30.04.2024 / 15:13
StoryEditor

Koniec z paczkomatozą? Maszyny trzaskają, świecą i podglądają. Czy petycje przyczynią się do zmiany prawa budowlanego?

Maszyny paczkowe przeszkadzają sąsiadom
Paczkomaty na prywatnych działkach przeszkadzają sąsiadom. Świecą w nocy, trzaskają przez całą dobę, a okoliczni mieszkańcy czują się podglądani przez kamery zamieszczone na urządzeniach. Petycja w sprawie zmiany prawa budowlanego wpłynęła do jednej z komisji w Sejmie.

Do sejmowej Komisji Petycji wpłynęło pismo w sprawie podjęcia działań w zakresie zmian przepisów w prawie budowlanym dotyczących szczegółowych wymogów lokalizacji paczkomatów. Kobieta mieszkająca nieopodal maszyny znajdującej się na posesji sąsiada wnosi o zmianę przepisów regulujących umiejscowienie urządzeń stawianych przez firmy kurierskie.

Automat paczkowy można postawić prawie wszędzie

Na postawienie maszyny paczkowej nie jest wymagane pozwolenie na budowę ani decyzja o warunkach zabudowy, kiedy nie ma miejscowego planu zagospodarowania. Również większość miast i gmin nie wymaga zgody od konserwatora zabytków. Automaty często stawiane są na prywatnych posesjach, przy chodniku czy drodze.

Z takim stanem prawnym nie zgadza się kobieta, która napisała petycję w sprawie zmian w prawie budowlanym. Pisze ona wprawdzie o paczkomatach, czyli maszynach stawianych przez InPost (firma zarejestrowała ten słowny znak towarowy i można go używać wyłącznie w odniesieniu do urządzeń spółki), ale z treści pisma wynika, że chodzi jej o każde tego typu urządzenie.

„W promieniu 300-400 metrów od mojego miejsca zamieszkania jest aktualnie 9 paczkomatów” – pisze autorka petycji. Do napisania do komisji sejmowych skłoniło ją umiejscowienie „paczkomatu” blisko furtki jej posesji.

Świeci, trzaska i podgląda

Sporną maszynę ulokowano w granicy działek i zastępuje ona część ogrodzenia. „Rozmowa z sąsiadem, aby zmienił miejsce lokalizacji paczkomatu niestety nic nie wniosła. Ponadto paczkomat wyposażony jest w dwie kamery zamontowane na końcach paczkomatu, w tym jedna z kamer znajduje się w granicy pomiędzy paczkomatem a furtką” – wymienia „sąsiadka urządzenia”.

Dalej opisuje ona, że występuje uciążliwość w związku z parkowaniem samochodów kurierów i odbierających przesyłki na chodniku (przy furtce). „Ponadto paczkomat jaskrawo świeci w nocy. Od moich okien paczkomat stoi w odległości ok. 6 metrów i słychać uciążliwe trzaskanie drzwiczkami paczkomatu (paczkomat działa całodobowo)”. Kobieta uważa też, że w związku ze znajdującym się blisko urządzeniem, jej posesja traci na wartości.

Podobne uwagi mają nie tylko mieszkańcy domów jednorodzinnych, ale i osiedli w dużych miastach, a uciążliwość trzaskających szafek była nie raz opisywana w mediach. Poza hałasem zwracają uwagę właśnie na brak dogodnych podjazdów do urządzeń.

Urzędnicy nie mają prawa reagować

Autorka petycji nie wskórała nic w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Po przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że na postawienie maszyny nie jest wymagane zgłoszenie ani pozwolenie na budowę. „Paczkomat jest na działce sąsiada ale prawie przylega do podmurówki mojego ogrodzenia, a na wymóg zachowania odległości od ogrodzenia/granicy działki nie ma przepisów (a są np. w przypadku garaży)” – informuje kobieta.

Co więcej, sprawa jest rozpatrywana przez Miejski Zarząd Dróg, ponieważ „właściciel działki nie posiada uzgodnienia na posadowienie paczkomatu”.

Kobieta podkreśla: „Nie jestem przeciwniczką paczkomatów, ale przepisy odnośnie lokalizacji paczkomatów na działkach prywatnych powinny być precyzyjne, aby lokalizację paczkomatu uzgadniać z właścicielem/ właścicielami sąsiedniej działki, tak jak to jest w przypadku pozwolenia na budowę. Poluzowanie przepisów w tym zakresie jest niestety wykorzystywane przez prywatnych właścicieli, którzy udostępniają działkę firmom na postawienie paczkomatów.”

