- Współpraca naszych marek z franczyzobiorcami jest dla nas bardzo istotna, dlatego w trzecim kwartale 2024 roku planujemy uruchomić pilotażowy projekt z myślą o obecnych i przyszłych franczyzobiorcach. Zaoferujemy im nowy, multibrandowy koncept składający się z oferty naszych trzech marek modowych: Vistula, Bytom i Wólczanka - zapowiada prezes VRG Mateusz Kolański.
Jak poinformowano, celem takiego działania jest "zachęcenie franczyzobiorców do otwierania salonów w mniejszych miejscowościach".
VRG pokazuje wyniki
Grupa VRG jest świeżo po publikacji wyników za pierwszy kwartał 2024 r. We wskazanym okresie udało się wypracować sprzedaż sięgającą 278,2 mln zł - o 4,2 proc. więcej rok do roku. Zysk operacyjny stopniał z 4,7 mln zł przed rokiem do 2,7 mln zł w pierwszym kwartale br. Zysk netto zmalał z 3,2 mln zł do 2,2 mln zł. Marża brutto marek VRG wyniosła 53,7 proc., rosnąc o 2,3 p.proc.
– Otoczenie konkurencyjne w segmencie odzieżowym jest trudne. Nastroje konsumentów w pierwszym kwartale były dalekie od pozytywnych. Odnotowaliśmy nawet dwucyfrowe spadki ruchu w sklepach. Głównym wyzwaniem był styczeń. Dobrze sprzedawaliśmy w marcu, ale niestety po kwietniu oczekiwaliśmy zdecydowanie lepszego wyniku, zwłaszcza że uważamy, iż kolekcja jest lepsza niż w roku 2023. To, co jest dla nas pozytywne, to fakt, że pomimo niskiego ruchu mieliśmy wyższą konwersję. W całym segmencie fashion odnotowaliśmy minimalny wzrost sprzedaży detalicznej oraz zysku brutto ze sprzedaży, ale niestety przy obecnej dynamice kosztów kończymy pierwszy kwartał z gorszym wynikiem na poziomie zysku operacyjnego oraz zysku netto rok do roku - podsumowuje Mateusz Kolański.
W pierwszym kwartale 2024 roku marki modowe VRG wygenerowały przychód rzędu 122,2 mln zł (o 2,2 proc. mniej niż w roku ubiegłym). - Od początku roku prowadzimy intensywne działania na rzecz poprawy wyników w segmencie odzieżowym i koncentrujemy się na ofercie produktowej naszych marek. Pracujemy nad nowymi kolekcjami, które mają być atrakcyjne pod względem stylu oraz dostępnych rozmiarów. Przy zapewnieniu tego ostatniego szczególnie wspiera nas narzędzie "one basket", które umożliwia widoczność szerokiej oferty produktów w e-sklepach i salonach stacjonarnych. Ważnym dla nas celem jest poprawa efektywności sieci sprzedaży, natomiast należy mieć na uwadze, że proces ten jest długofalowy, a pierwszych rezultatów możemy spodziewać się w ostatnim kwartale tego roku. Już teraz widzimy jednak pierwsze efekty zamknięcia projektu wielkopowierzchniowych salonów Wólczanka - tłumaczy Kolański.
Segment jubilerski VRG osiągnął 156 mln zł sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku (o 9,9 proc. więcej rok do roku). - Na koniec każdego miesiąca pierwszego kwartału segment jubilerski osiągał pozytywną, choć nieco spowolnioną rok do roku dynamikę sprzedaży. Nie jest to dla nas zaskoczeniem, ponieważ W.Kruk jest już obecny w najważniejszych punktach handlowych w Polsce, co daje efekt wysokiej bazy. Najlepsze dynamiki odnotowaliśmy w kanałach sprzedaży franczyzowej i w e-sklepie marki. Oceniamy, że obecnie kanał e-commerce stanowi dla nas przestrzeń do dużego rozwoju, dlatego planujemy zintensyfikować działania w tym obszarze. Dodatkowo, ważny jest dla nas wzrost rozpoznawalności W.Kruk na rynku węgierskim, który również ma dla nas wiele perspektyw - podkreśla prezes grupy.
Co planuje grupa?
Co dalej? VRG ma w planach wzrost sprzedaży w segmencie odzieżowym i utrzymanie pozytywnej dynamiki sprzedaży w marce jubilerskiej. To cele określone na początku 2024 r., które teraz spółka podtrzymuje, zapowiadając podjęcie "konkretnych działań".
Jednym z takich działań ma być właśnie pilotaż salonu multibrandowego. Ale to nie wszystko. Vistula po dokonaniu zmian na poziomie produktów, jest na etapie dalszej rewizji strategii marketingowej. Z kolei Bytom i Wólczanka zakończyły kwartał już ze zmianami w tych obszarach. "Marki planują dalej pracować nad rentownością swoich sklepów, a Wólczanka będzie kontynuować transformację sieci z wielkoformatowych salonów na butiki koszulowe" - zapowiada VRG.
– Liczymy na to, że w drugim kwartale roku nasi klienci powrócą do zakupów w sklepach stacjonarnych i online. Oceniamy, że jesteśmy dobrze przygotowani do sezonu imprez okolicznościowych i czekamy na poprawę wyników segmentu odzieżowego - mówi Kolański.
Grupa zamierza podejmować również działania nakierowane na wzmocnienie sprzedaży online i offline w ramach rozwoju omnichannel. "VRG będzie nadal pracować nad poprawą doświadczeń zakupowych w sprzedaży internetowej. W kolejnych miesiącach 2024 r. spółka będzie wdrażać usprawnienia w aplikacjach sprzedażowych marek Vistula, Wólczanka i Bytom, aby skrócić ścieżkę zakupową i podjąć kolejne kroki w personalizacji i lojalizacji klienta" - zapowiada grupa.