11.02.2025 / 17:00
StoryEditor

Żabka przewiezie klientów taksówką! W aplikacji Żappka debiutuje usługa stworzona wspólnie z Freenow [NASZ NEWS]

Klienci Żabki będą mogli zamówić taksówkę bezpośrednio w aplikacji Żappka (źródło: screeny z Żappki)

Żabka we współpracy z Freenow udostępni swoim klientom możliwość zamówienia taksówki bezpośrednio w aplikacji Żappka - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Testowana przez sieć handlową po cichu w ostatnich tygodniach usługa zacznie być wdrażana lada moment, a skorzystać z niej będzie można w 25 największych miastach Polski - wszędzie tam, gdzie działa Freenow. Inną nowością w Żappce będzie sprzedaż biletów komunikacji miejskiej.

Wszystko wskazuje na to, że nowa usługa wystartuje oficjalnie już w środę 12 lutego, a w ciągu najbliższych tygodni będzie udostępniana etapowo użytkownikom Żappki. W aplikacji największej sieci franczyzowej w Polsce pojawi się sekcja "Przejazdy", która do tej pory - podczas pilotażu - udostępniona była jedynie wąskiemu gronu osób. Redakcja portalu wiadomoscihandlowe.pl miała już okazję się z nią zapoznać.

Taksówką nie tylko do Żabki

Żabka wdraża usługę przewozów taksówkarskich wspólnie ze specjalistą w tej dziedzinie, firmą Freenow, jednak do zamówienia taxi nie będzie potrzebne łączenie kont w obu aplikacjach. Do podróżowania wystarczy klientom Żappka, bezpośrednio w której będzie można podać punkt początkowy, cel podróży i opłacić przejazd. Za korzystanie z taksówki użytkownicy Żappki zdobywać będą punkty lojalnościowe (tzw. żappsy), które z kolei będzie można wymienić na kupony zniżkowe na kolejne przejazdy.

- Jako lider, wyznaczający trendy w branży retail, niedawno wynieśliśmy naszą aplikację na wyższy poziom. Dzięki współpracy z wewnętrznymi i zewnętrznymi partnerami, wpisującej się w rozwój naszego ekosystemu wspólnych korzyści dla użytkowników, nasi klienci zyskują coraz szerszą dostępność ciekawych ofert - mówi Łukasz Gawęda, dyrektor ds. superaplikacji w Żabka Polska. - Teraz, chcąc jeszcze bardziej rozwinąć potencjał Żappki i oszczędzać czas naszych klientów, postawiliśmy na nowe funkcjonalności, jak zakup biletów komunikacji miejskiej czy możliwość zamówienia taksówki - dodaje.

Przypomnijmy, że nowa, mocno odświeżona wersja Żappki udostępniona została klientom w październiku 2024 r. Firma chwaliła się, że pozwoli to na "wykorzystanie potencjału płynącego z całej grupy". To wtedy w apce pojawiły się sekcje dedykowane ofercie gastronomicznej, cateringowi dietetycznemu, a także sekcja Żabki Jush, umożliwiająca zakupy online z dostawą. W osobnej zakładce zgrupowano usługi, których oferta od tamtej pory zdążyła się już poszerzyć m.in. o ubezpieczenia komunikacyjne i oraz ubezpieczenia turystyczne. Już wcześniej Żabka umożliwiała m.in. naprawę telefonu, kupno doładowań do gier czy nadanie paczek.

Inną nowością, jaka lada moment pojawi się w Żappce, będzie możliwość kupna biletów komunikacji publicznej. Żabka uruchomi tę usługę we współpracy z mPay. Sieć wierzy, że klienci wybiorą tę formę zapłaty za bilet, zamiast stania w kolejce do kasy lub korzystania z biletomatu. Żabka będzie ich do tego zachęcać, rozdając żappsy za kupno biletów bezpośrednio w aplikacji.

