11.12.2024 / 13:13
StoryEditor

Retail Trends 2025, czyli jak rosnąć, być odpornym i innowacyjnym. Wielkie spotkanie handlowego świata już niedługo w Warszawie

Retail Trends (fot. Fot. Wiadomości Handlowe)

Retail Trends 2025 - najważniejsze spotkanie przedstawicieli handlu, przemysłu, usług i nauki odbędzie się 1 kwietnia przyszłego roku. Choć to termin kojarzący się z żartami, dyskusje o najważniejszych zmianach w sektorze FMCG będą poważne i powinny wyznaczyć kierunek dalszego rozwoju branży.

Zarejestruj się już dziś do udziału w Retail Trends 2025. Kliknij w ten link

Kongres Retail Trends od lat konsekwentnie podąża za zmieniającym się krajobrazem handlu detalicznego w Polsce, regionie CEE i na świecie. Oferuje uczestnikom unikalną wiedzę, wnikliwe spostrzeżenia i możliwość nawiązania trwałych relacji towarzyskich i biznesowych. Jest też kluczowym platformą do spotkań i wymiany opinii dla menedżerów, naukowców oraz analityków zajmujących się rynkiem dystrybucji, a szerzej sektorem FMCG.

Tegoroczne motto kongresy to: growth, resilience, innovation. Kryzys kosztowo-cenowy wymusił działania optymalizacyjne i poprawę efektywności nie tylko kosztowej i operacyjnej na wszystkich etapach łańcuchu dostaw. Skłonił do modyfikacji modeli biznesowych oraz rewizji działań w obszarze asortymentu, zatrudnienia, marketingu i sprzedaży. Spowodował jeszcze mocniejszą koncentrację na konsumencie i jego potrzebach. Sprawił też, że firmy staranniej analizowały obszar inwestycji, szczególnie tych dotyczących technologii i transformacji cyfrowej, a także zmusił do głębszej refleksji nad rolą w biznesie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Firmy z sektora FMCG muszą zastanowić się nad tym jak najskuteczniej wykorzystać szanse, które dadzą im prognozowane odbicie gospodarcze i zbliżający się (ciągle małymi krokami) wzrost siły nabywczej konsumentów. Jak wykorzystać nowoczesne narzędzia w biznesie? Jak wyciągnąć lekcję z ostatnich kryzysowych doświadczeń i przełożyć ja na wzrost wolumenów sprzedaży i marży? Jak poprawić model biznesowy firmy, aby była w stanie odpowiedzieć na wyzwania przyszłości? Jak jeszcze lepiej zrozumieć klienta i jego potrzeby? Jak pracować z dostawcami i szukać nowych możliwości pozyskania produktów? Właśnie o tych wyzwaniach będziemy rozmawiać podczas tegorocznej edycji kongresu Retail Trends.

Całość wydarzenia została podzielona na dziewięć scen tematycznych, na których dyskusje będą toczyć się przed lub po południu.

Scena główna: economic & retail forecasts

Otwarcie wydarzenia to scena economic & retail forecast. W nieprzewidywalnym otoczeniu politycznym oraz gospodarczym kluczem do utrzymania konkurencyjności i stabilności organizacji są nie tylko elastyczność biznesu, ale także wiedza i umiejętne wykorzystanie danych, które pozwalają lepiej nawigować po wzburzonych wodach gospodarki. Czego biznes może spodziewać się w nadchodzących miesiącach i latach? Jak wyglądają prognozy i scenariusze dla rynku FMCG? Gdzie kryją się kolejne czarne łabędzie? Jak wyglądają modele biznesowe przyszłości? Czy AI zmieni wszystko? Jak w tak trudnym środowisku rozwijać biznes i zdobywać udziały w rynku? Które trendy okażą się kluczowe dla przyszłości sektora FMCG? Kiedy konsument wróci do kupowania i czy kryzys kosztowy na trwałe zmienił jego zachowania? Na te pytania będą odpowiadali prezesi i członkowie zarządu największych firm z sektora FMCG w Polsce.

