E-podręcznik pod nazwą „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika” to kompleksowa publikacja, zawierająca ponad 100 stron wartościowych treści o problemie marnowania żywności. Uzupełniona została o porady, komentarze 11 ekspertów, a także linki do stron, badań, artykułów i ciekawych podcastów.
Dokument dzieli się na cztery części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące marnowania żywności, skali tego zjawiska w Polsce i na świecie, a także skutków dla biznesu i oczekiwaniach konsumenta. W tej części podręcznika omawiane są także wytyczne ustawy i prawne obowiązki przedsiębiorcy, w tym te dotyczące opłaty za marnowanie żywności.
Druga część jest skierowana do przedsiębiorcy i pracowników, a trzecia – do konsumenta. Z tych rozdziałów można się dowiedzieć, jak ograniczyć marnowanie żywności w sklepie – m.in. odpowiednio zamawiając i zarządzając towarem, edukując pracowników, współpracując z organizacjami rządowymi – oraz w domu. Część czwarta to dodatki: wzory, formularze, przykłady oraz kalkulator opłat.
Przygotowaliśmy ten e-book z pełną świadomością tego, że temat marnowania żywności jest niezwykle obszernym i trudnym zagadnieniem. Problem ma swój wymiar społeczny, bo jest ważny zarówno dla planety, jak i dla coraz bardziej świadomych konsumentów. Już 59 proc. Polaków deklaruje, że lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
I dodaje: Mamy tu też aspekt prawny marnowania żywności – bo w handlu kwestia ta podlega regulacji ustawowej; a także praktyczny – bo odpowiedzialny przedsiębiorca musi podjąć bardzo konkretne działania w swoim biznesie, by zredukować ilość wyrzucanego jedzenia. Dlatego też, stworzyliśmy wyczerpujący zbiór porad i wskazówek, które – głęboko w to wierzę – ułatwią przedsiębiorcom sprawne działanie w tym obszarze.
Eurocash przekazał 200 ton produktów
Podręcznik powstał w ramach kampanii społecznej Grupy Eurocash, która ma na celu wspieranie sklepów niezależnych w walce z marnowaniem żywności. Kampania nosi tytuł „Szanujemy, nie marnujemy!”. To inicjatywa skierowana przede wszystkim do przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze.
Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs – mówi Pedro Martinho.
– W 2020 roku w ramach całego programu Spiżarnia Caritas wsparcie żywnościowe otrzymało ponad 60 tys. osób w Polsce. W realizację programu było zaangażowanych ponad 500 zespołów parafialnych i ponad 1600 wolontariuszy. To zasługa naszych Partnerów, w tym m.in. Grupy Eurocash, z którą współpracujemy stale od 2019 roku – uzupełnia Magdalena Masiak z Caritas Polska.
Przez cały okres współpracy Grupa Eurocash przekazała Caritasowi już ok. 130 ton żywności.
Firmy podejmują wyzwanie zmiany polityki gospodarowania żywnością
Co warte uwagi, niemarnowanie żywności jest jednym z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej „Strategii zrównoważonego rozwoju 2020+”. Oprócz wspomnianego wcześniej e-podręcznika, z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii, otrzymali specjalnie przygotowane materiały – plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach. Zrealizowano także cykl artykułów na blogu Grupy Eurocash, w których poruszane są tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.
Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7 proc. żywności. Firmy starają się jednak walczyć z tym problemem. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53 proc. klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.
Biorą w niej udział m.in. sieci: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum; wspierają ją też marki abc na kołach i Frisco. Partnerami edukacyjnymi kampanii są Akademia Umiejętności Eurocash i FDEE, a partnerem społecznym – Caritas. Poza e-bookiem, w ramach działań powstały także liczne artykuły na blogu Grupy, webinary oraz nagrania z konferencji, która odbyła się 16 października (Światowy Dzień Żywności). Materiały uzupełniają wiadomości z podręcznika i są dostępne na platformie Akademii Umiejętności Eurocash. Cała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest częścią realizacji „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”.