Jeśli Twoja firma potrzebuje szybkiej dostawy tego samego dnia, warto zastanowić się nad wyborem serwisu, który spełni Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że każdy serwis ma swoje własne warunki i ceny, dlatego ważne jest porównanie ich ofert przed podjęciem decyzji.
Jak porównać usługi kurierskie?
- Aby rozpocząć porównywanie usług kurierskich, warto zacząć od określenia swoich potrzeb i oczekiwań. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę rodzaj paczek, które będziemy wysyłać, ich wagę oraz docelową lokalizację dostawy.
- Następnie warto sprawdzić dostępność i zasięg poszczególnych firm kurierskich, aby upewnić się, że są w stanie realizować przesyłki w interesującym nas obszarze.
- Kolejnym krokiem może być porównanie kosztów i czasu dostawy oferowanych przez różne firmy.
- Ważnym czynnikiem są możliwe dni i godziny dostawy - czy firma kurierska dostarcza paczki też wieczorem, w weekend, w dni świąteczne.
- Warto również sprawdzić opinie innych klientów na temat jakości obsługi i bezpieczeństwa przesyłek.
Porównując te czynniki, będziemy mogli dokonać świadomego wyboru i znaleźć najlepszą usługę kurierską dla naszych potrzeb. Przejdźmy teraz do szczegółowej analizy istniejących opcji.
Porównanie 5 serwisów dostawczych: plusy i minusy aktualnych rozwiązań
DHL
DHL to renomowana firma logistyczna, która oferuje wiele zalet dla przedsiębiorstw. Jedną z kluczowych korzyści korzystania z usług DHL jest ich globalna sieć, która umożliwia szybką i niezawodną dostawę na całym świecie.
Warunki usług dostawy dla firm
DHL posiada bardzo rozbudowaną i niezbyt przejrzystą ofertę usług dostawczych. Maksymalna waga paczki standardowej to 31.5 kg z maksymalnym bokiem długości 200 cm.
Koszt przesyłki ustalany jest w następujący sposób: opłata podstawowa + opłata paliwowa i drogowa + opłata za usługi dodatkowe i/lub dopłaty + podatek VAT.
Opłata podstawowa waha się pomiędzy 15,30 zł a 71,10 zł za paczkę standardową. Istnieją też możliwości dostarczania większych paczek wagą do 1000 kg z kosztem 243 zł.
Opłata paliwowa w zależności od rozmiaru przesyłki wynosi pomiędzy 19% a 30,2%.
Odbiór i doręczenie w sobotę to +50% opłaty podstawowej, ale nie mniej niż 15 zł.
Bardziej dokładną wycenę można uzyskać przez kalkulator na stronie DHL, w tym za dostawę tego samego dnia.
Zalety
- Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą rozszerzać swoje rynki i dotrzeć do klientów w różnych częściach świata.
- Ponadto DHL oferuje szeroki zakres usług logistycznych, takich jak magazynowanie, zarządzanie zapasami i obsługę zwrotów, co pozwala firmom zoptymalizować swoje procesy biznesowe.
- Dodatkowo firma słynie z wysokiej jakości obsługi klienta oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają monitorowanie przesyłek i śledzenie ich statusu w czasie rzeczywistym.
- Jest także możliwość nadawania i doręczenia przesyłek w soboty. Jest to możliwe pod warunkiem zaznaczenia usługi doręczenia w sobotę w liście przewozowym.
Wady
DHL, choć ceniony za jakość, ma wady, takie jak potencjalne opóźnienia w dostawie, zwłaszcza międzynarodowej, oraz wyższe ceny w porównaniu do konkurencji.
- Jedną z najczęstszych skarg na DHL jest czasami długi czas dostawy. Pomimo tego, że DHL oferuje szybką dostawę, nie zawsze udaje im się dotrzymać terminów szczególnie w przypadku przesyłek międzynarodowych.
- Wysoka cena usług. Choć firma oferuje wysoką jakość obsługi i bezpieczeństwo przesyłek, ich ceny mogą być nieco wyższe niż u konkurencji.
- Wielu klientów skarży się na problemy z dostarczaniem paczek. Najczęściej wymieniane problemy to dostarczenie na zły adres, komunikat o braku możliwości odbioru paczki mimo obecności domowników.
