22.04.2024 / 10:12
StoryEditor

Rynek powierzchni handlowych dojrzały i nasycony, a i tak rośnie. Inwestorzy stawiają na małe parki handlowe

Centrum handlowe Nowa Górna w Łodzi (fot. mat. pras.)
W 2023 roku rynek powierzchni handlowych powiększył się o 424 tys. mkw. GLA, co oznacza wzrost o 30 proc. rok do roku – wynika z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce”. Parki handlowe odpowiadały za 83 proc. wszystkich otwarć.

Z całkowitej liczby oddanych do użytku w 2023 roku parków handlowych, aż 62 proc. stanowią formaty małych i bardzo małych obiektów, o powierzchni do 10 tys. m kw. GLA. Obecnie, parki handlowe z łączną powierzchnią wynoszącą 2,5 miliona m kw. GLA, reprezentują 17 proc. całkowitych zasobów handlowych, odgrywając coraz bardziej znaczącą rolę na polskim rynku.

Remonty i rozbudowy centrów handlowych

Ostatnie zmiany wpłynęły niewielkim stopniu na ogólną strukturę rynku. Podaż wciąż zdominowana jest przez format centrów handlowych, choć ten obszar powiększył się zaledwie o nieco ponad 70 tys. m kw. GLA. Większość tej powierzchni (70 proc.) to ponowne otwarcia i rozbudowy już istniejących projektów, jak na przykład Fort Wola, Atrium Promenada w Warszawie, czy E. Leclerc w Jeleniej Górze, poddany przebudowie po Tesco.

Obecnie centra handlowe odpowiadają za 81 proc. powierzchni, parki handlowe za 17 proc., natomiast centra wyprzedażowe za 2 proc.

Ponad 70 proc. nowej powierzchni handlowej powstało w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Z kolei w ośmiu największych aglomeracjach wzrost nowej podaży wyniósł zaledwie o niecałe 9 proc.

Rośnie odwiedzalność

Stopniowo rośnie odwiedzalność centrów handlowych, która załamała się podczas pandemii Covid-19, a według danych PRCH obroty w wielu przypadkach przewyższają dane historyczne. Obroty najemców wzrosły o 9,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 5 proc.

Na koniec 2023 roku w budowie znajdowało się 317 tys. m kw. GLA, z czego 270 tys. zostanie dostarczone na rynek w 2024 roku. Ponad połowa (54 proc.) powierzchni w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, kolejne 27 proc. w miastach o liczbie mieszkańców pomiędzy 100 a 200 tys.

Parki handlowe w budowie

Wśród obiektów w budowie dominują parki handlowe. Na 32 nowe projekty lub rozbudowy istniejących 25 stanowią właśnie parki handlowe. Jak zaznacza PRCH, 76 proc. powierzchni będącej w budowie to małe obiekty handlowe, o powierzchni najmu do 20 tys. m kw. GLA. Nie buduje, ani nie rozbudowuje się obecnie żaden bardzo duży obiekt handlowy (o powierzchni najmu ponad 60 tys. mkw. GLA), a tylko jeden obiekt duży (o pow. najmu 40-59 tys. m kw. GLA) jest rozbudowywany.

Największe realizowane obecnie projekty to m. in.: park handlowy OTO Park Koszalin (38 tys. mkw. GLA), park handlowy BIG w Ostródzie (25 tys. m kw. GLA), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (pow. handlowa 25 tys. m kw.) oraz centrum handlowe Galeria Goplana w Lesznie (15 tys. mkw.).

03.04.2025 / 15:49
StoryEditor
Cła Trumpa uderzą w polski przemysł spożywczy. Skutki działań prezydenta USA odczują też konsumenci
Donald Trump (fot. Shutterstock)

- To nie jest optymistyczny poranek dla konsumentów - to komentarz polskiego ministra finansów na cła nałożone przez Donalda Trumpa na produkty z UE. Nowe taryfy uderzą nie tylko w firmy eksportujące do USA, ale w pośredni sposób także w wiele firm z branży spożywczej oraz konsumentów.

Nowe cła Donalda Trumpa, prezydenta USA wprowadziły chaos na rynkach oraz w samym handlu. Prezydent Stanów Zjednoczonych pokazał plan wprowadzenia ceł na ponad 180 państw, w t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.04.2025 / 18:51
StoryEditor
Anna Mitura, PepsiCo: Relacja "zetek" z marką nie może być transakcyjna [RETAIL TRENDS 2025]
Anna Mitura, Central Europe & Great Balkans Marketing Director w PepsiCo (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Młody konsument, zwłaszcza z pokolenia Z, ceni autentyczność, oryginalność i głębokie relacje. Chce wyróżniać się, ale też potrzebuje bezpieczeństwa i bliskości - wbrew stereotypom 80 proc. młodych wybiera spędzanie czasu w domu. Dla marek to wyzwanie: relacja z konsumentem nie może być transakcyjna. Zetki są gotowe zapłacić więcej za nowości, które oferują doświadczenia, nie tylko produkt. Równie ważna jest dla nich nostalgia, popkultura oraz naturalna, ludzka komunikacja, szczególnie przez influencerów.

Budując skuteczne kampanie, warto pamiętać o stylu życia "zetek". Liczą się krótkie formy, obecność w digitalu (YouTube, Twitch, muzyka), a także autentyczność i reagowanie na t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. kwiecień 2025 06:50