06.03.2018 / 11:24
StoryEditor

Eurocash pozywa Emperię. Kolejny etap sporu ws. przejęcia holdingu przez Maximę

Eurocash nie zgadza się na warunki przejęcia właściciela sieci Stokrotka przez Maximę (fot. materiały prasowe, Stokrotka)
Zarząd Emperia Holding S.A. poinformował w komunikacie giełdowym, że w dniu 5 marca 2018 r. Sąd Okręgowy w Warszawie doręczył Emitentowi odpis pozwu wniesionego przez Eurocash S.A. w sprawie o uchylenie uchwały nr 2 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Emitenta z dnia 20 grudnia 2017 roku w sprawie zmiany Statutu spółki. 

Sąd zobowiązał firmę Emperia Holding do złożenia odpowiedzi na pozew w terminie jednego miesiąca. Firma nie zgadza się z argumentami podniesionymi przez Eurocash w treści pozwu, a także podejmie wszelkie przewidziane prawem działania zmierzające do ochrony interesu Emitenta, a w szczególności w wyznaczonym terminie złoży stosowną odpowiedź na pozew.

W raporcie bieżącym nr 2/2018 z dnia 11 stycznia 2018 r. Zarząd Emitenta informował o wydaniu przez Sąd Okręgowy w Warszawie postanowienia o zabezpieczeniu roszczenia Eurocash dotyczącego uchylenia ww. uchwały Walnego Zgromadzenia Emitenta.

Przypomnijmy, że 20 grudnia 2017 r.  w trakcie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia spółki Emperia Holding wprowadzono zmianę w statucie spółki. Chodzi o zmieniony 20 grudnia art. 6 ust. e statutu Emperii. Zmiana oznacza, że jeśli Maxima nabędzie ponad 50 proc. kapitału zakładowego Emperii, nie będzie musiała odkupić pozostałych akcji spółki. Pełnomocnik Eurocash S.A. głosował przeciwko podjętej uchwale.

Jak tłumaczył portalowi wiadomoscihandlowe.pl Jan Domański, dyrektor ds. relacji inwestorskich i przejęć w grupie Eurocash, firma nie zgadza się na wprowadzone w grudniu 2017 roku zmiany w statucie Emperii, gdyż pogarszają obecną sytuację kacjonariuszy. Ich wprowadzenie było jednym z warunków do przejęcia przez Maxima Grupe udziałów w Emperii. Podczas głosowania został m.in. zaprotokołowany sprzeciw reprezentanta Eurocashu.

– Jeśli w wyniku wezwania Maxima nabędzie ponad 50 proc. kapitału zakładowego, Maxima nie będzie zobowiązana do odkupu pozostałych akcji, co jest obecnie zagwarantowane w statucie – tłumaczył Jan Domański. – Umowa inwestycyjna, jaką Emperia i główni akcjonariusze zawarli z Maxima, wbrew nazwie nie zobowiązuje Maxima do żadnych inwestycji w Emperię. W praktyce umowa ta chroni wyłącznie interes Maxima w procesie przejęcia kontroli na Emperią, bez dania tej spółce nic w zamian – dodaje dyrektor w Eurocash.

Jak komentowała Urszula Skałecka, specjalista ds. relacji inwestorskich Emperii, firma nie zgadza się z opinią Eurocashu. – Dotychczas nie wpłynęły do nas żadne sygnały dotyczące niezadowolenia akcjonariuszy mniejszościowych z uchwalonej zmiany, poza zastrzeżeniem Eurocash, który jest naszym konkurentem rynkowym. Warto podkreślić, że na grudniowym Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy ponad 98 proc. głosów poparło zmianę statutu – mówi Skałecka.

03.01.2025 / 08:43
StoryEditor
Prawicowa telewizja chętnie "przytula" miliony od niemieckich sieci. Aldi, Lidl i Kaufland wśród największych reklamodawców stacji wPolsce24
Sieć Lidl, poobnie jak Kaufland oraz Aldi, należała do czołowych reklamodaców stacji w Polsce24 (fot. youtube.com)

W listopadzie 2024 roku na antenie telewizji wPolsce24 wyemitowano ponad 4 tys. mniej spotów niż przed rokiem, ale mimo to jej przychody z reklam wzrosły niemal o 100 proc. - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. Jednymi z głównych reklamodawców stacji są niemieckie sieci Aldi, Lidl oraz Kaufland.

Portal Wirtualnemedia.pl przyjrzał się wpływom z reklam stacji wPolsce24. Z analizy danych Nielsen Audience Measurement, wynika, że w listopadzie 2024 r. na antenie wPolsce24 wyemitowano o ponad 4 tysiące mniej spotów niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej (21 232 wobec 25 544). Zmniejszyła się też liczba marek promowanych w tej telewizji – z 231 do 197.

Mniej reklamodawców, większe wpływy. Jak to możliwe?

