19.04.2024 / 10:00
StoryEditor

Eurocash na dobrym kursie. Grupa drugi raz z rzędu zamknęła rok z zyskiem. Paweł Surówka spodziewa się kontynuacji tego trendu

Rok 2023 zakończony został z lepszym wynikiem niż rekordowy rok 2022, zarówno jeśli chodzi o zysk netto, jak i EBITDA - mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash, komentując jej wyniki (fot, materiały prasowe)
Ponad 32,9 mld zł wyniosły skonsolidowane przychody Grupy Eurocash w 2023 r. Rok wcześniej było to niemal 30,9 mld zł. Miniony rok był też drugim z rzędu, w którym Eurocash wypracował zysk netto i to niebagatelny.

Z raportu Grupy Eurocash wynika, że jej zysk netto zwiększył się w 2023 r. o ponad 144 mln zł, wobec prawie 90 mln zł w roku 2022  i prawie 100 mln straty w roku 2021.

Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash komentując te wyniki, stwierdził, że fakt, że rok 2023 zakończony został z lepszym wynikiem niż rekordowy rok 2022, zarówno jeśli chodzi o zysk netto, jak i EBITDA jest zgodny z założeniami. 

– Skupiliśmy się na usprawnianiu działań Grupy, zwiększeniu efektywności, poszukaniu i wdrożeniu synergii, a także na konsekwentnym wprowadzaniu w życie założeń strategii biznesowej na lata 2023-2025. Istotnie zmniejszyliśmy zadłużenie i poprawiliśmy jego profil, wydłużając terminy zapadalności. Wskaźnik zadłużenia, liczony jako dług netto do zysku EBITDA, spadł do poziomu 0,62, co jest zgodne ze strategią – powiedział Paweł Surówka i dodał: – Przeszliśmy trudny dla gospodarki i klientów czas, wzmacniając Grupę.

Eurocash poprawił wyniki w hurcie, ale sprzedaż LfL w halach cash & carry spadła

Sprzedaż towarów realizowana przez segment hurtowy wyniosła w 2023 r. 23,4 mld zł w porównaniu do 22,3 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 5 proc. EBITDA tego segmentu wyniosła w 2023 r. 841,9 mln zł w porównaniu do 813,3 mln zł w 2022 r. Za wzrost EBITDA w 2022 r. odpowiadał wzrost sprzedaży w większości formatów dystrybucji.

Największy udział w sprzedaży segmentu hurtowego miały przychody ze sprzedaży generowane przez Eurocash Serwis (43 proc.) oraz Eurocash Dystrybucję (35 proc.). Eurocash Cash & Carry odpowiadał za 21 proc. sprzedaży segmentu hurtowego, a  pozostałe jednostki biznesowe (w tym Eurocash Gastronomia) za 1 proc.

W tym miejscu warto wspomnieć, że grupa zamknęła rok 2023 mając na koncie 177 hurtownie cash & carry. Jeśli zaś chodzi dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby tych hurtowni to wyniosła ona -4,5 proc.

Co działo się w detalu i jak radziły sobie Delikatesy Centrum?

Sprzedaż towarów realizowana przez segment detaliczny Grupy Eurocash wyniosła w minionym roku 8 mld zł w porównaniu do 7,7 mld zł w roku ubiegłym, co oznacza wzrost o 4,2 proc. rdr. EBITDA segmentu wyniosła w 2023 r. 399,1 mln zł w porównaniu do 375,9 mln zł w 2022 r.

Największy udział (48 proc.) w przychodach tego segmentu miały sklepy własne sieci Delikatesy Centrum (prowadzone przez spółki w 100 proc. zależne od Eurocashu, czyli: Delikatesy Centrum, Podlaskie Delikatesy Centrum, FHC–2, w tym przez przejętą w 2023 r. przez FHC–2 spółkę Madas); prowadzone razem z partnerami (firmą Rogala oraz jej spółkami zależnymi) oraz nowe sklepy Delikatesy Centrum–Arhelan prowadzone przez spółkę Arhelan. Sklepy prowadzone przez franczyzobiorców Delikatesów Centrum wygenerowały 35 proc. przychodów segmentów udział.

Za pozostałe 18 proc. w równiej mierze  opowiadały sklepy Arhelan Polski Sklep, prowadzone przez spółkę Arhelan (9 proc.) i kioski Inmedio (których udział w przychodach segmentu również wyniósł 9 proc.).

Liczba wszystkich sklepów zaliczanych do tego segmentu na koniec 2023 r. wyniosła 1511, z czego 1464 to były placówki prowadzone pod marką Delikatesy Centrum. Kiosków Inmedio było na koniec minionego roku 432.

