Fulfillment to nic innego jak outsourcowanie na zewnątrz procesów logistycznych w danej firmie. To rozwiązanie dotyczy zarówno większych, ale przede wszystkim mniejszych producentów. Zasada jest prosta – producent skupia się na stworzeniu jak najlepszego produktu, a zewnętrzna firma zajmuje się całą resztą – od odebrania towaru od producenta, po dostarczenie go do finalnego klienta. Podmiot zewnętrzny zajmuje się zarówno magazynowaniem, jak i pakowaniem oraz dostawą produktów. Pozwala to na optymalizację części procesów, a także ograniczenie kosztów związanych z samodzielną obsługą łańcucha dostaw.
Jednym z graczy, który oferuje tego typu rozwiązanie jest firma InPost, właściciel Paczkomatów, które odgrywają niebagatelną rolę na końcu całego łańcucha dostaw, czyli tzw. ostatniej mili. Mamy tu bowiem do czynienia ze swoistą synergią usług InPost Paczkomaty oraz InPost Kurier. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie w całości obsłużyć łańcuch i zapewnić komfort producentowi.
Od sprzedawcy do klienta końcowego
InPost najpierw odbiera towar od jego posiadacza, najczęściej właściciela sklepu internetowego, po czym przyjmuje go na stan magazynowy i gdzie odbywa się cały proces związany z nadaniem paczki. Merchant nie musi się zatem posiadać przestrzeni magazynowej ani martwić się kurczącymi się wolnymi metrami kwadratowymi w okresach zwiększonej sprzedaży, np. w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Co istotne z punktu widzenia sprzedawców internetowych, nie muszą oni wynajmować z góry określonej powierzchni w magazynie InPostu. Jest ona elastycznie dostosowywana do aktualnych potrzeb danego merchanta.
Model ten pozwala również na bezpieczne przechowywanie towaru oraz zarządzanie nim w taki sposób, aby jak najszybciej skompletować zamówienie. Magazyny fulfillment InPostu zlokalizowane są w centrum kraju, w sąsiedztwie głównych arterii drogowych oraz sortowni centralnej, a także największego oddziału w Warszawie, co również istotnie wpływa na szybkość realizacji zamówień.
InPost oferuje nie tylko usługę magazynowania asortymentu, ale również pakowania oraz dołączania do niego dodatkowych elementów, takich jak gadżety czy materiały promocyjne producenta. Firma podkreśla, że sprzedawca, po cenach rynkowych, otrzymuje dostęp do wielu różnych rodzajów opakowań.
Firma dba również o dostawę do finalnego konsumenta. InPost Fulfillment przewiduje możliwość dowozu pod wskazany adres, a także – korzystając z sieci ponad 14 tys. Paczkomatów – do jednego z Paczkomatów. Co istotne, system InPostu może zostać zintegrowany z systemem sklepu internetowego, co znacząco przyspiesza realizację zamówienia i skraca czas dostawy. Każde zamówienie złożone do godziny 20:00 jest wysyłane jeszcze tego samego dnia. Firma nie bazuje w tej kwestii tylko na własnych zasobach kurierskich, ale udostępnia również przewozy za pośrednictwem innych firm. Z punktu widzenia sprzedawcy nie zmienia się jednak nic.
Usługa InPost Fulfillment to również obsługa zwrotów i reklamacji. Wszystko po to, aby sprostać wszystkim potrzebom logistycznym sprzedających.
Szybkość daje przewagę konkurencyjną
Prowadzenie sprzedaży w modelu InPost Fulfillment to kilka ważnych zalet. To przede wszystkim eliminacja kosztów stałych. Sprzedający nie musi utrzymywać magazynu, a zatem przeznaczać jednakowych środków na jego utrzymanie oraz obsługę ze strony personelu. InPost oferuje model „pay-as-you-go” – opłaty naliczane są dopiero po wykonaniu danej usługi. Firma wylicza, że koszty operacyjne w modelu fulfillment spadają od 10 do 30 proc. dzięki współdzieleniu zasobów.
Do tego dochodzi kwestia skalowania biznesu. Skoro sprzedawca nie posiada własnego magazynu, nie musi martwić się o jego powierzchnię. O jej wystarczającą ilość zadba InPost, a sprzedający zapłaci tylko za tą przestrzeń, którą faktycznie wykorzystuje. Nie ma również ograniczenia w postaci konieczności realizacji minimalnej liczby wysyłek.
Bardzo istotna jest także szybkość realizacji zamówień. To coś, co daje ogromną przewagę w dzisiejszym handlu w internecie. Przez to, że produkty układane są w magazynie w sposób ułatwiający ich szybką kompletację i pakowanie, InPost jest w stanie wysłać paczkę do finalnego konsumenta w ciągu kilku godzin. Sprzedający ma jednocześnie stały dostęp do informacji o statusie dostawy i stanie magazynowych stocków.
Ważny jest również stały dostęp do nowych technologii. Realizowanie łańcucha dostaw we własnym zakresie wiąże się z koniecznością nieustannego rozwoju, chociażby systemów WMS. W przypadku korzystania z usługi fulfillment taki rozwój leży po stronie organizatora, w tym przypadku InPostu.
Boom na e-commerce napędza popyt na fulfillment
Fulfillment będzie zyskiwał na znaczeniu. Jeszcze przed pandemią popularność tej usługi rosła o prawie 10 proc. rocznie. Tylko w pierwszej połowie 2021 roku powstało 5,2 tys. nowych sklepów internetowych. To absolutny rekord, biorąc pod uwagę analogiczne okresy poprzednich lat. W pierwszej połowie 2019 roku powstało 3,4 tys. nowy sklepów, a w pierwszej połowie zeszłego roku 4,7 tys. W ciągu najbliższych 5 lat wartość rynku e-commerce w Polsce ma wzrosnąć według wyliczeń firmy PwC 93 do 162 mld zł. Wraz z dynamicznym rozwojem rynku zwiększy się również zapotrzebowanie na obsługę logistyczną.
To rozwiązanie, które sprawdzi się szczególnie w przypadku mniejszych i średnich sprzedawców, którzy nie zbudowali jeszcze odpowiednio dużych i sprawnie działających struktur logistycznych. Ponadto tego typu rozwiązania dobrze wpisują się w ponownie zyskujący na znaczeniu trend tzw. sharing economy – w tym przypadku wspólny podmiot realizuje obsługę łańcucha dostaw dla wielu firm.
Zobacz więcej informacji na: https://inpost.pl/fulfillment