Mimo to wpływy stacji z reklam znacząco wzrosły – z 8,41 mln zł w listopadzie 2023 roku do 16,4 mln zł. Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl jest to spowodowane głównie przez podwyżki cen reklam w wPolsce24 wprowadzonych przez obsługujące te telewizję biuro reklamy Polsat Media. Wg danych cennikowych netto, nie uwzględniających rabatów przed rokiem najdroższa reklama kosztowała do 1 tys. zł, podczas gdy w listopadzie 2024 roku – ponad 2 tys. zł.

Którzy gracze detaliczni intensywnie reklamują się w telewizji braci Karnowskich?

Wśród największych reklamodawców wPolsce24 (emitujących w tej stacji powyżej 100 spotów) były ostatnio m.in. trzy niemieckie sieci marketów, czyli Aldi, Lidl oraz Kaufland (dwie ostatnie należą do tego samego właściciela – Grupy Schwarz). W czołówce znajdowały się też sieć marketów budowanych Leroy Merlin oraz sieć elektromarketów Media Expert. Powyżej 100 spotów na antenie tej stacji wyemitował też Amazon.

Dodajmy, że telewizja wPolsce24, podobnie jak tygodnik "Sieci", "Gazeta Bankowa" oraz serwis wPolityce.pl, należy do spółki Frateria. Większościowym udziałowcem tej spółki jest Społeczny Instytut Naukowy G. Bierecki, a mniejszościowymi Apella, bracia Jacek i Michał Karnowscy (Michał Karnowski jest członkiem zarządu Freterii ds. wydawniczych) oraz Romuald Orzeł. Michał Karnowski

09.01.2025 / 12:15
StoryEditor
Ekspansja, modernizacja sklepów i rozwój współpracy społecznej. Sieć Gama przedstawiła plany na 2025 rok
Sklep należący do sieci Gama (fot. materiały prasowe)

Sieć sklepów Gama podsumowała działania w 2024 roku i przedstawiła plany na najbliższe dwanaście miesięcy. Z zapowiedzi firmy wynika, że chce ona poszerzyć swój zasięg, jak również kontynuować prace nad rozwojem aplikacji lojalnościowej. Priorytetem jest także zacieśnienie współpracy ze swoimi partnerami.

Ogólnopolska sieć sklepów spożywczych Gama, rozwijana od 2011 roku w ramach Partnerskiego Serwisu Detalicznego (PSD), podsumowała działania w 2024 roku. Do największych sukcesów marka zaliczyła:

  • Przyłączenie do sieci PSD 120 nowych sklepów (w tym 45 pod szyldem Gama), co pozwoliło na zwiększenie zasięgu do 1050 punktów handlowych w całej Polsce (w tym 573 pod szyldem Gama),
  • Kontynuację rebrandingu placówek, wprowadzając nowoczesny wygląd sklepów, który jest odpowiedzią na potrzeby młodszych konsumentów,
  • Zwiększenie popularności aplikacji lojalnościowej "Nasza Gama", obsługującej ponad 51 000 użytkowników, oferując personalizowane oferty i funkcjonalności, takie jak cyfrowa karta, kupony czy listy zakupowe,
  • Rozpoczęcie prac nad rozbudową aplikacji mobilnej, która stanie się kluczowym narzędziem obsługi klientów,
  • Rozwój współpracy z organizacjami takimi jak Banki Żywności, Caritas, DKMS, czy Akademia Eurocash, poprzez realizację akcji społecznych, łączących pomoc potrzebującym z edukacją i zaangażowaniem lokalnych społeczności.

Plany na 2025 rok

Sieć Gama podzieliła się także kluczowymi zagadnieniami, nad którymi zamierza pracować w obecnym roku. Wśród nich wymienia m.in. dalszą ekspansję.

- Planujemy przyłączyć 180 nowych sklepów, z czego 80 pod marką Gama, co pozwoli nam zwiększyć zasięg i dostępność na terenie całej Polski - tłumaczy w rozmowie z portalem "franczyzawhandlu.pl" Paula Pul, kierownik marketingu w PSD.

Firma mocno stawia także działania i wsparcie sprzedaży detalicznej w sklepach partnerskich, rozwój aplikacji lojalnościowej oraz kontynuację modernizacji wizualnej sklepów. Sieć zapowiada także dalszą współpracę z organizacjami społecznymi, takimi jak Banki Żywności, Caritas czy DKMS.

Gama zamierza także skupić się na pomocy w dostosowaniu działalności do zmieniających się przepisów prawnych i sytuacji gospodarczej.

- Każde z tych działań jest częścią naszej długofalowej strategii, której celem jest dostarczanie wartości klientom, wspieranie partnerów biznesowych oraz budowanie odpowiedzialnej i zrównoważonej sieci handlowej - wyjaśnia Paula Pul.

Grupa PSD powstała w 2008 r., a od 2011 r. wspólnie z partnerami rozwija sieć sklepów Gama. W całej Polsce funkcjonuje już kilkaset placówek pod logo Gama i cały czas otwierane są kolejne sklepy w trzech formatach: supermarketów o powierzchni powyżej 100 metrów kwadratowych, sklepów o powierzchni poniżej 100 metrów kwadratowych oraz placówek specjalistycznych.

***

Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

09. styczeń 2025 20:34