16.04.2024 / 12:24
StoryEditor

Czy Lidl odpuszcza wojnę cenową z Biedronką? Zmiana na pozycji lidera rankingu najtańszych koszyków zakupowych!

 Czy Lidl odpuszcza wojnę cenową z Biedronką? (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Auchan, Biedronka i Lidl od miesięcy uciekają reszcie peletonu w wyścigu o miano najtańszej sieci. W marcowym etapie rywalizacji francuski detalista musiał ustąpić portugalskiemu dyskonterowi. Tymczasem niemiecki rywal dostał zadyszki i po największym wzroście wartości koszyka zakupowego został znacznie w tyle za prowadzącą dwójką. Najnowszy raport Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency.

Z najnowszego raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency wynika, że po długiej dominacji sieci Auchan w marcu na pozycję lidera najniższych cen wysunęła się sieć Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM w tej sieci wyniósł 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11 proc. więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Lidl dostaje poważnej zadyszki

Największym zaskoczeniem jest fakt, że Lidl – dotychczas ostro rywalizujący z pozostałą dwójką liderów – w marcu został wyraźnie w tyle za konkurentami. Dyskonter odnotował największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego (21,84 proc.), natomiast największy spadek w miał miejsce w należącej do tej samej Grupy Schwarz sieci Kaufland (4,91 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w Lidlu – czyżby detalista wyłączył się z rywalizacji o miano najtańszej sieci? – w którym średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc.

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i Polomarket (0,09 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,41 proc. z 291,67 zł w marcu 2023 r. do 292,87 zł w marcu 2024 r.

      

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

– Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5 proc. wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów. Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen. Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan liderem cen minimalnych

W marcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 22 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 9 produktami z najniższymi cenami a następnie sklepy Aldi i Selgros Cash & Carry z 2 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Dino, Intermarchė, Lidl, Makro Cash & Carry, Netto i Polomarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Intermarche liderem cen maksymalnych

Najwięcej najdroższych badanych produktów (20) można było w marcu br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (15 produktów), a następnie Aldi (4 produkty), E.Leclerc i Polomarket (po 3 produkty), Dino, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland, Lidl i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Hipermarkety najtańsze

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 283,67 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 346,53 zł. Natomiast najtańsze zakupy (292,87 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2024 r. była niższa o 8,22 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2024 r. droższy o 2,49 proc. niż w 2023 r.

Napoje w górę, produkty tłuszczowe wciąż w dół

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w marcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,70 proc.), mrożonki (8,54 proc.), mięso, wędliny i ryby (6,38 proc.) oraz nabiał (6,29 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W marcu br. wzrost ten wyniósł 14,09 proc. wobec 2023 r.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75 proc., słodycze o 4,03 proc. oraz używki i piwo o 3,65 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii dodatki (w marcu 2024 r. drożej o 0,35 proc.).

21.03.2025 / 15:25
StoryEditor
Czy retail media staną się najważniejszym kanałem komunikacji z klientem? Ekspert wylicza zalety tego narzędzia i stojące przed nim wyzwania
Bartosz Domaradzki, managing director in-Store Media Polska, będzie gościem kongresu Retail Trends 2025 (fot. in-Store Media Polska)

Retail media stają się nie tylko dodatkiem do tradycyjnych metod komunikacji, ale kluczowym elementem strategii monetyzacji przestrzeni sprzedażowej. Jakie czynniki napędzają rozwój tego sektora?

Jeszcze kilka lat temu reklama w miejscu sprzedaży ograniczała się głównie do tradycyjnych nośników, takich jak plakaty, wobblery czy standy promocyjne. Dziś rozwój technologii ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

12.03.2025 / 13:10
StoryEditor
Prognoza wyników firmy Henkel na rok 2025: wolniejszy start na początku roku i przyspieszenie w jego trakcie
W 2025 r. Henkel spodziewa się umiarkowanego wzrostu sprzedaży (fot. Shutterstock.com)

W 2025 roku firma Henkel oczekuje dodatniego organicznego wzrostu sprzedaży, napędzanego zarówno przez wolumen, jak i ceny. Swoje prognozy opiera na dobrych wynikach w ubiegłym roku finansowym.

Po umiarkowanej dynamice wzrostu w 2024 roku, firma Henkel przewiduje, że globalna gospodarka ponownie odnotuje również umiarkowany wzrost w 2025 roku - zarówno popytu prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 99% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. marzec 2025 08:55