Żabka tworzy superaplikację

Nowa, tak odległa od core businessu Grupy Żabka usługa jak przewozy taksówkarskie, to kolejny krok firmy w kierunku stworzenia tzw. superaplikacji. Żabka pracuje nad tym już od dłuższego czasu, ale w ostatnich miesiącach prace te się nasiliły, m.in. właśnie w związku z debiutem odświeżonej wersji aplikacji, co dało nowe możliwości rozwoju i pozwoliło na wdrożenie dodatkowych usług. Dlaczego Żabka idzie aż tak szeroko?

- Wprowadzając kolejne usługi, aplikacja przypomina o sobie klientom, zachęca do korzystania i nagradza za nie, buduje lojalność, próbuje wygrać rywalizację z pozostałymi aplikacjami. Znużenie nadmiarem aplikacji i porzucanie korzystania z nich na rzecz jedynie największych to jedna z bolączek detalistów. Jedną z odpowiedzi jest zostanie superaplikacją, a te często kojarzą ze sobą różne usługi - finansowe, ubezpieczeniowe, dostaw, mobilności, które już są obecne w aplikacji sieci Żabka - co dodatkowo wpisuje się w sedno działalności sieci convenience, jakim jest oszczędność czasu i wygoda - komentuje dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Magdalena Filip, Retail Business Unit deputy director w PMR Market Experts.

Ekspertka zauważa, że popularność takich platform multiusługowych, choć nie stricte związanych z handlem spożywczym, zaobserwować można na rynkach azjatyckich. - Przykładem jest aplikacja Grab, której hasłem jest "Everyday everything". Dzięki różnorodnym usługom, sieć ma szanse wpisać się w codzienną rutynę konsumentów, poprzez np. odbiór zamówień, wypłatę gotówki, skorzystania z usług transportowych i zyskać na znaczeniu, jakie będą jej gotowi przypisać - mówi Magdalena Filip.

Przedstawicielka PMR podkreśla, że dodatkowe usługi mają potencjał zwiększania ruchu w sklepie i stwarzają możliwości sprzedaży krzyżowej. Jak zauważa Filip, wskaźnik cross-sellingu dla usług w sieci Żabka wyniósł w 2023 r. 48,1 proc. - Na etapie IPO sieć zapowiadała dalszy rozwój usług, co obecnie realizuje - dodaje ekspertka.

Żappka goni dwie inne aplikacje

O tym, że Żabka szykuje się do uruchomienia nowej usługi z obszaru mobility, wiedzieliśmy już od kilku tygodni. Zdradził to w styczniowym wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Wojciech Krok, dyrektor zarządzający Żabka Future. - Mobility rozumiane jako transport osób, z szerokim zasięgiem geograficznym, zostanie uruchomione w ramach naszej aplikacji. Jeżeli okaże się, że nasi klienci są skłonni skorzystać z nowych usług, będziemy pracować nad kolejnymi, aby zapewnić klientom produkty i usługi convenience rozumiane jak najszerzej, czyli wychodzące poza produkty spożywcze czy dania gotowe – zapowiedział w styczniu Krok.

Menedżer pytany, czy Żabka planuje wprowadzić wynajem aut lub hulajnóg, stwierdził, że firma "rozważa różne środki transportu". - Już niebawem będziemy mogli zdradzić więcej szczegółów. Analizujemy wiele obszarów, w których możemy rozwijać działalność, wykorzystując synergie m.in. z naszą fizyczną siecią sklepów - stwierdził w wywiadzie szef Żabka Future. Dziś wiemy już, co dokładnie miał na myśli.

Z badania PMR zrealizowanego w 2024 r. wynika, że 79 proc. Polaków korzysta z mobilnych aplikacji zakupowych. Liderami pod tym względem są Moja Biedronka oraz Lidl Plus, które dominują zarówno pod względem popularności na urządzeniach mobilnych, jak i rzeczywistego wykorzystania. Trzecia pozycja przypada Żappce.