- Utrudniony kontakt z dostawcami. Brak kontaktu ze strony kurierów, uszkodzona zawartość paczki z ich winy, niedostarczenie paczki na czas to klika z najczęściej wspomnianych problemów z usługami DHL.
ToDoor
Serwis dostawczy ToDoor oferuje kompleksowe rozwiązanie z oprogramowaniem, które automatycznie optymalizuje trasę i zapewnia dostarczanie kilku paczek w jednym zamówieniu nawet 3 godziny po jego dodaniu.
Ma też platformę do zarządzania zamówieniami i własnymi kurierami oraz sprzętem transportowym wielokrotnego użytku z 3 poziomami chłodzenia, co zwiększa ekologiczność.
Już sprawdziło się w Niemczech, gdzie szybko rośnie popyt na zrównoważone rozwiązania i od niedawna weszło na polski rynek.
Warunki usług dostawy dla firm
ToDoor wyróżnia się przejrzystą ofertą i modelem wyceny. Nie ma tu ukrytych kosztów, wielu wewnętrznych rozwiązań, które ciężko porównywać.
Oferuje dostawę tego samego dnia domyślnie z ceną ustawianą albo za zamówienie pomiędzy 10 a 30 zł bez dodatkowych opłat, albo za godzinę dostaw z kosztem 50-60 zł/godz. Brakuje tu też dodatkowej opłaty paliwowej, która w przypadku większości rozwiązań stanowi dodatkowo ok. 10-30% opłaty podstawowej. Maksymalna waga paczki to 30 kg.
Kurier może dostarczyć nawet 5 zamówień w ciągu godziny, w zależności od odległości.
Serwis jest odpowiedni do wielu branż i oferta może być dostosowana do potrzeb konkretnej firmy czy sklepu internetowego.
Zalety
- Automatyczna optymalizacja trasy pozwala na dostarczenie nawet 5 zamówień w ciągu godziny, co zmniejsza czas oczekiwania na zamówienie, oraz redukuje koszt dostaw.
- Dostępna jest dostawa tego samego dnia, nawet w ciągu 2-3 godzin od momentu złożenia zamówienia.
- Oprócz tego, serwis dostawczy działa też w soboty w godzinach 9:00-19:00.
- Skrzynie chłodzące wielokrotnego użytku posiadają 3 poziomy chłodzenia, co zwiększa efektywność energetyczną, oraz redukuje ślad węglowy.
- Oferując rozwiązanie White Label, ToDoor pozwala na dostarczenie towarów różnego rodzaju pod marką firmy, zwiększając tym samym jej wartość.
- Każda firma może dołączyć do systemu natychmiast bez wymaganych wstępnych inwestycji.
- Istnieje możliwość dostosowania usługi do potrzeb konkretnej niszy.
- Klient biznesowy uzyskuje dostęp do cyfrowej dokumentacji, powiadomień i historii zamówień.
- Firma może zarezerwować pewną godzinę dostarczenia towarów przez kuriera i z góry wiedzieć, o której godzinie zamówienie zostanie dostarczone.
Wady
- W przypadku wad warto zaznaczyć, że ze względu na nowość firmy, może brakować rozbudowanej sieci dostawców, co może wpływać na dostępność niektórych produktów oraz terminowość dostaw.
- Ponadto obsługa klienta może nie zawsze działać błyskawicznie w związku z procesami dopiero się rozwijającymi.
- Kolejnym wyzwaniem może okazać się brak dedykowanej aplikacji do zarządzania zamówieniami, co może ograniczać pewne funkcjonalności dostępne w tradycyjnych platformach.
Niemniej jednak istnieje możliwość korzystania z wygodnej wersji przeglądarkowej na telefonie komórkowym, co wciąż pozwala na efektywne zarządzanie zamówieniami, nawet w ruchu.
DPD
DPD to firma kurierska, która oferuje wiele zalet dla firm pod względem czasu dostarczania zamówień, opcji dostawy tego samego dnia, przesyłek w sobotę i weekend oraz konkurencyjne koszty.
Warunki usług dostawy dla firm
DPD dostarcza przesyłki do 31,5 kg. Istnieje możliwość dostawy tego samego dnia z funkcją DPD Today.
