03.05.2024 / 10:46
StoryEditor

Makro notuje niewielki wzrost przychodów i stratę w Polsce. Co najmocniej wpłynęło na wyniki hurtownika w naszym kraju?

Makro (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Spółka Makro Cash and Carry Polska, operator hurtowni spożywczych i sklepów franczyzowych Odido, w roku finansowym 2022/23 osiągnęła przychód w wysokości 7 mld zł wobec 6,79 mld zł rok wcześniej. Niski wzrost przychodu i stratę w wysokości niemal 108 mln zł firma tłumaczy jednorazowymi zdarzeniami o istotnym znaczeniu.

Przychody Makro w roku finansowym zakończonym 30 września 2023 roku były jedynie o 3,13 proc. wyższe niż rok wcześniej, co przy średniorocznej inflacji w wysokości 11,4 proc., sugeruje spadek sprzedaży wolumenowej.

Sprzedaż produktów spożywczych głownym źródłem przychodu

Struktura sprzedaży towarów w Makro nie uległa istotnej zmianie, tj. 95,7 proc. stanowiły artykuły spożywcze a 4,3 proc. - artykuły przemysłowe – informuje Makro w swoim raporcie.

Przeciętne zatrudnienie w okresie od października 2022 roku do września 2023 roku wyniosło 4 375 osób, a w poprzednim okresie 4 469 osób.

Firmie nie udało się wypracować zysku. Strata wyniosła 107,99 mln zł. Rok wcześniej Makro osiągnęło 10,41 mln zysku netto. Zarówno w roku finansowym 2022/23 jak i 2021/22 spółka odnotowała stratę z działalności operacyjnej, ale w zakończonym właśnie roku finansowym wyniosła ona 238,17 mln zł, a w poprzednim roku 6,87 mln zł.

Ataki wpłynęły na wyniki Makro

"Poprzez skuteczne strategie zarządzania kryzysowego oraz silną komercyjną ofertę, Spółka obroniła swoją pozycję rynkową w bieżącym roku fiskalnym, pomimo perturbacji związanych z niedostępnością korporacyjnych systemów informatycznych będących skutkiem cyberataku oraz spowolnienia gospodarczego w drugiej połowie roku" – czytamy w sprawozdaniu z działalności.

Przypomnijmy, że w październiku i listopadzie 2022 roku, czyli w okresie obejmującym opisywane sprawozdanie, Metro AG z Niemiec, spółka matka Makro Cash & Carry, padła ofiarą ataku hakerskiego. Również sklepy w Polsce przestał przyjmować zamówienia. Ze sprawozdania finansowego Metro AG wynika, że działania hakerów kosztowały spółkę przynajmniej kilkaset milionów euro utraconych przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na przynajmniej kilkadziesiąt milionów euro mniej w zysku EBITDA.

O tym zdarzeniu Makro informuje w następujący sposób: „cyberataki doprowadziły do spadku przychodów oraz wzrostu kosztów w okresie objętym atakiem. Trudno jest oszacować pełen efekt finansowy, ale analizy wskazują, że w wyniku tego zdarzenia, wyniki finansowe Spółki za rok 2023 uległy nieznacznemu pogorszeniu. Spółka podjęła odpowiednie działania i w następnych kwartałach 2023 roku działała bez zakłóceń. Na dzień bilansowy negatywne skutki tego wydarzenia zostały zniwelowane, Spółka nie odnotowała negatywnego wpływu na przyszła działalność, w tym utratę zaufania do klientów.”

Kilka zdarzeń jednorazowych

Zarząd Makro podaje, że strata poniesiona w omawianym roku finansowym, była wynikiem kilku jednorazowych zdarzeń o istotnym znaczeniu. Pomimo tego przedstawiciele firmy oceniają sytuację finansową spółki jako stabilną ze względu na zabezpieczone źródła finansowania z grupy w postaci pożyczki długoterminowej.

Spółka wybudowała nową siedzibę w Warszawie. Budynek położony jest bezpośrednio przy hali nr 1 w Alejach Jerozolimskich 184. Makro planuje kontynuowanie dotychczasowej działalności podstawowej oraz rozwój usługi dostarczania towarów do klientów profesjonalnych.

Firma zakłada też dalszą profesjonalizację swojej działalności poprzez koncentrację na klientach z segmentu HoReCa i handlu detalicznego. W tym celu inwestuje w szkolenia sprzedażowe dla wszystkich pracowników oraz kontynuuje usprawnienia logistyczne poprzez dystrybucję towarów za pośrednictwem platform logistycznych.

28.02.2025 / 16:41
StoryEditor
Handel alarmuje: "brak transparentności kosztów wspólnych w galeriach handlowych". Czy najemcy dojdą wreszcie do porozumienia z zarządcami?
Centrum handlowe Blue City w Warszawie (fot. Shutterstock)

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) podkreśla, że w dalszym ciągu brakuje transparentności w rozliczeniach kosztów wspólnych w galeriach handlowych. Problemem są drastyczne wzrosty opłat eksploatacyjnych, które często przekraczają poziom inflacji, bez jasnego określenia ich struktury i powodów podwyżek.

ZPPHiU wskazuje, że wynajmujący powinni ponosić ryzyko związane z szacowaniem kosztów i przekazywać najemcom jednolitą kwotę opłat, obejmującą zarówno koszty eksploatacyjne, jak...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.02.2025 / 14:30
StoryEditor
Glovo wprowadza największą zmianę w aplikacji od 2016 roku. Platforma stawia na zbudowanie społeczności
Glovo działa już na 23 rynkach, w tym w Polsce (fot. mat.pras.)

Zmiany w Glovo idą niemalże w stronę serwisu społecznościowego. Firma wprowadza nową funkcjonalność, która może zrewolucjonizować sposób korzystania z platformy. Od teraz użytkownicy mogą nie tylko zamawiać jedzenie, ale także dzielić się swoimi ulubionymi miejscami i odkrywać nowe smaki dzięki rekomendacjom znajomych.

Użytkownicy mogą już dodawać znajomych i wymieniać się rekomendacjami w aplikacji Glovo. Nowa funkcja „Picks” pozwala tworzyć i udostępniać listy ulubionych restauracji i jest n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09. marzec 2025 02:48