Sprzedaż detaliczna realizowana przez sklepy Delikatesy Centrum w ujęciu LFL w 2023 r. wzrosła o 4,6 proc. W przypadku kiosków Inmedio była ona na poziomie 12,4 proc.

Duży Ben i Frisco oczkiem w głowie Eurocashu

Sprzedaż towarów realizowana przez segment projekty (do których zaliczają się spółki Frisco, Duży Ben, Kontigo, Abc na kałach, FR24 i Dorvest) w 2023 r. wyniosła blisko 925 mln zł w porównaniu do 761 mln zł w roku ubiegłym. Oznacza to wzrost segmentu o 21,4 rdr. 

Poza organicznym wzrostem sprzedaży istotny wpływ na ten wynik miała ekspansja sieci Duży Ben (ta sieć zakończyła 2023 r. z 421 sklepami, wobec 305 rok wcześniej i zanotowała w nim 411 mln zł sprzedaży, dla porównania w roku 2022 było to 296 mln) oraz supermarketu online Frisco (miał on 434 mln zł sprzedaży w roku 2023 wobec 384 mln zł w roku 2022).

Jednocześnie EBITDA segmentu projekty wyniosła w 2023 r. – 33,4 mln zł w porównaniu do –51,7 mln zł w 2022 r. Negatywny wpływ na wyniki miały – jak wyjaśniają władze Grupy – dalsze koszty ekspansji sieci Frisco i Duży Ben.

Co Paweł Surówka obiecuje sobie po tym roku?

Mówiąc o perspektywach grupy na rok bieżący, Paweł Surówka jest pełen optymizmu. – 2024 będzie rokiem, w którym stopniowe wdrożenie naszej strategii zacznie przynosić widoczne efekty. Widzimy pierwsze wyniki transformacji, której dokonujemy w sieci Delikatesy Centrum, znacząco poprawiając jej atrakcyjność konsumencką i pozycjonowanie cenowe. Wzrost LfL o 5 proc. przewyższył inflację w tym okresie, i był przede wszystkim zbudowany odzyskaniem transakcji. Rozwijane przez nas formaty detaliczne takie jak Duży Ben oraz Frisco notują wzrosty sprzedaży na poziomie odpowiednio 32 proc. oraz 20 proc. rok do roku – stwierdza.

Odnosząc się do hurtu, Paweł Surówka mówi: – Integracja naszych spółek hurtowych pomogła nam stworzyć zupełnie nową jakość usług dla naszych klientów, którym oferujemy wszystkie atuty Grupy Eurocash – najlepszą cenę, najlepsze usługi, najlepszy asortyment – z jednej ręki. – Co więcej, połączenie kilku struktur organizacyjnych pozwoliło nam osiągnąć znaczące oszczędności kosztowe, które częściowo obciążyły wynik pierwszego kwartału 2024, ale w perspektywie całego roku pozwolą nam powiększyć konkurencyjność Grupy Eurocash, równoważąc efekt inflacji kosztowej – dodaje.

18.12.2024 / 17:03
StoryEditor
Co Polacy sądzą o "małpkach”? Niektóre opinie szokują [BADANIE]
W opinii większości Polaków populrność ”małpek” wynika przede wszystkim z ich dyskrecji. Niska cena nie jest aż tak istotna (fot. Shutterstock)

Mocny alkohol w butelkach o małej pojemności, czyli tzw. małpki nie cieszą się wśród Polaków dobrą opinią. Ponad 2/3 uczestników badania przeprowadzonego przez SW Research stwierdziło, że spożywanie „małpek” sprzyja regularnemu piciu oraz stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny. Skąd więc ich popularność?

Napoje spirytusowe w opakowaniach o małej pojemności (do 200 ml) stanowią pokaźną część rynku. W minionym roku ich sprzedaż przekroczyła wartość 6 mld zł, co oznacza, że odpowia...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.12.2024 / 08:08
StoryEditor
Karuzela personalna w firmach produkcyjnych FMCG w 2024 roku - to był rok zmian w zarządach
Katarzyna Pierzchala<br/>katarzyna.pierzchala@wiadomoscikosmetyczne.plKatarzyna Pierzchala
[email protected]
W 2024 r. stanowiska w branży produkcji FMCG zmieniło wielu menedżerów wysokiego szczebla (fot. mat.pras.)  

W firmach Carlsberg, Hortex, FoodWell a może w Kraft Heinz - czy to w tych przedsiębiorstwach odbyły się największe w tym roku transfery? Zebraliśmy dla was większość istotnych zmian na kluczowych stanowiskach w największych firmach produkcyjnych FMCG.

W 2024 roku w branży producentów FMCG mieliśmy do czynienia ze sporą wymianą kadr. Stanowiska zmieniło wielu managerów wysokiego szczebla.

Bracia Sadownicy - jest nowa c...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 13:20