W przypadku dostawy standardowej do automatu koszt waha się pomiędzy 16,99 zł (maks. 0.5 kg) a 37,49 zł (maks. 31.5 kg). Aby przesyłka została dostarczona tego samego dnia, dopłata wynosi od 45 do 90 zł w zależności od godziny dostawy. Doręczenie do rąk kosztuje dodatkowe 12 zł.
Dopłata paliwowa waha się od 10,50% do 47,80% w zależności od rozmiaru paczki.
Czyli minimalny koszt dostawy tego samego dnia z opłatą paliwową wynosi 63,77 zł netto, z doręczeniem do rąk - 75,77 zł.
DPD oferuje też pakiety dla firm od 185,50 zł netto miesięcznie z 10 paczkami w abonamencie.
Zalety
- DPD jest znane z szybkiego i niezawodnego czasu dostawy, co jest niezwykle ważne dla firm, które potrzebują wysyłać paczki w terminie.
- Ponadto firma oferuje również opcję dostawy tego samego dnia pod nazwą DPD Today, co jest szczególnie korzystne dla pilnych przesyłek.
- Dodatkowo DPD umożliwia dostawę w soboty i weekendy, co pozwala na wygodniejsze odbiór paczek przez klientów.
- Istnieje możliwość negocjacji warunków dla większych firm.
- DPD zapewnia gwarancję na bezpieczną i terminową dostawę paczek.
Wady
W usługach DPD często kryją się opóźnienia w dostawach, brak elastyczności w wyborze godzin dostawy oraz czasem niestabilna obsługa klienta.
- Jedną z najczęstszych skarg dotyczy czasu dostawy. Czasami paczki mogą być opóźnione lub dostarczone z opóźnieniem, co może być frustrujące dla klientów.
- Inną wadą jest brak elastyczności w wyborze godzin dostawy. Niektórzy klienci preferują dostawę w określonym przedziale czasowym, ale DPD nie zawsze jest w stanie tego zapewnić.
- Ponadto obsługa klienta może być czasem niestabilna i niewystarczająco reaktywna na zgłoszenia problemów.
- Znacznie droższy koszt ekspresowej dostawy tego samego dnia - nawet 90 złotych dopłaty powyżej ceny standardowej.
- Opinie o DPD na wielu niezależnych stronach z recenzjami są poniżej 1.5/5.
- Na podstawie recenzji klientów, kolejnym problemem jest brak ostrożności przy przesyłkach zwłaszcza tych delikatnych.
- Występują także problemy z dostawą na etapie łańcucha ostatniej mili. Nie docierają na właściwy adres, występują opóźnienia z dostawą, kontrakt z kurierami jest bardzo trudny.
InPost
Firma InPost została założona w 1999 r. Jest na rynku polskim od listopada 2006 r. z siedzibą w Krakowie.
Wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim Paczkomatami, które pozwalają odbierać paczki o dowolnej porze, godziny dostawy są jednak ograniczone i to rozwiązanie traci na wygodzie w porównaniu do dostawy przez kuriera pod drzwi.
Posiada jednak różnorodną ofertę usług dostawczych dla biznesu.
Warunki usług dostawy dla firm
InPost oferuje wiele rozwiązań dostawy dla firm i ecommerce: m. in. Kurier Standard, Paczkomat® dla Biznesu, Kurier - Manager Paczek.
Kurier Standard: koszt dostawy paczki od 21,09 zł (maks. 1 kg) do 90 zł (maks. 50 kg) z opłatą paliwową 13%.
Za dodatkową opłatą istnieją usługi dostawy w godzinach 17:00-20:00 (20 zł), dostawa w sobotę (15 zł), w przypadku podania niepoprawnych danych wymiarów czy wagi naliczana jest opłata 13 zł za weryfikację wagi i wymiarów paczki. W przypadku paczek gabarytowych, dodatkowa opłata powyżej 50 kg to 3,30 zł/kg.
Paczkomat dla Biznesu: pomiędzy 12,13 zł a 17,53 zł netto za paczkę o maksymalnych wymiarach 410 x 380 x 640 mm, maksymalną wagą 25 kg i opłatą paliwową 13%.
Dostawa tego samego dnia z doręczeniem do godziny 17:00 kosztuje od 23,91 zł (paczka maks. 1 kg) do 98,43 zł (paczka maks. 50 kg) z opłatą paliwową 13%. Jej maksymalnie wymiary mogą być w sumie 220 cm z najdłuższym bokiem 120 cm. Maksymalna waga to 50 kg.
