CVC Capital Partners jest zainteresowany przejęciem Studenac – informuje portal lidermedia.hr powołując się na dwa źródła zaznajomione ze sprzedażą sieci handlowej. Studenac to sieć sieć sklepów convenience, którą sześć lat temu kupił polski fundusz Enterprise Investors.
Dwa duże fundusze wśród potencjalnych zainteresowanych siecią handlową
Informatorzy chorwackich dziennikarzy wymieniają również wśród potencjalnych kupców również byłego udziałowca Żabki, czyli fundusz Mid Europa Partners.
Przedstawiciele CVC Capital Partners nie chcieli potwierdzić, że trwają negocjacje w sprawie zakupu sieci Studenac. Taką samą odpowiedź redakcja Lidermedia otrzymała od Mid Europa Partners.
CVC próbowało wejść na chorwacki rynek detaliczny już wcześniej. Dwa lata temu trwały rozmowy w sprawie przejęcia sklepów Tommy, ale właściciel tej sieci handlowej Tomislav Mamić, nie był zadowolony z otrzymanej oferty, więc przejęcie nie doszło do skutku.
Studenac rozwija się przez przejęcia
Studenac to sieć małych sklepów spożywczych. W Chorwacji pod tą marką działają już 1243 sklepy. Sieć rozwija się intensywnie dzięki przejęciom mniejszych rywali. Np. w ub. roku doszło do przyłączenia 16 lokali La-vor Trade i 40 sklepów Špar Trgovina.
Osoba znająca chorwacki rynek handlowy, która chce zachować anonimowość, powiedziała portalowi lidermedia.hr, że jej zdaniem Studenac osiągnął maksimum rozwoju. Studenac jest szóstą siecią handlową w Chorwacji, za Konzum, Lidlem, Sparem, Plodine i Kauflandem.
- Skontaktowali się z prawie wszystkimi małymi detalistami w celu przejęcia. Kupowali, co się dało. Ostatnio próbowali również przejąć 90 sklepów detalicznych TP Varaždin, ale zostali wyprzedzeni przez NTL. Biorąc pod uwagę, że nie ma zbyt wielu celów do przejęcia, a trzyprocentowy wzrost, który osiąga chorwacki handel detaliczny, nie jest wystarczający dla apetytów funduszy private equity, Studenac jest gotowy do sprzedaży – stwierdził.
Michał Seńczuk, prezes sieci Studenac mówi, że przejęcia są częścią strategii rozwoju sieci, a praktyka Studenaca polega na tym, że plany nie są ujawniane, dopóki nie zostanie zawarta pojedyncza transakcja.
- Jeśli chodzi o rozwój organiczny, to możemy wskazać, że naszym celem w 2024 roku jest otwarcie około 140 sklepów – dodał Seńczuk na łamach lidermedia.hr.
Żabka skacze za granicę
Przypomnijmy, że Grupa Żabka rozwija się już poza granicami Polski. Spółka kupiła w tym roku firmę dystrybucyjną DRIM Daniel Distributie w Rumunii, a do końca tego roku ma zostać otwartych około 200 rumuńskich sklepów pod marką Froo.