22.05.2024 / 18:07
StoryEditor

Stokrotka zwiększa przychody dzięki nowym sklepom

Market Stokrotka (mat. prasowe)
Przychody Stokrotki w 2023 roku wyniosły niemal 7,9 mld zł i były o 21 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jednocześnie obniżył się zysk netto spółki będącej operatorem sklepów spożywczych. Z 24,3 mln zł zmalał on do 15,2 mln zł.

Pomimo wyższej sprzedaży o 21 proc. i wyższym o prawie 42 proc. zysku na działalności operacyjnej, Stokrotka wypracowała o wiele niższy zysk netto. Spółka tłumaczy wpływem na wynik kosztów finansowych, wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz wzrostu ich oprocentowania.

Ostatnie dwa lata zdecydowały o ponad połowie wzrostu

Ponad połowę wzrostu przychodów w 2023 roku Stokrotka zawdzięcza nowym sklepom i otwartym rok wcześniej, czyli w 2022 roku. Grupa tych sklepów odpowiada za niemal 56 proc. wzrostu. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 11,6 proc.

Na koniec 2023 roku Stokrotka miała 976 sklepów, w tym 414 supermarkety własne, 383 markety własne, 86 sklepów franczyzowych, 85 w formacie express i 8 w formacie optima. W ub. roku firma przejęła lub otworzyła 87 sklepów, w tym: 40 supermarketów, 29 marketów, 9 sklepów franczyzowych, 9 sklepów formatu express. Zamknięto 18 sklepów własnych oraz zakończono 9 umów franczyzowych.

Stokrotka skupiona na województwie lubelskim

Za prawie 30 proc. udziału w przychodach Stokrotki odpowiadają sklepy działające w województwie lubelskim. Sprzedaż w pozostałych województwach nie przekracza jednostkowo 13 proc. Marginalne znaczenie ma sprzedaż zagraniczna. W przychodach detalisty stanowiła ona jedynie 0,06 proc.

Na wydatki inwestycyjne spółka przeznaczyła w 2023 roku prawie 226 mln zł, a na ten rok przeznaczono kwotę 218,2 mln zł. Rozwój zamierza sfinansować częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków zewnętrznych w ramach zarządzania płynnością w obrębie grupy lub od podmiotów niepowiązanych.

03.02.2025 / 14:30
StoryEditor
[JAN TAR/WYWIAD] Orlen z nową strategią. Jak zmieni się program Vitay? Co to oznacza dla sieci detalicznej oraz sprzedaży pozapaliwowej?
Logo platformy Vitay

Sprzedaż detaliczna to najbardziej rozpoznawalny element naszej działalności, dlatego w strategii Grupy Orlen zajmuje szczególne miejsce. Nowe podejście można zauważyć już w zmianie nazwy tej kategorii, którą określamy jako “Consumer and Products” i to właśnie nastawienie na oczekiwania i potrzeby klienta jest tutaj najważniejsze. O planach koncernu opowiada Jan Tar, dyrektor wykonawczy ds. komercyjnych, Orlen.

Orlen ogłosił strategię do 2035 roku. Jaką rolę odgrywa w niej biznes detaliczny?

Sprzedaż detaliczna to najbardziej rozpoznawalny element naszej działalności, dlatego w s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.01.2025 / 14:28
StoryEditor
Żabka inwestuje w retail media i chce na nich zarabiać. Sieć convenience uruchamia narzędzie Żabka Ads - Shopper-Driven Media
Wartości sprzedaży do klientów końcowych w sklepach Żabka wyniosła 22,8 mld zł (Shutterstock)

Żabka Ads umożliwia reklamodawcom skuteczne docieranie do milionów odbiorców, codziennie dokonujących zakupów w sklepach Żabka. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze cyfrowych nośników, których jest już ponad 1500, klienci na ekranach będą mogli zobaczyć już nie tylko oferty produktowe, ale i usługi, informacje o wydarzeniach, czy np. akcjach społecznych. Kampanie będą mogły być prowadzone w skali ogólnopolskiej i lokalnie, a reklamodawcy otrzymają rekomendacje, w jaki sposób skutecznie docierać ze swoimi przekazami do klientów.

Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. luty 2025 08:02