24.09.2024 / 08:27
StoryEditor

Wycena Żabki jednak znacznie niższa niż wynikało z wcześniejszych doniesień?! Sensacyjne informacje

Na zdj. sklep sieci Żabka (fot. FotoDax/Shutterstock)

Według "Pulsu Biznesu" szykująca się do giełdowego debiutu Żabka wyceniona została na 25 mld zł. To aż o ok. 5-7 mld zł mniej niż wynikało z czerwcowych, nieoficjalnych doniesień Bloomberga.

Podkreślić należy, że doniesienia "PB", choć oparte na dwóch źródłach, są wciąż nieoficjalne. W poniedziałek, przy okazji publikacji przez Żabkę informacji o zamierze przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO) i notowania akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, postanowiono nie ujawniać od razu ani parametrów oferty, ani harmonogramu. Otworzyło to pole do spekulacji do czasu, aż podane zostaną oficjalne informacje. Żabka nie zdradziła wczoraj portalowi wiadomoscihandlowe.pl, kiedy należy się tego spodziewać.

Żabka na tle innych graczy

Czy wycena na poziomie 25 mld zł jest wysoka? Dla porównania, obecna kapitalizacja Dino Polska to ponad 32 mld zł, a LPP (właściciel m.in. marek Reserved i Sinsay) wyceniany jest przez inwestorów na niespełna 27 mld zł. Kapitalizacja Pepco nieznacznie przekracza 10 mld zł, a wycena Eurocashu to "skromne" 1,3 mld zł.

Jeśli informacje "PB" się potwierdzą, to wycena Żabki stanie się mocno urealniona względem nieoficjalnych doniesień Bloomberga. W czerwcu agencja ta podawała, że Żabka zostanie wyceniona na 7,5-8 mld dolarów, co (po uwzględnieniu ówczesnego kursu walutowego) przekładało się na ok. 30-32 mld zł.

O tym, jak dużym "odchudzeniem" potencjalnej wyceny Żabki może być jej zmniejszenie o 5-7 mld zł, niech świadczy fakt, jakie spółki z GPW są dziś wyceniane w tych okolicach. Kapitalizacja XTB to ponad 7,2 mld zł, Tauron warty jest niespełna 5,9 mld zł, a Energę inwestorzy wyceniają na ok. 5,6 mld zł.

"Puls Biznesu" zauważa, że od czasu czerwcowych doniesień Bloomberga dolar nieco osłabił się względem złotego, a Dino - będące dla wielu osób punktem odniesienia dla Żabki, pomimo zupełnie innego modelu biznesowego i diametralnie różnego formatu sklepów - potaniało na stołecznym parkiecie o jedną piątą.

Jakie wyniki ma Żabka?

W poniedziałek Żabka poinformowała, że w 2023 roku sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 23 proc. do 22,77 mld zł, co kwotowo oznacza wzrost o 4,24 mld zł. W 2022 roku sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 18,53 mld zł.

Przychody ze sprzedaży wyniosły w ub. roku 19,80 mld zł, o 23,8 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy były równe 16,00 mld zł. Firma podaje, że kluczowymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost były z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LfL o 10,8 proc. r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka, która w 2023 r. powiększyła się o 1,1 tys. nowo otwartych placówek brutto, co dało łącznie 10 014 sklepów na koniec roku.

Po raz pierwszy Żabka pokazała niektóre wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 r. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 12,89 mln zł, o 22 proc. więcej niż rok wcześniej.

W tym samym czasie przychody wyniosły 11,15 mld zł, co oznacza wzrost 21,5 proc. (o 1,97 mld zł) w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. W pierwszym półroczu 2023 roku przychody wyniosły 9,18 mld zł. Sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła w pierwszym kwartale 2024 roku o 10,3 proc. r/r.

Skorygowany wynik EBITDA Żabki za 2023 r. wyniósł 2,83 mld zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej (2,42 mld zł). W pierwszym półroczu 2024 roku skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,40 mld zł, o 33,5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2023 roku (1,05 mld zł).

Zarząd Żabki odnosząc się do trzeciego kwartału br. ocenia, że dalszy rozwój działalności spółki odbywa się zgodnie z planem i oczekiwaniami. Firma w bieżącym kwartale obserwuje pozytywne dynamiki, jeśli chodzi o sprzedaż do klientów końcowych i skorygowany wynik EBITDA.

CZYTAJ TAKŻE: Żabka zadebiutuje na giełdzie! Grupa ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej i notowania akcji na GPW

07.11.2024 / 09:13
StoryEditor
Dane dotyczące kradzieży w sklepach zaskakują - zmiany danych dwucyfrowe
W sklepach złodzieje najczęściej kradną żywność, produkty drogeryjne, odzież i akcesoria oraz markowe alkoholefot. Shutterstock

Zaskakujące dane z policyjnych rejestrów: liczba kradzieży w sklepach spada kolejny kwartał z rzędu, a zmiany rok do roku są nawet dwucyfrowe. Jakie są powody, że konsumenci kradną mniej?

W sklepach jest dużo mniej kradzieży, niż rok temu - wynika z policyjnych danych. Konsumenci coraz mniej kradną w sklepach, policja potwierdza nawet 30-procentowy spadek prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.11.2024 / 09:53
StoryEditor
Eurocash zdradza cele swojej grupy zakupowej. Czego grupa oczekuje od dostawców, z którymi będzie współpracować?
Marcin Celejowski, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za obszar zakupów handlowych (fot. mat. prasowe)

W ubiegłym miesiącu Eurocash ogłosił, że uruchamia grupę zakupową pod nazwą Równi w Biznesie, w której zrzeszone mają być wszystkie sieci detaliczne związane z hurtownikiem. O tym jak działać będzie ten projekt, jakie są jego cele, czego Eurocash oczekuje od dostawców i jakiej poprawy warunków zakupowych się spodziewa, opowiedział portalowi wiadomoscihandlowe.pl Marcin Celejowski, członek zarządu odpowiedzialny za obszar zakupów handlowych.

W skład grupy zakupowej wejść ma siedem sieci detalicznych powiązanych z Eurocashem. Zrzeszone w nowym podmiocie mają zostać: Delikatesy Centrum, Duży Ben, Abc, Groszek, ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 22:43