Pomimo wyższej sprzedaży o 21 proc. i wyższym o prawie 42 proc. zysku na działalności operacyjnej, Stokrotka wypracowała o wiele niższy zysk netto. Spółka tłumaczy wpływem na wynik kosztów finansowych, wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz wzrostu ich oprocentowania.
Ostatnie dwa lata zdecydowały o ponad połowie wzrostu
Ponad połowę wzrostu przychodów w 2023 roku Stokrotka zawdzięcza nowym sklepom i otwartym rok wcześniej, czyli w 2022 roku. Grupa tych sklepów odpowiada za niemal 56 proc. wzrostu. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 11,6 proc.
Na koniec 2023 roku Stokrotka miała 976 sklepów, w tym 414 supermarkety własne, 383 markety własne, 86 sklepów franczyzowych, 85 w formacie express i 8 w formacie optima. W ub. roku firma przejęła lub otworzyła 87 sklepów, w tym: 40 supermarketów, 29 marketów, 9 sklepów franczyzowych, 9 sklepów formatu express. Zamknięto 18 sklepów własnych oraz zakończono 9 umów franczyzowych.
Stokrotka skupiona na województwie lubelskim
Za prawie 30 proc. udziału w przychodach Stokrotki odpowiadają sklepy działające w województwie lubelskim. Sprzedaż w pozostałych województwach nie przekracza jednostkowo 13 proc. Marginalne znaczenie ma sprzedaż zagraniczna. W przychodach detalisty stanowiła ona jedynie 0,06 proc.
Na wydatki inwestycyjne spółka przeznaczyła w 2023 roku prawie 226 mln zł, a na ten rok przeznaczono kwotę 218,2 mln zł. Rozwój zamierza sfinansować częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków zewnętrznych w ramach zarządzania płynnością w obrębie grupy lub od podmiotów niepowiązanych.