Konsumenci coraz bardziej świadomi
Postawy Polaków wobec recyklingu zmieniają się. Według badania Circular Voice 35% respondentów kupuje produkty z drugiej ręki, a 53% przyznaje, że czynniki zewnętrzne, takie jak zmiany klimatyczne czy wojna, wpłynęły na ich podejście do recyklingu.
VIII edycja konkursu SCEA
Konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego to okazja dla firm, start-upów i studentów do prezentacji działań proekologicznych oraz inspirowania innych. „Konsumenci oczekują od firm transparentności i działań na rzecz środowiska. Projekty nagradzane w SCEA pokazują, że gospodarka cyrkularna mocno konkuruje z tradycyjnym, linearnym modelem” – mówi Aleksandra Surdykowska, dyrektor marketingu i ESG w Stena Recycling.
Gospodarka cyrkularna w praktyce
Firmy widzą potencjał odpadów jako surowców i rozwijają nowe modele biznesowe, np. produkt jako usługa. To właśnie w GOZ zmiany obejmują cały łańcuch wartości, od projektowania po minimalizację zasobów.
Kategorie konkursowe
W VIII edycji konkursu można zgłaszać działania w czterech kategoriach:
1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ na rynku polskim.
2. Firmy wdrażające rozwiązania GOZ na rynku innym niż polski.
3. Start-upy, które wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego na rynku polskim.
4. Studenci - kategoria skierowana do studentów, doktorantów i absolwentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ w biznesie i społeczeństwie na rynku polskim. Od tej edycji można zgłosić także swoją pracę dyplomową na temat gospodarki cyrkularnej.
Terminy i nagrody
- Start zgłoszeń: 7 stycznia 2025 r.
- Koniec zgłoszeń: 16 lutego 2025 r.
Nagrodami w konkursie są:
- dla firm i start – upów: tytuł Lidera GOZ oraz promocja zwycięskiej praktyki,
- dla studentów: nagroda finansowa w wysokości 7000 zł.
Zgłoszenia można składać na stronie: stenarecycling.com/scea
*O badaniu Circular Voice:
W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów. Pełny raport pod linkiem Circular Voice 2024