Scena główna: strategic retail trends

W sesji popołudniowej scena główna skupi się na najważniejszych strategiach dla retailu. Zwinność, szybkość reakcji, elastyczność i doskonałe rozpoznanie potrzeb konsumentów. Sieci handlowe i dostawcy muszą być przygotowani na funkcjonowanie w dynamicznie zmieniającym się  środowisku gospodarczym, klimatycznym i konsumenckim, ale także niezwykle trudnym otoczeniu konkurencyjnym. Firmy modyfikują modele biznesowe, aby lepiej odpowiedzieć na obecne i przyszłe wyzwania na poziomie lokalnym i globalnym. W trakcie sesji poświęconej strategiom postaramy się odpowiedzieć – wraz z naszymi gośćmi - na kilka ważnych pytań, które zadają sobie przedsiębiorcy. Jak utrzymać rentowność biznesu? Jakim wyzwaniom uda się sprostać dzięki nowym technologiom i cyfryzacji? Jak budować wartość dla klienta? Jak rozwijać się w trudnym otoczeniu rynkowym? Jak dostosować do wymagającej sytuacji swoje strategie produktowe? Jak pracować z kosztami? Jakie modele biznesowe sprawdzają się najlepiej? Czy przyszłością handlu są sklepy franczyzowe, czy może jednak placówki własne? Jakiego modelu franczyzy chcą dostawcy i operatorzy, a czego oczekuje franczyzobiorca i konsument? Jak odzyskać klienta i sprawić, by kupował w naszych sklepach i nasze produkty? I, w końcu: gdzie szukać nowych źródeł przychodów?

Scena: cafes & coffee trends powered by Coffee Unity Forum

Kawa to motor wzrostu i rozwoju innowacji w handlu detalicznym. W obliczu dynamicznie zmieniających się trendów konsumenckich i technologicznych, pokażemy, jak kawa może stać się kluczowym elementem strategii w obszarze retailu, napędzającym lojalność klientów i wzrost sprzedaży. W tej części konferencji przedstawimy nowoczesne strategie rozwoju kategorii kawowej, innowacje produktowe oraz przykłady efektywnego zarządzania kategorią w handlu detalicznym, kanale HoReCa i na stacjach paliw.

Debaty i prezentacje skupią się na zrównoważonym rozwoju, odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców oraz personalizacji oferty w celu sprostania rosnącym oczekiwaniom klientów. Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję nawiązać bezpośredni kontakt z liderami branży, by poznać sprawdzone metody budowania lojalności konsumentów.

Kawa powoli staje się kluczem do sukcesu biznesu detalicznego, a wspierana przez nowe technologie, cyfryzację, AI i trendy konsumenckie może stać prawdziwym gamechangerem.

Blok tematyczny będzie prowadzony przez Coffee Unity Forum podczas kongresu Retail Trends 2025!

Scena: digital & supply chain trends

Przez ostatnie lata znaczna część firm z sektora detalicznego mocno pracowała nad efektywnością i optymalizacją kosztową łańcuchów dostaw. Inwestowała w technologie, transformację cyfrową, upraszczała i automatyzowała procesy. Wiele firm z obszaru FMCG tak mocno zoptymalizowało łańcuch dostaw, że mogłoby się wydawać, iż będzie im trudno dalej podnosić efektywność. To jednak możliwe, a pomogą w tym dane i sztuczna inteligencja. Branża FMCG ma jednak przed sobą wiele wyzwań. Jak efektywnie automatyzować i robotyzować dostawy do sklepów i procesy w magazynach? Jak pogodzić efektywność kosztową z zieloną transformacją? Jak budować przewagi konkurencyjne w kontekście rosnących kosztów? Jak poprawić doświadczenie zakupowe i lojalność konsumentów? Jak podnieść efektywność współpracy detalistów i dostawców w obszarze wymiany danych i planowania? Właśnie o tych wyzwaniach będziemy dyskutować podczas bloku Digital & Supply Chain Trends.

Scena: buying & selling trends

Ostatnich kilka lat przyniosło ogromne wyzwania dla działów zakupów i sprzedaży sieci handlowych oraz ich dostawców. Firmy musiały nauczyć się efektywniej i szybciej odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, kryzys kosztowy i nieprzewidywalne otoczenie rynkowe.

Blok tematyczny poświęcony trendom w zakupach i w sprzedaży odpowie na pytania: jak w ostatnim czasie zmieniły się relacje detalistów i dostawców, czego obie strony oczekują od oferowanego produktu, jakie argumenty dzisiaj działają w rozmowach handlowych?

