Jednym z wielu ważnych wydarzeń kongresu Retail Trends 2024 była prezentacja "Franczyzowy boom! Na ile systemy franczyzowe w handlu detalicznym mogą wpłynąć na rozwój sektora i polskiej gospodarki?", autorstwa dr Marty Ziółkowskiej, uczonej z Katedry Zrównoważonego Biznesu w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.
Niezaprzeczalne korzyści z franczyzy
Jak wskazywała autorka prezentacji, istotą a zarazem celem organizacji franczyzowych jest nawiązywanie bliskiego kontaktu z klientami, dostosowanie oferty do ich potrzeb oraz zapewnienie im wysokiego poziomu doświadczenia zakupowego. Te wszystkie działania przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności małych podmiotów handlowych.
Ważna zaletą franczyzy jest ułatwianie transferu know-how i nowoczesnych technologii od organizatorów sieci franczyzowych do małych podmiotów, które w nich uczestniczą. Wsparcie ze strony operatorów zwiększa stabilność funkcjonowania mniejszych firm handlowych, upraszcza codzienne zarządzanie sklepami i w ten sposób pośrednio ułatwia sukcesję biznesu, o którą często niełatwo, ponieważ potencjalni następcy obecnych właścicieli – często założycieli firmy – nie zawsze są skłonni przejmować działalność wymagającą ogromnego nakładu pracy i narażonego na presję otoczenia rynkowego.
Rośnie popularność systemów franczyzowych
Te zalety sprawnych systemów franczyzowych przyczyniają się do wzrostu ich popularności. Obecnie według danych SGH takich organizacji jest łącznie ok. 1350 i zrzeszają łącznie ponad 90 tys. jednostek franczyzowych. Znaczna część franczyz funkcjonuje w branży spożywczej oraz gastronomii i w obu cieszą się rosnącą popularnością.
Łącznie 4 największe systemy franczyzowe handlu spożywczego zrzeszają ponad 28 tys. mikrofirm, prowadzących ok. 42 tys. sklepów. Przy założeniu, że każda placówka franczyzowa na polskim rynku zatrudnia średnio 6–7 osób, plus zatrudnienie w centrali, oznacza to łącznie ponad 1 mln miejsc pracy generowanych przez powiązania franczyzowe.
Jak podkreśliła dr Ziłókowska w podsumowaniu, franczyza jest sprawdzonym formatem biznesu. Tworzy miejsca pracy w gospodarce – bezpośrednio i pośrednio – stymuluje przedsiębiorczość, także wśród osób zagrożonych bezrobociem i ma realny wkład do polskiego PKB.
Sieci franczyzowe są często ważnym uczestnikiem społeczności lokalnych. Za sprawą odprowadzanych podatków wspierają samorządy, dzięki polityce zakupowej stanowią kanał dystrybucji dla lokalnych dostawców, wspierają też lokalne społeczności.
***
Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.