- Najczęściej konsumenci w Polsce mają dwie aplikacje mobilne sieci spożywczych (25 proc.) lub trzy aplikacje (22 proc.). Rzadziej jest to jedna aplikacja (15 proc.), a na taką pozycję jedynej aplikacji najczęściej mogą liczyć aplikacje sieci dyskontowych - zauważa Magdalena Filip. - Z kolei użytkownicy aplikacji Żappka na ogół mają więcej aplikacji mobilnych sieci spożywczych. Średnia w tej grupie to 4,19 aplikacji i to tylko spożywczych, a to znaczy, że rozpraszają między nimi swoją uwagę, zaangażowanie i lojalność - dodaje przedstawicielka PMR.

Pora na usługi finansowe

Usługi - zarówno te w aplikacji, jak i te udostępniane poza nią - to dla Żabki oczko w głowie. Dyrektor zarządzający Żabka Polska Adam Manikowski w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl udzielonym pod koniec 2024 r. przyznał, iż jest to przestrzeń, w której sieć widzi "bardzo duży potencjał". - Oferta gastronomiczna to ważny filar naszej strategii. Chcemy, by nasze produkty z kategorii street food miały dobrą, powtarzalną jakość w świetnej cenie. Tak samo będzie w sferze usługowej. Nie ma bowiem innego gracza na rynku, który w takim stopniu może rozwinąć usługi jak Żabka. Przykładowo mogą to być usługi finansowe - stwierdził Manikowski.

- Nasz model wymaga rygorystycznego patrzenia na różnego rodzaju pokusy. Nie chcemy podnosić sprzedaży, oferując produkty non-food w ramach naszego programu lojalnościowego. Mamy świadomość, że długofalowo nie są to rozwiązania dla naszego modelu. Natomiast usługi pasują do Żabki. Mamy już zaplecze technologiczne w postaci znakomitej aplikacji. To doskonała platforma pozwalająca budować konkurencyjność. Za jej sprawą rozwiniemy właśnie usługi finansowe - dodał dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Na uwagę, że kilka takich usług zostało już wdrożonych, Manikowski stwierdził: "Tak, są one realizowane, ale nie mamy jeszcze spójnego ekosystemu. Pracujemy nad jego stworzeniem. Po wdrożeniu świetnego oprogramowania będziemy mogli odnieść sukces również w tym obszarze".

CZYTAJ TAKŻE: Superaplikacje gorącym tematem w branży retail. Sieci handlowe będą w nie inwestować!

30.01.2025 / 13:37
StoryEditor
Zmiany w niedzielach handlowych. 1 lutego 2025 r. wchodzi nowe prawo
To dobra wiadomość dla sklepów i ich klientów: w tym roku będziemy mieć jedną handlową niedzielę więcej (fot. Shutterstock)

W sobotę zacznie obowiązywać ważna zmiana dotycząca niedziel handlowych. Wchodząca w życie nowelizacja ustawy daje sklepom możliwość otwierania się w nie siedem - jak było dotychczas - a w osiem niedziel w roku.

Od 1 lutego br. ograniczenie handlu w niedziele nie będzie obowiązywać:

- w kolejne trzy niedziele poprzedzające wigilię Bożego Narodzenia, 

- w niedzielę bezpośrednio ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.02.2025 / 10:08
StoryEditor
InPost chwali się nowym narzędziem do sprawdzania kurierów. To koniec z jeżdżeniem bez prawa jazdy
Kurier InPostu (fot. Materiał Partnera)

InPost razem z Ministerstwem Cyfryzacji stworzył narzędzie, które pozwala weryfikować status prawa jazdy kurierów. Ma to być odpowiedź na potrzebę większej kontroli dokumentów, które pozwalają kurierom wsiadać za kółko.

„Od dziś możemy oficjalnie przedstawić efekt naszej współpracy z  @CYFRA_GOV_PL. Dzięki nowym rozwiązaniom, które wdrożyliśmy w  @InPostPL automatycznie i codziennie (co 24 godz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11. luty 2025 17:00