W trakcie sesji zajmiemy się także takimi tematami, jak: zarządzanie kategorią, strategie cenowe, podnoszenie efektywności oferty i rozwój nowych produktów, optymalizacja kosztów przy zachowaniu atrakcyjnej jakości i ceny; tworzenie strategii asortymentowych i komunikacyjnych. Zastanowimy się, jak skutecznie wejść na półki mniejszych i większych sieci sklepów oraz czego dzisiaj oczekują operatorzy od dostawców. Odpowiemy też na pytanie, jak zmieścić się pomiędzy największymi markami a produktami marki własnej.

Scena: brands & private label trends

Dzisiaj na rynku detalicznym o uwagę konsumentów konkurują ze sobą nie tylko największe marki - wiele średnich i małych firmy odrobiło pracę domową i walczy skutecznie o swoje miejsce na rynku. Tak największe, jak i te trochę mniejsze brandy muszą jednak wziąć pod uwagę, że do gry o serca i umysły, a nie jedynie portfele konsumentów włączyły się także sieci handlowe, które odchodzą od private label, budując swoje private brands. To zmienia układ sił na rynku i warunki, na jakich współpracują dostawcy i dystrybutorzy.  

W sytuacji, gdy koszty produkcji i sprzedaży idą w górę, a spada rentowność, marka pozostaje jednym z kluczowych narzędzi do budowania relacji i lojalności konsumentów. Jak to robić? Jak zbudować najbardziej efektywny portfel produktowy? Czy marki producenckie mają szansę na efektywne konkurowanie z brandami sieci handlowych? Jak wygląda przyszłość marek? Jakie są prognozy dla marek własnych? Czy małe i średnie marki mają przyszłość? Na te i wiele więcej pytań odpowiemy wspólnie z naszymi gośćmi podczas bloku tematycznego poświęconego marce i produktom.

Scena: convenience, fuel & foodservice trends powered by NACS

Rynek sklepów convenience, stacji paliw i kanał restauracji typu fast-food bazują na kluczowych dla klientów atutach, czyli szybkości, bliskości i wygodzie. Dodając do tego odpowiednio dostosowaną ofertę, uwzględniającą kwestie lokalizacji i tzw. value for money, otrzymujemy koncept nie tylko niezwykle konkurencyjny, ale odporny na wahania koniunktury. Format jest także fundamentem sektora handlu detalicznego w Polsce i wielu krajach świata.

W trakcie prezentacji i debat podczas tego bloku tematycznego zastanowimy się nad kierunkami ewolucji kanałów convenience i foodservice, a także nad przenikaniem się i transformacją modeli biznesowych. Zastanowimy się nad perspektywami rozwoju kanału convenience, szczególnie oferty gastronomicznej, oraz nad dostosowywaniem formatów sklepów do ery elektromobliności i zielonej transformacji. Sprawdzimy jak technologie, cyfryzacja i sztuczna inteligencja mogą zwiększyć konkurencyjność tego kanału, podnieść efektywność kosztową, zwiększyć sprzedaż i lojalność klientów.

Wiedza ekspercka uczestników pozwoli słuchaczom na zrozumienie, dlaczego kanał convenience rośnie bardziej dynamicznie względem innych segmentów handlu detalicznego i co sprawia, że skutecznie odpowiada na zmieniające się potrzeby klientów i trendy rynkowe. Zapraszamy do wzięcia udziału w bloku tematycznym poświęconym tematyce convenience.

Scena: consumer trends

Konsument, jego zachowania i motywacje zakupowe ponownie stały się  jednym z najważniejszych wyzwań dla producentów FMCG oraz sieci handlowych. Ostatnie miesiące pokazały, że klient, który od zawsze jest w centrum uwagi sektora FMCG, potrafi jeszcze zaskoczyć uczestników rynku. W jakich nastrojach i kondycji są polscy konsumenci? Dlaczego klient, który ma pieniądze, nie chce ich wydawać? Dlaczego woli oszczędzać niż robić zakupy? Czego oczekuje? Czego się boi? Czy kryzys kosztowy na trwałe zmienił jego zachowania? Czy nadchodzi moment, w którym na znaczeniu ponownie zyskają jakość, bliskość, oferta i doświadczenie? W jaki sposób detaliści mogą przekonać klientów do kupowania? Jaką rolę odegrają w tym przypadku nowe technologie, sztuczna inteligencja i zaawansowane aplikacje mobilne? Czy dostawcy i dystrybutorzy mogą efektywnie wspierać się w poszukiwaniu odpowiedzi na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów?

