Dzięki niskiej gęstości zaludnienia i populacji skoncentrowanej w południowej części kraju, Finlandia oferuje wiele możliwości. Zrozumienie specyfiki lokalnych konsumentów oraz dostosowanie do nich oferty logistycznej stanowi klucz do sukcesu na tym unikalnym rynku. Zdaniem operatora, przed polskimi sklepami internetowymi otworzyły się drzwi do efektywnego i konkurencyjnego działania na fińskim rynku.
– Dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce w Finlandii w połączeniu z ofertą Packety skierowaną do nowych klientów stanowi okazję dla polskich e-sklepów do rozwoju na tamtejszym rynku. Packeta gwarantuje nie tylko efektywność logistyczną, ale także dostosowanie do wymogów zrównoważonego rozwoju, co jest coraz bardziej cenione zarówno przez samych fińskich konsumentów, jak i partnerów biznesowych – powiedziała Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland.
Duży potencjał dla e-commerce
Finlandia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów w Europie, ze stosunkowo niewielką populacją wynoszącą około 5,5 miliona osób. Jest też bardzo nierównomiernie rozłożona geograficznie – większość ludności mieszka wzdłuż wybrzeża, na południu i południowym zachodzie kraju, a ponad milion osób żyje w samej stolicy. Jednocześnie Finlandia posiada jedną z najbardziej rozwiniętych infrastruktur cyfrowych w Europie. Przez ostatnie lata kraj ten notuje stabilny wzrost wartości rynku e-commerce, który jest napędzany przez skłonność Finów do dokonywania zakupów online w lokalnych i międzynarodowych sklepach.
Z punktu widzenia logistyki, kraj ten stanowi wyzwanie ze względu na swój rozległy i często trudno dostępny teren, zwłaszcza w północnych regionach. Jednak dzięki dobrze rozwiniętej sieci drogowej i logistycznej, dostarczanie towarów nawet w najbardziej odległe miejsca jest wykonalne i efektywne. Popularność punktów odbioru paczek (PUDO) oraz automatów paczkowych świadczy też o wysokiej organizacji i dostosowaniu usług do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę i szybkość dostaw.
Oferta Packety w Finlandii
Packeta oferuje w Finlandii kompleksowe usługi dostawcze odpowiadające na potrzeby zarówno konsumentów, jak i biznesu. Dzięki nowemu, lokalnemu partnerowi, dysponuje rozbudowaną siecią terminali w największych miastach – Helsinki, Turku, Tampere, Vantaa i Jyväskylä, co umożliwia szybką i skuteczną dystrybucję na terenie całego kraju.
Świadczone przez Packetę usługi obejmują najczęściej wybierane przez Finów metody dostarczania zamówień – zarówno do punktów odbioru, automatów paczkowych, jak i do domu – oferowane są także wieczorne dostawy w największych miastach. Z kolei czas dostawy z Polski do Finlandii wynosi teraz średnio tylko 3-4 dni robocze plus dzień nadania.
Dzięki współpracy z nowym partnerem oraz zoptymalizowanym procesom logistycznym w hubie przeładunkowym w Estonii, Packeta ma dostęp do sieci 1500 punktów odbioru oraz niemal 1300 automatów paczkowych na terenie Finlandii i może dostarczać paczki o wadze do 30 kg.
Packeta rośnie w Europie Środkowej
Packeta obecna jest w Europie, USA oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek na terenie Europy Środkowej. W ubiegłym roku Packeta Group obsłużyła na całym świecie w sumie 106 milionów przesyłek, osiągając rekordowe obroty na poziomie 294 mln EUR.
Polska spółka – Packeta Poland – dostarczyła w tym okresie ponad 9,2 mln paczek (z Polski i do Polski) – o 123 proc. więcej niż w roku 2022 (wówczas 4,1 mln). Spółka ponadto dąży do rozpowszechnienia cross-border wśród branży e-commerce, dlatego doradza e-sklepom, jak rozpocząć działalność za granicą.