18.06.2024 / 15:35
StoryEditor

Agnieszka Górnicka, Inquiry: Konsument wyczuwa fałsz na odległość

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry podczas kongresu Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
W handlu dzieje się rewolucja na wielką skalę, wynikająca ze zmian demograficznych i postaw konsumenckich. Mamy konsumenta świadomego cen, zdrowia, ekologii, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe i wykryje każdy fałsz na odległość – powiedziała Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, podczas debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

– Jedną z największych sił, które oddziałują dziś na rynek i handel jest demografia. Zmieniają się też postawy konsumenckie. Mamy za sobą czas hiperinflacji, kiedy klienci mocno trzymali się za portfele, ale nadal są bardziej wrażliwi na cenę niż kiedyś. Kształtuje się nowy model rodziny, kobiecości, męskości, to wszystko wpływa na to, co ludzie kupują – stwierdziła Agnieszka Górnicka z Inquiry, uczestniczka debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

Bardzo świadomy konsument

Podkreśliła, że współczesny konsument jest bardzo świadomy i mówimy tu o świadomości na wielu poziomach – cen, zdrowia, ekologii.

– To konsument, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe. Zwracają uwagę na naturalność i autentyczność, dotyczy to zarówno produktów, jak i komunikacji. Dzisiejszy konsument wykryje fałsz na odległość – stwierdziła prezes Inquiry.

Polskie społeczeństwo starzeje się. 40 proc. Polaków ma więcej niż 55 lat. Nie są to jednak mentalnie osoby na tym samym poziomie jak kilkadziesiąt lat temu. To cyfrowi seniorzy, świetnie poruszający się w internecie i korzystający z technologii. W grupie 60+, 64 proc. korzysta z bankowości online.

Social media zamiast telewizora

Młodzi dorośli (18-24 lata), dorastający w świecie cyfrowym, korzystają z mediów społecznościowych i platform cyfrowych, takich jak Instagram, Tik-Tok, Snapchat, Pinterest, Spotify i wielu innych. Aż 36 proc. nie ma telewizora, ale akceptują reklamy – wyrośli w świecie reklam, nie odrzucają ich. Kupują online, ale tak samo w sklepach stacjonarnych.

Warto pamiętać, że polscy młodzi są inni niż ich rówieśnicy w innych krajach. Są mniej zainteresowani ochroną środowiska, bardziej sprawami społecznymi, więc mówienie do nich o zrównoważonym rozwoju czy ekologii nie jest tak efektywnie jak mówienie o tym np. przez pryzmat tworzenia miejsc pracy.

– Prawda jest taka, że z młodymi dorosłymi nie potrafimy się komunikować, mówić ich językiem. W handlu potrafi to tylko Żabka – stwierdziła Agnieszka Górnicka.

Handel myśląc o współczesnym konsumencie (w każdym wieku, nie tylko przez pryzmat generacji Z lub Alfa) musi łączyć światy online i offline, proponować otoczenie, które on eksploruje wszystkimi zmysłami zanurzając się w świecie marki.

08.01.2025 / 19:22
StoryEditor
Kaufland robi wprawki do rywalizacji z Biedronką na Słowacji. Niemiecka sieć w najnowszej kampanii nawiązuje do biedronkowego hasła
W najnowszej kampanii reklamowej sieci Kaufland prowadzonej na Słowacji pojawią się nawiązania do przekazów Biedronki, która wkrótce wchodzi na tamtejszy rynek (fot. Shutterstock)

Debiut Biedronki na Słowacji, do którego ma dojść w pierwszym kwartale tego roku, zmusza sieci obecne na tamtejszym rynku do intensywnych działań marketingowych. W kampanii reklamowej Kauflandu widać nawiązania do przekazu używanego przez Jeronimo Martins do promowania Biedronki.

Biedronka na Słowacji, podobnie jak w Polsce, ma kojarzyć się klientom przede wszystkim z niskimi cenami. Na ten sam przekaz stawiają też inne sieci obecne na tamtejszym rynk...

10.01.2025 / 12:15
StoryEditor
MediaMarkt Polska inwestuje we wszystkie kanały dystrybucji, aby dotrzeć do większej liczby osób. Hitem są usługa dostawy w 90 minut i aplikacja
Daniel Mikołajczyk, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży MediaMarkt Polska (fot. MediaMarkt Polska)

MediaMarkt Polska zmierzył się w 2024 roku, podobnie jak cała branża, z wieloma wyzwaniami. Inflacja i rosnące koszty życia sprawiły, że konsumenci stali się bardziej świadomi cen i oszczędni. Konkurencja na rynku nasiliła się, a sklepy internetowe i platformy e-commerce oferowały coraz więcej okazji i promocji. Jak więc sobie radził?

Mimo wielu przeciwności MediaMarkt Polska pracował nad ulepszaniem oferty i dostosowywaniem się do zmieniających się potrzeb klientów. Firma inwestuje we wszystkie kanały dystry...

21. styczeń 2025 05:47