24.06.2024 / 10:50
StoryEditor

Retail Trends 2024. Artur Czajka, GfK: Dlaczego klienci są mniej lojalni wobec sklepów małoformatowych?

Artur Czajka, strategic insights manager w GfK (fot. materiały prasowe)
Podczas tegorocznego kongresu Retail Trends 2024 Artur Czajka, Strategic Insights Manager w CPS GfK w prezentacji "Franczyza i handel tradycyjny – potencjał i wyzwania" zaprezentował dane ilustrujące sytuację na rynku sklepów małoformatowych. Wciąż ich ubywa, ale wolniej niż w poprzednich latach. Uczestnictwo we franczyzie znacznie zwiększa pozycję rynkową małych sklepów. Pierwszorzędnym zadaniem sieci franczyzowych jest budowanie lojalności konsumentów.

– Według naszych obliczeń w zeszłym roku było w Polsce 55 tys. sklepów małoformatowych, jest to duża liczba. Od wielu lat obserwujemy jednak spadki, sklepów małoformatowych ubywa. W stosunku do 2022 ich liczba zmniejszyła się o 1,3 tys. placówek, to ok. 2 proc., znacznie mniej niż w latach poprzednich, można zatem zaryzykować stwierdzenie, że sytuacja trochę się stabilizuje – mówił Artur Czajka, Strategic Insights Manager, CPS GfK, w czasie prezentacji "Franczyza i handel tradycyjny – potencjał i wyzwania", która była jednym z ważnych wydarzeń kongresu Retail Trends 2024.

– W sklepach małoformatowych robimy zakupy dość często, średnio około 75 razy w roku, mniej więcej raz na pięć dni. I co ciekawe, ta częstotliwość nie zmienia się w porównaniu do wcześniejszych lat, w porównaniu z rokiem poprzednim spadła minimalnie, o 1 proc. – kontynuował Artur Czajka.

image
FOTO: Prezentacja GfK

Rynek detalu małego formatu dzieli się na dwa typy sklepów – sieciowe i działające indywidualnie. Gdy przyjrzymy się obu tym grupom, zobaczymy ogromną rozbieżność.

– Sklepów zrzeszonych w różnych systemach franczyzowych jest około 40 tys., a niezależnych niespełna 15 tys. Co więcej z roku na rok ta rozbieżność rośnie, co oznacza, że jeśli otwierają się nowe sklepy, z reguły są to placówki franczyzowe, natomiast wśród firm detalicznych wypadających z rynku przeważają sklepy niezrzeszone – wyjaśniał ekspert GfK

image
FOTO: Prezentacja GfK

Ciekawym zagadnieniem jest lojalność konsumentów wobec poszczególnych sieci. Z wyliczeń GfK Consumer Panel wynika, że nawet najbardziej lojalni klienci danej sieci zostawiają w niej tylko część pieniędzy przeznaczonych na codzienne wydatki.

– Pod tym względem na czoło wysuwa się Biedronka, która może liczyć na blisko 63-proc. udział w budżetach gospodarstw domowych. To dużo, ale oznacza to jednak, że nawet zagorzali wielbiciele danej marki ponad jedną trzecią pieniędzy zostawiają w innych sieciach – podkreślił prelegent.

W przypadku Dino i Lidla udziały w portfelach konsumentów oscylują wokół 40 proc., Kaufland może liczyć na nieco ponad

image
FOTO: Prezentacja GfK

Znacznie mniejsza jest lojalność klientów sklepów małoformatowych. Liderem pod tym względem jest Lewiatan, z ponad 25-proc. udziałem w budżetach gospodarstw domowych. Niewiele ustępują mu Delikatesy Centrum, a najmniejszą lojalnością cieszą się Odido i Livio.

– Przyczyn tej relatywnie mniejszej lojalności klientów wobec sklepów małego formatu może być kilka. Jedna wydaje się oczywista – ze względu na ograniczony asortyment trudniej jest w nich zrobić pełne zakupy. Poza tym Polacy chętnie korzystają z różnych formatów, lubią model "omnichannel", niektóre produkty lubią kupować w danej sieci, inne kategorie gdzie indziej, poza tym aktywnie szukają promocji – kontynuował.

Tym niemniej rozbieżność pomiędzy tymi sieciami, które zbudowały lojalność a tymi, którym to się udało w najmniejszym stopniu, jest znaczna.

– Spośród dużych franczyz najlepiej poradził sobie Lewiatan, co pokazuje, że przed innymi sieciami, z kilkuprocentową lojalnością, jest jeszcze duże pole do popisu. To zadanie przede wszystkim dla operatorów systemów franczyzowych, od których partnerzy oczekują wsparcia finansowego i organizacyjnego. Coraz więcej sieci takie wsparcie zapewnia, choćby organizując programy lojalnościowe czy regularne promocje gazetkowe – podsumował Artur Czajka z GfK.

image
FOTO: Prezentacja GfK

 

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

 

13.11.2024 / 10:51
StoryEditor
Jak rósł sektor FMCG? Jakie kategorie napędzały jego wzrost? Nastroje konsumenckie pokazują co może czekać rynek w nadchodzących miesiącach [ANALIZA]
(fot. Shutterstock)

Firma NIQ ujawniła najnowsze dane dotyczące sytuacji na polskim rynku FMCG i dóbr technologicznych, a także pokazała w jakich nastrojach są konsumenci. Eksperci wskazują na wzrost wolumenowy, który utrzymuje się już trzeci kwartał z rzędu. Pokazują jak rosły poszczególne kategorie? Co to mówi nam o rynku FMCG?

Według danych NIQ, wartość koszyka za skumulowane 12 miesięcy (w okresie kończącym się na 29 września br.) wyniosła 286,5 mld zł, co oznacza 5,8 proc. wzrostu wartościowego r/r....

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.11.2024 / 12:59
StoryEditor
Wydatki Polaków na produkty spożywcze nadal rosną. Czy konsumpcja także idzie w górę? [DANE NIQ]
Z danych NIQ wyniak, że wartość sprzedaż tzw. świeżej żywności wzrosła w trzecim kwartale roku o ponad 10 proc. (fot. Shutterstock)

Wartości sprzedaży dóbr FMCG w trzecim kwartale 2024 r. wzrosła o 4,3 proc. – wynika z najnowszych danych NIQ. Łącznie z produktami zaliczonymi do kategorii Tech & Durables, Polacy wydali na nie blisko 99 mld zł. Jak w tym czasie kształtowała się konsprzedaż wolumenowa?

W miesiącach od lipca do września br. Polacy wydali na produkty FMCG, czyli artykuły spożywcze, kosmetyczno-chemiczne oraz wyroby tytoniowe ponad 75 mld zł. To o 4,3 proc. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. listopad 2024 06:34