Kurier - Manager Paczek: funkcja zarządzania paczkami przez platformę wewnętrzną InPost: pomiędzy 16,25 zł a 30,07 zł netto za paczkę.
Zalety
- Dzięki usługom InPost firmy mogą cieszyć się dostawą tego samego dnia, nawet z dostawą przed godziną 10:00 za dodatkową opłatą w przypadku nadania w dzień poprzedni. Następuje to pod warunkiem złożenia zamówienia przed godziną 16:00 w obrębie tego samego miasta (dotyczy tylko wybranych miast).
- Opcja dostawy w sobotę i niedzielę (o ile nadanie nastąpi w piątek do godziny 23:59) również jest niezwykle atrakcyjna dla firm, które chcą zapewnić swoim klientom wygodę i wybór terminu dostawy. Ta możliwość występuje tylko w przypadku paczkomatów.
- InPost wyróżnia się elastycznym modelem wyceny usług opartym na pakietach, oferując atrakcyjne warunki współpracy, które uwzględniają różnorodność potrzeb biznesowych.
- Wszystkie przesyłki są objęte gwarancją, co daje firmom pewność i spokój ducha.
Wady
- Jedną z głównych wad InPost jest czasami niewystarczające zabezpieczenie przesyłek. Pomimo stosowania różnych metod ochrony, takich jak kody SMS czy zamki elektroniczne, niekiedy dochodzi do przypadków kradzieży lub uszkodzenia przesyłek. Dodatkowa ochrona opłacana jest osobno.
- Skomplikowana oferta i nie do końca jasne, często niestandardowe warunki. Wybór odpowiedniej opcji może być skomplikowany i koszt końcowy może okazać się zbyt wysoki względem wartości przesyłki.
- Innym problemem jest brak elastyczności w wyborze terminu dostawy. Często klient musi dostosować się do harmonogramu dostawcy, co może być uciążliwe. Istnieje opcja dostawy przed godziną 10:00, 12:00, 17:00, ale to kosztuje znacznie więcej, niż standardowa dostawa.
- Ponadto obsługa klienta czasami może być niezadowalająca, a odpowiedzi na zapytania mogą być opóźnione lub niejasne.
- Liczne dodatkowe opłaty w przypadku niestandardowego zamówienia.
- Dość niska przeciętna ocena firmy InPost przez użytkowników na różnych niezależnych portalach z recenzjami - 3.0/5 na koniec 2023 roku. Oto pojedyncze oceny na różnych portalach: 1.74/5, 2.9/5, 3.7/5, 4.8/5, 2.1/5.
Poczta Polska
Poczta Polska została utworzona 1 stycznia 1992 r. z rozłamu Poczty Polskiej, Telegrafu i Telefonu.
Jest najbardziej rozpoznawalną usługą w Polsce dzięki długiej tradycji i ogromnemu doświadczeniu jako placówka pocztowa, chociaż nie zawsze kojarzy się użytkownikom z wysoką jakością usług.
Warunki usług dostawy dla firm
Poczta Polska również posiada rozbudowaną ofertę dostawy do automatu, pod adres czy do punktu. Wśród rozwiązań są Pocztex, Paczka Pocztowa, Przesyłka Firmowa eCommerce, Przesyłka Paletowa.
Pocztex umożliwia dostawę zarówno do drzwi, jak i do automatu ze śledzeniem przesyłek online. Maksymalny rozmiar paczki to tylko 60x60x70 cm z maksymalną wagą 20 kg. W przypadku oferty standardowej koszt jest pomiędzy 14 a 34 zł za przesyłkę.
Nadać przesyłkę z dostawą tego samego dnia można w serwisie Ekspres 24 z doręczeniem przed godziną 8:00, lub po godzinie 17:00 jako usługami dodatkowymi. Minimalny koszt przesyłki tego samego dnia to 21,50 zł.
Po wyborze dodatkowych opcji, jak niestandardowe wymiary, ubezpieczenie, przesyłkę z pobraniem, potwierdzenie doręczenia i inne, doliczana jest dodatkowa opłata.
Paczka Pocztowa nie posiada możliwości dostawy tego samego dnia i ma ograniczenie do 10 kg wagi paczki.
