21.04.2024 / 00:59
StoryEditor

Właściciel Biedronki i Lidl na liście kanadyjskiego rządu. Władze chcą ściągnąć do siebie sieć dyskontową, która zwiększy konkurencję na rynku

Biedronka informuje na plakatach, że jest tańsza niż Lidl od 2002 roku (fot. wiadomoscihandlowe.pl/MG)
Kanadyjski rząd poszukuje zagranicznej sieci spożywczej, która wchodząc na kanadyjski rynek zwiększy konkurencję i zapewni tamtejszym klientom większy wybór. Jedną z firm, która pojawiła się na rządowej liście jest Grupa Jeronimo Martins, do której należą sieci Biedronka, Pingo Doce i Ara.

Obecnie na kanadyjskim rynku dominują trzy sieci spożywcze Loblaw, Sobeys i Metro (nie mylić z niemieckim Metro AG, do którego należy sieć Makro). Według dziennika "Wall Street Journal" kanadyjski rząd federalny analizuje listę kilkunastu sieci handlowych, wybrane chciałby zaprosić do wejścia na tamtejszy rynek i konkurowania z wielką trójką.

Obecna lista liczy 12 firm i dominują na niej sieci handlowe z Europy. Wyjątkiem jest amerykańska firma Holdings, która prowadzi 470 sklepów dyskontowych, pozostałe pochodzą z Niemiec, Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Norwegii i Holandii.

Pełna lista sieci handlowych, którymi interesuje się kanadyjski rząd (wg WSJ):

  • Francja: Grupa Muszkieterów
  • Niemcy: Aldi, Lidl, Edeka, Rewe
  • Holandia: X5 Retail Group (największy rosyjski operator detaliczny – red.)
  • Norwegia: Reitangruppen
  • Portugalia: Jerónimo Martins
  • Hiszpania: DIA, Mercadona
  • Turcja: BIM
  • USA: Holding

Minister przemysłu Kanady, François-Philippe Champagne, rozpoczął poszukiwania konkurenta dla sieci Loblaw, Sobeys i Metro już jesienią ubiegłego roku po tym, jak skrytykował największe sieci spożywcze w kraju za to, że nie ujawniły przyczyn inflacji żywności.

David Soberman, profesor marketingu w Rotman School of Management, komentując dla "City News" skład listy analizowanej przez rząd wskazał, że wiele z wymienionych firm jest znanych jako te, które mogą wprowadzić realna zmianę na rynku.

Prof. Soberman podkreślił, że jeśli rządowi uda się wprowadzić na kanadyjski rynek sieć hard dyskontową, wywrze to realną presję na tradycyjne supermarkety, aby zaoferować Kanadyjczykom lepsze ceny.

Nie wiadomo, jakie zachęty finansowe przewiduje rząd, aby przyciągnąć zagranicznych graczy do Kanady. Minister przemysłu Kanady zaznaczył, że rząd raczej nie jest skłonny do zaoferowania nowym graczom gotówki, ale zamiast tego zmieni prawo, aby uczynić nasz rynek bardziej atrakcyjnym dla biznesu.

François-Philippe Champagne niedawno podróżował po Europie i spotkał się z dyrektorami generalnymi kilku sieci handlowych.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy Kanada, podobnie jak wiele innych krajów doświadczyła mocnych wahań cen artykułów spożywczych z powodu różnych czynników, takich jak zakłócenia w łańcuchu dostaw, zjawiska pogodowe wpływające na rolnictwo oraz zmiany w popycie konsumenckim. Zdaniem rządu jednym rozwiązań, które mogłyby ustabilizować sytuację i poprawić ofertę cenową dla klientów jest zwiększenie konkurencyjności rynku detalicznego, m.in. poprzez wprowadzenie na rynek sieci dyskontowej, takiej jak np. Lidl, Aldi, czy Biedronka.

10.02.2025 / 11:07
StoryEditor
Unilever poszukuje sposobów na plastik. Testował… dostawy w kanistrach pod drzwi
Refilomat Unilevera (fot. Unilever)

Unilever prowadzi pilotażowe projekty na całym świecie, poszukując sposobów na ograniczenie zużycia pierwotnego plastiku i walkę z problemem plastikowych saszetek. Firma chce, aby do 2035 roku wszystkie opakowania elastycznych nadawało się do recyklingu lub ponownego użycia. Niektóre dotychczas sprawdzone rozwiązania były nietypowe.

Od 2018 roku firma zrealizowała ponad 50 pilotażowych projektów dotyczących ponownego napełniania i ponownego użycia opakowań na całym świecie. Jak podkreśla sama firma, zebrane...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.02.2025 / 11:30
StoryEditor
W 2024 r. Nestlé odnotowało spadek przychodów i zysków. Wzrost organiczny był najniższy od ponad ćwierćwiecza
Nestle notuje spdaek przychodów i zysków (fot. testing/Shutterstock.com)

Przychody Nestle spadły w 2024 r. o 1,8 proc., do 91,35 mld franków szwajcarskich. Zysk netto był niższy o 2,9 proc. i wyniósł 10,88 mld franków szwajcarskich. Po wyeliminowaniu czynników kursowych przychody wzrosły o 2,2 proc., czyli najmniej od ponad ćwierćwiecza.

Mimo słabych wyników finansowych Laurent Freixe, nowy CEO Nestlé, zachowuje optymizm. – W trudnym kontekście makroekonomicznym i słabym otoczeniu konsumenckim osiągnęliśmy so...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. luty 2025 14:49