Miniony rok firma zakończyła z ośmioma działającymi centrami dystrybucyjnymi oraz kolejnymi czterema tego typu obiektami w budowie. Funkcjonowały wtedy centra dystrybucyjne w takich lokalizacjach, jak Jastrowie, Krotoszyn, Rzeszotary, Wolbórz, Łobez, Sieroniowice, Sierpc i Kaliska (Lubień Kujawski).
Dziewiąte centrum dystrybucyjne Dino
Teraz firma otwiera centrum dystrybucyjne w Bolewicku, kilkadziesiąt kilometrów na zachód od Poznania. Z informacji od dostawców wynika, że obiekt działa już od kilku tygodni, choć Dino oficjalnie się tym jeszcze nie pochwaliło.
Dwa miesiące temu pisaliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl, że pod koniec ub.r. zarząd Dino podjął decyzję w sprawie budowy trzech nowych centrów dystrybucyjnych. Każdy z obiektów, z magazynami o powierzchni ok. 45 tys. mkw., ma się wiązać z wydatkami rzędu 140 mln zł, co razem daje ok. 420 mln zł nakładów inwestycyjnych.
Dino zapowiedziało uruchomienie nowych centrów dystrybucyjnych w gminach: Biała Piska (woj. warmińsko-mazurskie), Janów Lubelski (woj. lubelskie) i Morawica (woj. świętokrzyskie). Ostatni z wymienionych obiektów ma ruszyć już w 2024 r., pozostałe dwa w 2025 r. Te trzy lokalizacje stanowią wyraźny dowód na to, że Dino chce się skupić na ekspansji na ścianie wschodniej Polski - czyli tam, gdzie sklepów sieci jest wciąż relatywnie niewiele.
Jednocześnie inwestycja w CD w Bolewicku pokazuje, że Dino nie zapomina o terenach, na których jest już najsilniejsze, czyli o zachodzie kraju - i wciąż uważa, że jest tam miejsce na kolejne sklepy. Uruchomienie obiektu w tej lokalizacji pozwoli na dogęszczenie sieci sklepów.
Ile sklepów są w stanie obsłużyć centra Dino?
Dziewięć centrów dystrybucyjnych teoretycznie powinno wystarczyć do obsłużenia nawet 3150-3600 sklepów (przy założeniu 350-400 sklepów na jedno CD). Z kolei 12 obiektów (tyle łącznie działa i jest w budowie) oznaczałoby potencjał rozbudowy sieci sklepów nawet do 4200-4800 placówek. Dla porównania, na koniec 2023 r. sieć Dino liczyła 2406 sklepów (wzrost o 250 w rok).
Jeszcze w 2013 r. Dino miało zaledwie jedno centrum dystrybucyjne. Obsługiwano z niego ponad 300 sklepów. Z kolei w 2018 r., gdy firma zbliżała się do granicy 1 tys. sklepów, sieć centrów dystrybucyjnych liczyła cztery lokalizacje.