, wyliczanego przez GUS, jednak nie oznacza to automatycznie, że o tyle samo powiększyła się luka cenowa pomiędzy koszykiem Biedronki a resztą rynku. Należy bowiem pamiętać, że polski urząd statystyczny w swoich wyliczeniach nie uwzględnia cen promocyjnych i z tego względu wyniki obliczeń mogą być nieco zniekształcone – kontynuuje Ana Luisa Virginia i podsumowuje:

– Zaostrzająca się konkurencja cenowa – wolałabym nie używać określenia "wojna cenowa" – pomiędzy wszystkim największymi sieciami spożywczymi w Polsce sprawiła, że wszyscy zaktywizowali swoje działania promocyjne, dlatego wyliczenia statystyczne mogą nieco odbiegać od rzeczywistej sytuacji. Nie zmienia to faktu, że Biedronka zachowuje dużą konkurencyjność w porównaniu zresztą rynku.

11.02.2025 / 17:04
StoryEditor
Kryzys na rynku pracy w handlu? Branża zmaga się z wieloma problemami [RAPORT]
(fot. Shutterstock)

Randstad przygotował kolejny, już 58. Monitor Rynku Pracy. Wynika z niego, że rynek pracy w handlu boryka się z wieloma trudnościami. Szczególnie uwidacznia się to na tle innych branż. Czy można to już nazwać kryzysem?

Z danych zawartych w 58. edycji Monitora Rynku Pracy przygotowanego przez Randstad wynika, że rosnąca rotacja pracowników stanowi wyzwanie dla branży handlu oraz transportu i lo...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.02.2025 / 13:01
StoryEditor
MarketVita rozpoczęło zaskakującą współpracę z Auchan. Na czym polega partnerstwo?
Liczba sklepów MarketVita wynosi już 148. Sieć sięga po nieszablonowe rozwiązania (fot. MarketVita)

MarketVita to franczyzowa sieć z południowo-wschodniej Polski, która buduje swoją pozycję. Jedną z jej przewag jest podjęcie współpracy z siecią Auchan. Wiemy, na czym ona polega.

Na stronie sieci MarketVita pojawiła się taka informacja: MarketVita jest partnerem Auchan. Zapytaliśmy więc Auchan Polska co konkretnie oznacza ta współpraca. Dostaliśmy dość z...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. luty 2025 20:26