Istnieje możliwość wyboru z dwóch terminów doręczenia: priorytetowy - termin dostawy w następnym dniu roboczym (nadania przesyłki do godziny 15:00 poprzedniego dnia) oraz ekonomiczny - dostawa do trzech dni roboczych po dniu nadania (za odpowiednią dopłatą).
Cena za nadanie paczki różni się w zależności od rozmiaru oraz priorytetu, ale jest pomiędzy 14 a 28 zł.
Przesyłka Firmowa eCommerce to oferta bardzo ograniczona i niestandardowa, działa po podpisaniu umowy. Suma wymiarów przesyłek nie może przekroczyć 70 cm, najdłuższy bok ma być co najwyżej 50 cm, najkrótszy 6 cm. Maksymalna masa przesyłki to tylko 1 kg.
Za dodatkową opłatą 15 zł istnieje możliwość wyboru dnia dostawy - w tym soboty.
Poczta Polska również pobiera opłatę drogową i paliwową w przypadku usługi Krajowa Przesyłka Paletowa. Są to dodatkowe ~35%.
Zalety
- Różne terminy dostawy - od tego samego dnia do dostawy w ciągu 3 dni roboczych.
- Możliwość dostawy zarówno do automatu, jak i do drzwi.
- Ma zasięg na całą Polskę, co umożliwia dostawę nawet w mniej zaludnione miejsca.
- Stosunkowo niska cena w przypadku paczek o niewielkich gabarytach.
- Istnieje możliwość dostawy w soboty.
- W tej usłudze można także zadeklarować wartość przedmiotów w niej do kwoty 70 000 zł. Za każde 50 zł jej zadeklarowanej wartości musimy zapłacić 1 zł.
- Ubezpieczenie przesyłki przed zniszczeniem, uszkodzeniem czy stratą już od 1 złotówki (zależne od rodzaju przesyłki oraz w niektórych warunków ubezpieczenia). Maksymalna suma ubezpieczenia nie może przekroczyć 50 000 zł.
Wady
- Słaba jakość obsługi klienta. Niektórzy klienci narzekają na długie kolejki w placówkach oraz występują trudności z uzyskaniem jakiejkolwiek informacji.
- Brak elastyczności w zakresie dostaw, nadania lub odbioru przesyłek. Placówki Poczty Polskiej pracują tylko w dni robocze w standardowych godzinach pracy.
- Poczta Polska jest postrzegana jako mniej nowoczesna względem innych usług kurierskich w Polsce. Wynika to między innymi ze złożonej biurokracji i ogromnej skali działalności.
- Większe ograniczenia co do rozmiaru i wagi paczek: maksymalnie 20 kg i 60x60x70 cm.
- Śledzenie przesyłek nie jest tak dokładne i szczegółowe w porównaniu z innymi usługami.
- Dla niektórych usług specjalistycznych lub ekspresowych ceny mogą być wyższe niż u konkurencji.
Istnieją też inne serwisy, świadczące usługi dostawy dla firm, jak UPS, FedEX, które jednak nie posiadają możliwości dostawy tego samego dnia. Dlatego nie zostały dołączone do naszego rankingu.
Podsumowanie
Porównanie istniejących rozwiązań dostawczych pozwala nam dostrzec pewne różnice.W przypadku DHL mamy do czynienia z szerokim zakresem usług i możliwości, co pozwala dostać przesyłkę, kiedy chcemy, chociaż w trochę wyższej cenie.
W ToDoor można dokonywać wielu dostaw naraz, a także pozwala na automatyczną optymalizację trasy i zarządzanie własnymi kurierami. Opakowania wielokrotnego użytku robią to rozwiązanie bardziej ekologicznym, a ceny są w wielu przypadkach najniższe.
W DPD kluczową rolę odgrywa cena i gwarancja bezpiecznej i terminowej dostawy, chociaż nie jest ona zbyt popularną opcją ze względu na jakość obsługi i wysoki koszt ekspresowej dostawy.
Niewątpliwą zaletą InPost jest wprowadzenie Paczkomatu, co wpływa na zmniejszenie śladu węglowego i jest dostępne 24/7.
Z kolei Poczta Polska ma zasięg na całą Polskę i dostęp praktycznie do każdego miejsca.