Wnioskuje ona wprowadzenie przez ustawodawcę dodatkowego zapisu, „aby w sytuacjach  szczególnie uzasadnionych istniał obowiązek dokonania zgłoszenia lub uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę czy decyzji o warunkach zabudowy". Jej zdaniem taki zapis zapobiegłby konfliktowym sytuacjom.

„Wnoszę o pilne wprowadzenie zmiany przepisów, tj. aby w przypadku posadowienia paczkomatu na działce prywatnej „ właściciel/le sąsiedniej działki mieli prawo odwołać się, a nie dochodzić swoich spraw prywatnie. Stawianie paczkomatów jest nagminne w Polsce.  Zmiana przepisów winna także zobowiązać gminy do dokonania kontroli już wcześniej posadowionych paczkomatów na działkach prywatnych (w informacjach internetowych można znaleźć niestety wiele skarg osób prywatnych na uciążliwość posadowionych paczkomatów)” – pisze autorka petycji.

Dwa razy więcej maszyn od 2022 roku

Liczba automatów paczkowych w Polsce na koniec 2023 roku wyniosła około 38 tys. maszyn – wynika z raportu firmy Colliers pt.: „Automaty paczkowe. Rozwój, Innowacje, Przyszłość”. Tylko od 2022 roku rynek urósł ponad dwukrotnie pod względem liczby maszyn. Najwięcej urządzeń ma InPost (57 proc.), dalej są: DPD (16 proc.), Orlen (11 proc.), Allegro (9 proc.) i DHL/AliExpress (7 proc.). Poczta Polska, która miała rozwijać swoją sieć, na razie nie jest znaczącym graczem i zatrzymała się przy udziale poniżej 1 proc.

Niemal w każdej gminie w Polsce jest co najmniej jedna maszyna. Tylko w 17 gminach spośród 2777 na koniec 2023 roku nie było żadnego automatu paczkowego. Według szacunków Colliers w najbliższych latach możemy spodziewać się ekspansji firm instalujących automaty paczkowe, w szczególności na terenach wiejskich oraz w mniejszych miejscowościach.

„Obecnie 65 proc. wszystkich maszyn znajduje się w gminach miejskich, natomiast biorąc pod uwagę innych operatorów niż InPost, współczynnik ten wynosi w zależności od firmy od 80 proc. do 90 proc. Dodatkowo, w miastach na 10 tys. mieszkańców przypada niemal 14 automatów, a w przypadku wsi jest to około 6 maszyn” – czytamy w raporcie.

Poprosiliśmy firmę InPost, operatora sieci paczkomatów o komentarz w sprawie proponowanych zmian w prawie. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, dodamy ją do tekstu.

08.11.2024 / 13:11
StoryEditor
Biedronka rozszerza koncept promocji marek własnych. Tym razem sieć chce budować rozpoznawalność marki Polaris
Woda Polaris sieci Biedronka Oficjalną Wodą Polskiej Piłki Ręcznej

Biedronka od ponad dekady angażuje się w rozwój polskiego sportu, będąc oficjalnym sponsorem reprezentacji narodowej w piłce nożnej, podjęła decyzję o wsparciu kolejnej biało-czerwonej drużyny. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została oficjalną wodą polskiej piłki ręcznej.

Polska piłka ręczna zyskała swoją oficjalną wodę! Sieć sklepów Biedronka oraz Związek Piłki Ręcznej w Polsce podpisały umowę sponsorską, na mocy której woda Polaris została ofic...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.11.2024 / 12:27
StoryEditor
Europejscy konsumenci wydają 888 mld euro na produkty spożywcze. Ile z tego dostaje branża gotowych posiłków?
Europejscy konsumenci wydają 888 mld euro na produkty spożywcze. Ile z tego dostaje branża gotowych posiłków? (fot. Shutterstock)

W ciągu ostatniego roku europejscy konsumenci wydali aż 888 miliardów euro na żywność i napoje i produkty do natychmiastowej konsumpcji, czyli gotowe dania, wynika z najnowszego raportu Circana dotyczącego zachowań konsumenckich.

Raport Circana podkreśla, że tradycyjne granice między sektorem gastronomicznym a sprzedażą detaliczną ulegają zatarciu. Konsumenci coraz chętniej sięgają po gotowe do spożycia ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 18:01