24.06.2024 / 14:46
StoryEditor

Retail Trends 2024. Franczyzowy boom! Na ile systemy franczyzowe w handlu detalicznym mogą wpłynąć na rozwój sektora i polskiej gospodarki?

dr Marta Ziółkowska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (fot. archiwum MZ)
Podczas tegorocznej edycji kongresu Retail Trends 2024 dr Marta Ziółkowska, Katedra Zrównoważonego Biznesu, Instytut Zarządzania, SGH, przedstawiła prezentację pt. "Franczyzowy boom! Na ile systemy franczyzowe w handlu detalicznym mogą wpłynąć na rozwój sektora i polskiej gospodarki?"

Jednym z wielu ważnych wydarzeń kongresu Retail Trends 2024 była prezentacja "Franczyzowy boom! Na ile systemy franczyzowe w handlu detalicznym mogą wpłynąć na rozwój sektora i polskiej gospodarki?", autorstwa dr Marty Ziółkowskiej, uczonej z Katedry Zrównoważonego Biznesu w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.

Niezaprzeczalne korzyści z franczyzy

Jak wskazywała autorka prezentacji, istotą a zarazem celem organizacji franczyzowych jest nawiązywanie bliskiego kontaktu z klientami, dostosowanie oferty do ich potrzeb oraz zapewnienie im wysokiego poziomu doświadczenia zakupowego. Te wszystkie działania przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności małych podmiotów handlowych.

Ważna zaletą franczyzy jest ułatwianie transferu know-how i nowoczesnych technologii od organizatorów sieci franczyzowych do małych podmiotów, które w nich uczestniczą. Wsparcie ze strony operatorów zwiększa stabilność funkcjonowania mniejszych firm handlowych, upraszcza codzienne zarządzanie sklepami i w ten sposób pośrednio ułatwia sukcesję biznesu, o którą często niełatwo, ponieważ potencjalni następcy obecnych właścicieli – często założycieli firmy – nie zawsze są skłonni przejmować działalność wymagającą ogromnego nakładu pracy i narażonego na presję otoczenia rynkowego.

Rośnie popularność systemów franczyzowych

Te zalety sprawnych systemów franczyzowych przyczyniają się do wzrostu ich popularności. Obecnie według danych SGH takich organizacji jest łącznie ok. 1350 i zrzeszają łącznie ponad 90 tys. jednostek franczyzowych. Znaczna część franczyz funkcjonuje w branży spożywczej oraz gastronomii i w obu cieszą się rosnącą popularnością.

Łącznie 4 największe systemy franczyzowe handlu spożywczego zrzeszają ponad 28 tys. mikrofirm, prowadzących ok. 42 tys. sklepów. Przy założeniu, że każda placówka franczyzowa na polskim rynku zatrudnia średnio 6–7 osób, plus zatrudnienie w centrali, oznacza to łącznie ponad 1 mln miejsc pracy generowanych przez powiązania franczyzowe.

Jak podkreśliła dr Ziłókowska w podsumowaniu, franczyza jest sprawdzonym formatem biznesu. Tworzy miejsca pracy w gospodarce – bezpośrednio i pośrednio – stymuluje przedsiębiorczość, także wśród osób zagrożonych bezrobociem i ma realny wkład do polskiego PKB.

Sieci franczyzowe są często ważnym uczestnikiem społeczności lokalnych. Za sprawą odprowadzanych podatków wspierają samorządy, dzięki polityce zakupowej stanowią kanał dystrybucji dla lokalnych dostawców, wspierają też lokalne społeczności.

***

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

image
Partnerzy kongresu Retail Trends 2024
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl
21.02.2025 / 08:59
StoryEditor
Sieci handlowe naciskają na producentów piwa, aby obniżyli ceny? Wyniki ankiety UOKiK
UOKiK przygląda się rynkowi piwa w Polsce (fot. Ermak Oksana/Shutterstock)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie się interesował zachowaniem sieci handlowych, jak również ich rolą na polskim rynku piwa. Wynika tak z omówienia wyników ankiety przeprowadzonej przez urząd antymonopolowy.

W omówieniu wniosków z ankiety UOKiK wskazano, że "niektóre z browarów badanych przez UOKiK podkreśliły rosnącą siłę sieci handlowych, sojuszy zakupowych i presję na ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.02.2025 / 09:40
StoryEditor
Too Good To Go razem z Auchan wprowadza nowe paczki niespodzianki. Jakie produkty doczekały się okazji uratowania przed końcem terminu?
Too Good To Go razem z Auchan wprowadza nowe paczki niespodzianki (fot. materiały prasowe)

Auchan współpracuje z Too Good To Go prawie od pięciu lat. Dziś ta współpraca została zwieńczona wprowadzeniem do sprzedaży nowy typ paczek, czyli niespodzianki. Jakie kategorie produktowe obejmą nową ofertę?

– Z naszych badań wynika, że najbardziej zaangażowani użytkownicy Too Good To Go preferują ratowanie artykułów spożywczych z supermarketów. Nowe Paczki Niespodzianki w Auchan to...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. luty 2025 23:20