17.05.2024 / 11:18
StoryEditor

Krzysztof Tokarz tworzy fundację rodzinną, która przejmie cały majątek Specjału. W jakim celu?

Krzysztof Tokarz, założyciel i prezes Grupy Kapitałowej Specjał, ujawnił w rozmowie z redakcją Wiadomości Handlowych, że tworzona jest fundacja rodzinna, do której przeniesiony zostanie cały majątek firmy. Chodzi o gwarancję dla rynku i partnerów biznesowych co do ciągłości funkcjonowania spółki.

Specjał nigdy nie wypłacił dywidendy, firma zawsze inwestowała zyski w rozwój biznesu. Czy Specjał w przewidywalnej przyszłości wypłaci Panu dywidendę, czy nadal wszystko będzie reinwestował?

Nie ma takich planów, nawet o tym nie myślimy. Co więcej, zdradzę, że tworzymy fundację rodzinną – została już zgłoszona do sądu – która przejmie cały majątek Specjału, tak aby firma mogła spokojnie działać przez wiele lat po mojej śmierci. W statucie tej fundacji są zapisy, które bardzo ograniczają możliwości wypłaty dywidendy beneficjentom, tak więc moje podejście do tej kwestii mnie przeżyje.

Założenia są takie, żeby beneficjenci mieli bardzo wąskie przestrzenie do konsumpcji, reszta ma być inwestowana w rozwój firmy. Chodzi nie tylko o szanowanie pieniędzy i unikanie rozbijania się Maybachami i temu podobne fanaberie – zresztą moje dzieci na szczęście nie mają takich ciągot. Chodzi przede wszystkim o gwarancję dla rynku, czyli dla producentów, klientów, pracowników, że firma będzie funkcjonować, czy ja będę, czy nie.

Oczywiście muszą być profesjonalne zarządy spółek, niekoniecznie powiązane z rodziną.

Czy przekazanie majątku firmy do fundacji rodzinnej nie przekreśla możliwości wejścia na giełdę?

Nie, jedno drugiego nie wyklucza. Jeśli pojawiłaby się potrzeba pozyskania kapitału na jakieś duże inwestycje, rozważylibyśmy wejście na giełdę, ale na razie nie mamy takiej potrzeby, bo firma bardzo dobrze stoi finansowo i jesteśmy w stanie realizować wszelkie inwestycje albo z własnych funduszy, albo z kredytu bankowego.

Giełda ma zalety, ale ma też uciążliwości. W okolicach 2007 r., jeśli dobrze pamiętam, przymierzaliśmy się do wejścia na GPW, pracowaliśmy już nad tym dosyć mocno, wyceny były wtedy bardzo wysokie, inwestorzy szukali dobrych okazji, jednak okazało się, że jesteśmy na samej górce, gdzieś w Stanach Zjednoczonych już zbierały się chmury nad globalną gospodarką, a potem nadszedł kryzys.

Z jednej strony trochę żałuję, ale z drugiej strony nie wiemy, gdzie bylibyśmy w dniu dzisiejszym, a uważam, że pozycja Grupy Kapitałowej Specjał jest obecnie bardzo dobra, mamy bardzo dobrych ludzi i naprawdę niezłe perspektywy przed sobą.

 

 

08.01.2025 / 19:22
StoryEditor
Kaufland robi wprawki do rywalizacji z Biedronką na Słowacji. Niemiecka sieć w najnowszej kampanii nawiązuje do biedronkowego hasła
W najnowszej kampanii reklamowej sieci Kaufland prowadzonej na Słowacji pojawią się nawiązania do przekazów Biedronki, która wkrótce wchodzi na tamtejszy rynek (fot. Shutterstock)

Debiut Biedronki na Słowacji, do którego ma dojść w pierwszym kwartale tego roku, zmusza sieci obecne na tamtejszym rynku do intensywnych działań marketingowych. W kampanii reklamowej Kauflandu widać nawiązania do przekazu używanego przez Jeronimo Martins do promowania Biedronki.

Biedronka na Słowacji, podobnie jak w Polsce, ma kojarzyć się klientom przede wszystkim z niskimi cenami. Na ten sam przekaz stawiają też inne sieci obecne na tamtejszym rynk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.01.2025 / 08:40
StoryEditor
Lidl otworzy sklepy w… placówkach sieci Target? Strategiczne partnerstwo ma być szansą dla dyskontera na szybszy rozwój za oceanem
Sklep sieci Target w Los Angeles (fot. Mk)

Sieć Lidl już niebawem może otwierać swoje placówki na zasadzie store-in-store w hipermarketach sieci Target w USA. Ma to być szansa na przyspieszenie rozwoju.

Taką informację podał Brittian Ladd, specjalista w zakresie łańcucha dostaw, niegdyś związany z Amazonem, obecne międzynarodowy doradca. Lidl działa na amerykańskim rynku od 201...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. styczeń 2025 10:44