03.05.2024 / 10:46
StoryEditor

Makro notuje niewielki wzrost przychodów i stratę w Polsce. Co najmocniej wpłynęło na wyniki hurtownika w naszym kraju?

Makro (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Spółka Makro Cash and Carry Polska, operator hurtowni spożywczych i sklepów franczyzowych Odido, w roku finansowym 2022/23 osiągnęła przychód w wysokości 7 mld zł wobec 6,79 mld zł rok wcześniej. Niski wzrost przychodu i stratę w wysokości niemal 108 mln zł firma tłumaczy jednorazowymi zdarzeniami o istotnym znaczeniu.

Przychody Makro w roku finansowym zakończonym 30 września 2023 roku były jedynie o 3,13 proc. wyższe niż rok wcześniej, co przy średniorocznej inflacji w wysokości 11,4 proc., sugeruje spadek sprzedaży wolumenowej.

Sprzedaż produktów spożywczych głownym źródłem przychodu

Struktura sprzedaży towarów w Makro nie uległa istotnej zmianie, tj. 95,7 proc. stanowiły artykuły spożywcze a 4,3 proc. - artykuły przemysłowe – informuje Makro w swoim raporcie.

Przeciętne zatrudnienie w okresie od października 2022 roku do września 2023 roku wyniosło 4 375 osób, a w poprzednim okresie 4 469 osób.

Firmie nie udało się wypracować zysku. Strata wyniosła 107,99 mln zł. Rok wcześniej Makro osiągnęło 10,41 mln zysku netto. Zarówno w roku finansowym 2022/23 jak i 2021/22 spółka odnotowała stratę z działalności operacyjnej, ale w zakończonym właśnie roku finansowym wyniosła ona 238,17 mln zł, a w poprzednim roku 6,87 mln zł.

Ataki wpłynęły na wyniki Makro

"Poprzez skuteczne strategie zarządzania kryzysowego oraz silną komercyjną ofertę, Spółka obroniła swoją pozycję rynkową w bieżącym roku fiskalnym, pomimo perturbacji związanych z niedostępnością korporacyjnych systemów informatycznych będących skutkiem cyberataku oraz spowolnienia gospodarczego w drugiej połowie roku" – czytamy w sprawozdaniu z działalności.

Przypomnijmy, że w październiku i listopadzie 2022 roku, czyli w okresie obejmującym opisywane sprawozdanie, Metro AG z Niemiec, spółka matka Makro Cash & Carry, padła ofiarą ataku hakerskiego. Również sklepy w Polsce przestał przyjmować zamówienia. Ze sprawozdania finansowego Metro AG wynika, że działania hakerów kosztowały spółkę przynajmniej kilkaset milionów euro utraconych przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na przynajmniej kilkadziesiąt milionów euro mniej w zysku EBITDA.

O tym zdarzeniu Makro informuje w następujący sposób: „cyberataki doprowadziły do spadku przychodów oraz wzrostu kosztów w okresie objętym atakiem. Trudno jest oszacować pełen efekt finansowy, ale analizy wskazują, że w wyniku tego zdarzenia, wyniki finansowe Spółki za rok 2023 uległy nieznacznemu pogorszeniu. Spółka podjęła odpowiednie działania i w następnych kwartałach 2023 roku działała bez zakłóceń. Na dzień bilansowy negatywne skutki tego wydarzenia zostały zniwelowane, Spółka nie odnotowała negatywnego wpływu na przyszła działalność, w tym utratę zaufania do klientów.”

Kilka zdarzeń jednorazowych

Zarząd Makro podaje, że strata poniesiona w omawianym roku finansowym, była wynikiem kilku jednorazowych zdarzeń o istotnym znaczeniu. Pomimo tego przedstawiciele firmy oceniają sytuację finansową spółki jako stabilną ze względu na zabezpieczone źródła finansowania z grupy w postaci pożyczki długoterminowej.

Spółka wybudowała nową siedzibę w Warszawie. Budynek położony jest bezpośrednio przy hali nr 1 w Alejach Jerozolimskich 184. Makro planuje kontynuowanie dotychczasowej działalności podstawowej oraz rozwój usługi dostarczania towarów do klientów profesjonalnych.

Firma zakłada też dalszą profesjonalizację swojej działalności poprzez koncentrację na klientach z segmentu HoReCa i handlu detalicznego. W tym celu inwestuje w szkolenia sprzedażowe dla wszystkich pracowników oraz kontynuuje usprawnienia logistyczne poprzez dystrybucję towarów za pośrednictwem platform logistycznych.

15.07.2024 / 12:51
StoryEditor
Carrefour przygotowuje się na wdrożenie systemu kaucyjnego. Instaluje butelkomaty w sklepach
Butelkomat w sklepie Carrefour (fot. Carrefour)
Carrefour Polska rozpoczął w Warszawie instalacje automatycznych butelkomatów, które mają obsługiwać system kaucyjny. Celem jest włączenie konsumentów już teraz do aktywnego odzysku surowców.

Sieć rozpoczęła ten proces od ustawienia maszyn w warszawskich sklepach swojej spółki. Pozwolą one na zwrot zużytych butelek plastikowych oraz puszek aluminiowych po napojach, j...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.07.2024 / 14:01
StoryEditor
Live commerce – Polacy wydają większe kwoty na zakupach podczas transmisji na żywo
Live commerce popularne głównie na Facebooku (fot. Shutterstock)
Jak wynika z cyklicznego badania agencji Inquiry, poziom znajomości i popularność live commerce – zakupów realizowanych podczas transmisji na żywo – utrzymuje się przez ostatnie dwa lata na stabilnym poziomie. Ta forma sprzedaży funkcjonuje głównie w mediach społecznościowych. Tym, co uległo zmianie, jest kwota jednorazowych zakupów – obserwujemy jej znaczący wzrost.

Agencja Inquiry po raz trzeci zrealizowała badanie dotyczące znajomości pojęcia „live commerce” oraz zwyczajów związanych z takimi zakupami. Z terminem „live commerce” spo...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 10:32