Płyn chłodniczy należy do płynów eksploatacyjnym, a jego funkcja polega na pozbywaniu się ciepła z silnika, by zagwarantować jednostce napędowej odpowiednią temperaturę pracy. Podobnie jak w przypadku innych materiałów eksploatacyjnych, poziom płynu chłodniczego należy kontrolować, a w razie potrzeby wymieniać. Dlatego właściciel auta lub pracownik serwisu powinni regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Zbyt mało płynu w obiegu chłodniczym może doprowadzić do jego zagotowania i w efekcie przegrzania silnika.
Nie mieszaj kolorów
O tym, że coś niedobrego dzieje się w układzie chłodzenia, informuje kontrolka płynu chłodniczego. Jeśli się zapali, należy wówczas – w miarę możliwości – jak najszybciej wyłączyć silnik. Zaleca się również ustawienie nawiewów na maksymalne grzanie, co spowoduje lekkie schłodzenie silnika. Przed odkręceniem korka zbiorniczka wyrównawczego i dolaniem płynu chłodniczego należy koniecznie odczekać, aż płyn wystygnie. Inaczej można ulec poparzeniu, ponieważ temperatura rozgrzanego płynu chłodniczego przekracza 100 stopni Celsjusza. Właściciel samochodu musi też zwrócić uwagę, by nie łączyć płynów chłodniczych o różnych kolorach, ponieważ mają one inne właściwości, a ich zmieszanie może doprowadzić do zniszczenia uszczelek. Należy jednak pamiętać, że uzupełnienie płynu w chłodnicy nie jest równoznaczne z pozbyciem się problemu, ponieważ fakt, że płynu chłodniczego ubywa, może być związany z poważną usterką. Dlatego, jeśli po uzupełnieniu płynu chłodniczego, problem z jego zbyt niskim poziomem będzie powracał, sprawę należy przekazać fachowcom.
Zatkanie lub wyciek
Zazwyczaj niski poziom płynu i związane z tym przegrzewanie się silnika jest wynikiem niedrożności układu chłodzenia lub wycieku. Elementy, które biorą udział w procesie chłodzenia to nie tylko chłodnica, ale także wentylator i pompa wody, która jest odpowiedzialna za obieg płynu chłodniczego.
Tym, którzy chcą zadbać o stan silnika i nie dopuścić do ubytków i innych problemów związanych z obiegiem płynu chłodniczego, zaleca się – oprócz częstego sprawdzania poziomu płynu – takie czynności, jak choćby dokręcenie co jakiś czas (np. 5000 km) śruby głowicy. Wskazany jest również umiar i ostrożność, jeśli chodzi o stosowanie dodatków do płynu chłodniczego. Preparaty, które przeciwdziałają wyciekom, mogą w na dłuższą metę doprowadzić do powstania zanieczyszczeń płynu chłodniczego, co może skutkować zatkaniem układu chłodniczego.
Płyn chłodzący jest stale krążony przez specjalną linię, aby odbierać i przenosić ciepło wytwarzane przez pracujący silnik. Jeśli ten system nie działa poprawnie, jednostka napędowa przegrzeje się, co jest obarczone poważnym zużyciem i wystąpieniem poważnych awarii. Na przykład przegrzany silnik może się zaciąć, co prowadzi do kosztownych i trudnych remontów.
Dlaczego stosuje się określony płyn, a nie różne analogi, takie jak woda? Faktem jest, że skład chemiczny tego płynu jest wyjątkowy i dość złożony. W trakcie swojej pracy płyn niezamarzający podobnie jak silnik, napotyka krytycznie wysokie temperatury (czasami powyżej 100 stopni Celsjusza), które mają krytyczne znaczenie dla innych płynów poprzez gotowanie i parowanie. W innym przypadku, szybko zużywając płyn, będziemy musieli go uzupełniać co 20-50 kilometrów, co jest niewygodne i niepraktyczne.
Czynniki wpływające na okres wymiany płynu chłodzącego:
- Stopień zużycia układu chłodzenia: im jest starszy i im więcej korozji lub osadu na rurach, tym częściej warto wymieniać płyn niezamarzający. Jeśli po opróżnieniu zauważysz cząsteczki rdzy w samym czynniku chłodniczym, warto wlewać nowy częściej o 30%.
- Warunki użytkowania samochodu: przy zwiększonych obciążeniach lub wysokich temperaturach spada jakość płynu niezamarzającego w układzie.
- Dlatego po gorącym sezonie lub pracy maszyny pod dużym obciążeniem warto sprawdzić płyn chłodzący. Doładowania nieplanowane: chcąc zastosować kompozycję innej klasy lub typu, niezależnie od przebiegu, warto opróżnić starą.
Producenci płynów niezamarzających podają w instrukcji produktu, że płyn należy wymieniać średnio co 5 lat lub po pokonaniu pewnej odległości. Jaki jest przebieg zmiany płynu niezamarzającego? Ten parametr jest indywidualny, a jego wskaźnik zależy od typu samochodu, stanu silnika, a także stylu jazdy samego kierowcy. Wartość waha się od 100 000 do 250 000 kilometrów.
Źródło informacji:
https://www.czesciauto24.pl/plyn-do-chlodnic
https://autokult.pl/13792,co-robic-gdy-przegrzewa-sie-silnik-poradnik