Na te i wiele innych pytań odpowiemy wraz z zaproszonymi gośćmi podczas bloku, którego tematem przewodnim będą trendy konsumenckie.

Scena: retail channels trends

Ewolucję poszczególnych kanałów sprzedaży powodują z jednej strony trendy długofalowe, z drugiej - zmiany przyspieszają też wydarzenia krótkoterminowe, a jednocześnie poszczególne kanały przenikają się, budując niezwykle skomplikowany ekosystem konsumencki. Każdy z detalistów i producentów chciałby być ze swoją ofertą jak najbliżej klientów i  w każdym możliwym punkcie, w którym marka może zaistnieć w świadomości kupujących. Patrząc na rynek, widzimy, że dyskonty i sklepy convenience wykorzystują zmiany niezwykle efektywnie; gorzej radzą sobie super- i hipermarkety oraz sklepy osiedlowe, a kanał e-grocery ciągle czeka na swój moment, a raczej model, który pozwoli połączyć ofertę value for money z efektywnością kosztową i jakością obsługi. Do jakich formatów należy przyszłość handlu detalicznego? Jakie koncepty handlowe najlepiej odpowiadają na potrzeby klientów? Na jakie kanały powinni postawić producenci? Jakie miejsce ma tu franczyza? Na te tematy będziemy rozmawiać w trakcie bloku tematycznego poświęconego trendom w kanałach dystrybucji.

Gala wieczorna i wręczenie nagród

Podczas wieczornej gali zostaną wręczone statuetki Retail Business Awards (projekt realizowany z Business Centre Club), Market Roku 2025 oraz Franczyzowy Superbohater. Ten pierwszy projekt to próba docenienia najważniejszych menedżerów w sektorze FMCG. Takich, którzy w ciągu danego roku mieli najistotniejszy wpływ na rynek handlu i produkcji żywności w Polsce oraz wyróżnili się swoim niekonwencjonalnym podejściem do rynkowych trendów.

Market Roku to już stały element kongresu Retail Trends. Starannie wyselekcjonowane Jury, składające się z przedstawicieli największych w Polsce producentów żywności, dostawców usług i ekspertów, wyróżni sieci handlowe w kilkunastu kategoriach. Najmłodszym „dzieckiem” wydawnictwa jest Franczyzowy Superbohater. To plebiscyt, który ma na celu wyróżnienie najlepszych franczyzobiorców w Polsce, którzy mocno angażują się w nie tylko w rozwój własnych sklepów, ale też wspierają rozwój całej sieci poprzez dzielenie się swoimi doświadczeniami i działanie w radach franczyzobiorców.

 

03.12.2024 / 14:11
StoryEditor
Co Polacy sądzą o piciu piwa? Czy akceptują reklamę piwa bezalkoholowego? [BADANIE]
(fot. Shutterstock)

Piwo jest najczęściej wybieranym pierwszym napojem alkoholowym i spożywane jest często przez Polaków bez tzw. okazji, podczas gdy wódka i wino pite są częściej okazjonalnie. Dlatego jest uważane za najbardziej szkodliwe – badanie IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych.

Według najnowszego badania IBRIS, piwo jest regularnie spożywane przez 33 proc. konsumentów – przynajmniej raz w tygodniu. Wino z podobną częstotliwością pije 15,4 proc. respond...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.11.2024 / 13:44
StoryEditor
Carrefour Polska rozpoczyna współpracę z Uber Eats. Szybkie dostawy przed świętami
Na zdj. hipermarket sieci Carrefour (fot. PaulSat/Shutterstock)

W 17 miastach wystartują dostawy ze sklepów Carrefour przez platformę Uber Eats. Sieć jeszcze mocniej chce zaangażować się w sprzedaż internetową.

Na pierwszym etapie projektu obejmującym wspomniane 17 miast, klienci będą mogli skorzystać z oferty ponad 15 tys. produktów dostępnych do zamówienia z 40 sklepów. To produkty s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11. grudzień 2024 23:32