24.09.2024 / 08:27
StoryEditor

Wycena Żabki jednak znacznie niższa niż wynikało z wcześniejszych doniesień?! Sensacyjne informacje

Na zdj. sklep sieci Żabka (fot. FotoDax/Shutterstock)

Według "Pulsu Biznesu" szykująca się do giełdowego debiutu Żabka wyceniona została na 25 mld zł. To aż o ok. 5-7 mld zł mniej niż wynikało z czerwcowych, nieoficjalnych doniesień Bloomberga.

Podkreślić należy, że doniesienia "PB", choć oparte na dwóch źródłach, są wciąż nieoficjalne. W poniedziałek, przy okazji publikacji przez Żabkę informacji o zamierze przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO) i notowania akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, postanowiono nie ujawniać od razu ani parametrów oferty, ani harmonogramu. Otworzyło to pole do spekulacji do czasu, aż podane zostaną oficjalne informacje. Żabka nie zdradziła wczoraj portalowi wiadomoscihandlowe.pl, kiedy należy się tego spodziewać.

Żabka na tle innych graczy

Czy wycena na poziomie 25 mld zł jest wysoka? Dla porównania, obecna kapitalizacja Dino Polska to ponad 32 mld zł, a LPP (właściciel m.in. marek Reserved i Sinsay) wyceniany jest przez inwestorów na niespełna 27 mld zł. Kapitalizacja Pepco nieznacznie przekracza 10 mld zł, a wycena Eurocashu to "skromne" 1,3 mld zł.

Jeśli informacje "PB" się potwierdzą, to wycena Żabki stanie się mocno urealniona względem nieoficjalnych doniesień Bloomberga. W czerwcu agencja ta podawała, że Żabka zostanie wyceniona na 7,5-8 mld dolarów, co (po uwzględnieniu ówczesnego kursu walutowego) przekładało się na ok. 30-32 mld zł.

O tym, jak dużym "odchudzeniem" potencjalnej wyceny Żabki może być jej zmniejszenie o 5-7 mld zł, niech świadczy fakt, jakie spółki z GPW są dziś wyceniane w tych okolicach. Kapitalizacja XTB to ponad 7,2 mld zł, Tauron warty jest niespełna 5,9 mld zł, a Energę inwestorzy wyceniają na ok. 5,6 mld zł.

"Puls Biznesu" zauważa, że od czasu czerwcowych doniesień Bloomberga dolar nieco osłabił się względem złotego, a Dino - będące dla wielu osób punktem odniesienia dla Żabki, pomimo zupełnie innego modelu biznesowego i diametralnie różnego formatu sklepów - potaniało na stołecznym parkiecie o jedną piątą.

Jakie wyniki ma Żabka?

W poniedziałek Żabka poinformowała, że w 2023 roku sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 23 proc. do 22,77 mld zł, co kwotowo oznacza wzrost o 4,24 mld zł. W 2022 roku sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 18,53 mld zł.

Przychody ze sprzedaży wyniosły w ub. roku 19,80 mld zł, o 23,8 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy były równe 16,00 mld zł. Firma podaje, że kluczowymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost były z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LfL o 10,8 proc. r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka, która w 2023 r. powiększyła się o 1,1 tys. nowo otwartych placówek brutto, co dało łącznie 10 014 sklepów na koniec roku.

Po raz pierwszy Żabka pokazała niektóre wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 r. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 12,89 mln zł, o 22 proc. więcej niż rok wcześniej.

W tym samym czasie przychody wyniosły 11,15 mld zł, co oznacza wzrost 21,5 proc. (o 1,97 mld zł) w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. W pierwszym półroczu 2023 roku przychody wyniosły 9,18 mld zł. Sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła w pierwszym kwartale 2024 roku o 10,3 proc. r/r.

Skorygowany wynik EBITDA Żabki za 2023 r. wyniósł 2,83 mld zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej (2,42 mld zł). W pierwszym półroczu 2024 roku skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,40 mld zł, o 33,5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2023 roku (1,05 mld zł).

Zarząd Żabki odnosząc się do trzeciego kwartału br. ocenia, że dalszy rozwój działalności spółki odbywa się zgodnie z planem i oczekiwaniami. Firma w bieżącym kwartale obserwuje pozytywne dynamiki, jeśli chodzi o sprzedaż do klientów końcowych i skorygowany wynik EBITDA.

CZYTAJ TAKŻE: Żabka zadebiutuje na giełdzie! Grupa ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej i notowania akcji na GPW

12.09.2024 / 16:07
StoryEditor
Kaufland w Polsce ze stratą netto za rok finansowy 2023/24. Wynik netto operatora supermarketów gorszy o ponad 500 mln zł!
Kaufland ma w Polsce ok. 250 sklepów (Shutterstock)

Przychody Kauflandu w Polsce w okresie od 1 marca 2023 roku do 29 lutego 2024 roku zmniejszyły się o 4 proc. w porównaniu z podawanymi w ub. roku i wzrosły o 1,42 proc. w zestawieniu z danymi porównawczymi, ponieważ firma dokonała zmiany zasad rachunkowości. Jednak w sprawozdaniu finansowym najbardziej rzuca się w oczy kilkusettysięczna strata detalisty.

Kaufland odnotował sprzedaż w roku finansowym 2023/24 w wysokości 13,90 mld zł.  W zestawieniu z przekształconymi danymi porównawczymi za poprzedni rok obrotowy oznacza to wzros...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.09.2024 / 17:49
StoryEditor
Kilkadziesiąt sklepów związanych z Grupą Eurocash uszkodzonych przez wodę
Sklep sieci Abc prowadzonej przez Eurocash - zdjęcie ilustracyjne

Z ponad 15 tys. sklepów działających pod szyldem marek prowadzonych przez Eurocash, podczas powodzi ucierpiało kilkadziesiąt placówek. Kilkanaście z nich zostało i poniosło znaczące straty – podaje spółka.

Z racji tego, że sytuacja na terenach powodziowych jest dynamiczna, a struktury Eurocashu złożone, dopiero w poniedziałek po południu otrzymaliśmy od spółki informację o stratac...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. wrzesień 2024 17:42