18.06.2024 / 19:05
StoryEditor

Jan Słowik, Lidl Polska: Klienci zauważają trendy, ale są racjonalni w swoich decyzjach

Jan Słowik podczas Fireside Chat ”Nowy konsument, nowe kategorie, nowe strategie asortymentowe” (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Klient jest coraz bardziej świadomy tego, co kupuje, spożywa, jak spędza czas. Jest także racjonalny, zauważa trendy, ale podejmuje decyzje, które są dla niego najlepsze. Od nas, retailerów, oczekuje wygody, jasnych komunikatów, możliwości szybkiego robienia zakupów, bez komplikacji – powiedział Jan Słowik, członek zarządu ds. sprzedaży Lidl Polska podczas Retail Trends 2024.

– Konsument przyszłości to świadomy klient, oczekujący jasnej, przejrzystej informacji, wygody i prostoty – powiedział Jan Słowik, członek zarządu ds. sprzedaży Lidl Polska w debacie „Fireside Chat: Nowy konsument, nowe kategorie, nowe strategie asortymentowe” podczas Retail Trends 2024.

Podkreślił, że w związku z tym detaliści muszą reagować na szereg zjawisk, mikro- i megatrendów, a także sami kreują rynek. – Pomagają nam w tym nowoczesne technologie, dane zbierane poprzez badania rynku oraz naszą aplikację lojalnościową, którą dysponujemy od ponad 5 lat. Widzimy, że klient jest coraz bardziej świadomy tego, co kupuje, co spożywa, czym się zajmuje, jak spędza czas. Klient upraszcza swój proces zakupowy, oczekuje wygody, przejrzystych informacji i to właśnie staramy się mu oferować. W 2023 r. jako pierwsza sieć w Polsce, w tak szerokim zakresie, zastosowaliśmy we wszystkich sklepach elektroniczne etykiety, które bardzo nam pomogły w informowaniu o właściwych cenach. To niby banalna rzecz, ale ważna w wielu aspektach, np. rozwoju czy dbałości środowisko – przyznał.

Skąd biorą się trendy? Kreują je konsumenci czy retailerzy?

– Wiele z nich to ogólne trendy rozwoju społecznego. Megatrendem na pewno jest zrównoważony rozwój. Nie jest kreowany przez którąkolwiek ze stron, to konieczność. Wszyscy wiemy, że musimy tym się zająć. Dociera to do świadomości klientów i firm odpowiedzialnych społecznie, takich jak nasza. Klienci manifestują swoje zaangażowanie, wybierając z półki taki a nie inny produkt – argumentował.

– Dużym, nieuchronnym megatrandem jest digitalizacja. Jest w jakimś sensie przekleństwem, bo tracimy bezpośredni kontakt twarzą w twarz. Z drugiej strony – jest dobrodziejstwem, bo inaczej nie bylibyśmy w stanie pewnych procesów zrealizować. Musimy się w te trendy wpisać i właściwie je wykorzystać, co oczywiście czynimy, ale jest to wielkie wyzwanie dla wszystkich stron tej interakcji, która odbywa się w sklepach między klientem a producentem i sprzedawcą – podkreślił Jan Słowik.

Od lat zjawiskiem istotnie kształtującym zachowania konsumentów jest ich troska o zdrowie, a co za tym idzie zwracanie uwagi na to, jakie produkty kupują, spożywają, jakich używają i jak one wpływają na cały ich organizm. Bywa jednak, że deklaracje konsumentów rozmijają się z ich zachowaniami.

Trendy prozdrowotne - szansa i wyzwanie

– Podjęliśmy wyzwanie. Redukujemy do 2025 r. 20 proc. cukru i soli z naszych marek własnych. Okazuje się, że redukcja soli jest największym wyzwaniem. Chipsy bez soli sprzedają się słabo, bo już nie smakują tak samo. Ograniczenie zawartości cukru przychodzi nam łatwiej. Jednak generalnie konsumenci, wbrew deklaracjom, nie poddają się więc tak łatwo pewnym trendom. Przyzwyczajenia do smaków są mocne – powiedział Jan Słowik.

Zarazem podkreślił ogromny wybór produktów oferowanych na półkach. – Ta różnorodność sposobów żywienia jest fenomenalna. Od produktów wegańskich, wegetariańskich, bardzo mięsnych, przez sałatki, produkty wysokobiałkowe, bez laktozy, funkcjonalne, a także ogromny wybór owoców i warzyw, które są i będą w moim przekonaniu hitem sprzedażowym. Obserwujemy różne trendy, testujemy je, przyglądamy się jak odpowiada na nie rynek i jeśli dobrze – wchodzimy w nie – powiedział przedstawiciel Lidla.

W rozważaniach na temat znaczenia i roli marek zauważył, że definicja marki ewoluuje i to pojęcie jest zupełnie inne niż kilkadziesiąt lat temu. – Rynek będzie ewoluował w kierunku różnego rodzaju marek: handlowych, producenckich, lokalnych, niszowych – myślę, że dużo jest przed nami – podsumował Jan Słowik.

11.04.2025 / 16:53
StoryEditor
Niedziela handlowa 13 kwietnia. Jak długo będą otwarte Biedronka, Dino i Lidl?
Jakie będą godziny otwarcia sklepów w niedzielę 13 kwietnia 2025 roku (fot. archiwum)

Sprawdzamy w jakich godzinach w Niedzielę Palmową klienci będą mogli zrobić zakupy w najpopularniejszych sieciach handlowych.

W jakich godzinach będziałać sklepy sieci: 

  • Biedronka
  • Dino
  • Lidl
  • Aldi
  • Netto
  • Kaufland
  • Żabka

Najbliższa niedziela handlowa przypada 13 kwietnia, czyli w tzw. Niedzielę Palmową. Jest to jedna z zaledwie ośmiu niedziel, kiedy nie obowiązuje zakaz handlu. Co ciekawe, kolejna z nich czeka nas jeszcze w kwietniu. Więcej na ten temat w artykule: Niedziele handlowe w kwietniu aż dwa razy. Kiedy zrobimy zakupy?

Sprawdziliśmy w jakich godzinach będę otwarte sklepy najbardziej popularnych sieci handlowych w Niedzielę Palmową.

Biedronka – godziny otwarcia w niedzielę 13 kwietnia

– Z myślą o świątecznych przygotowaniach Biedronka wydłuża godziny otwarcia sklepów w przedświąteczną niedzielę handlową i przygotowuje specjalne oferty na cały weekend.

01.04.2025 / 19:14
StoryEditor
Czego masowy klient oczekuje od kawy? McDonald‘s i Orlen znają odpowiedź na to pytanie [Retail Trends 2025]
Zdjęcie z debatay ”Personalizacja oferty kawowej – budowanie lojalności klientów poprzez indywidualne podejście i unikalne doświadczenia” (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Stacje paliw od dawna nie są już tylko miejscami do zatankowania. Dla wielu kierowców stały się one przystankiem na kawę i to właśnie kawa oraz podejście do niej łączy giganta QSR z największą siecią stacji paliw w Polsce.

Orlen z McDonald‘s na pewno łączy więcej rzeczy niż ta jedna, którą jest podejście do kawy. Te firmy mają jeszcze jeden wspólny mianownik, który jest ważny z perspektywy rynku k...

15. kwiecień 2025 23:58