22.04.2024 / 10:12
StoryEditor

Rynek powierzchni handlowych dojrzały i nasycony, a i tak rośnie. Inwestorzy stawiają na małe parki handlowe

Centrum handlowe Nowa Górna w Łodzi (fot. mat. pras.)
W 2023 roku rynek powierzchni handlowych powiększył się o 424 tys. mkw. GLA, co oznacza wzrost o 30 proc. rok do roku – wynika z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce”. Parki handlowe odpowiadały za 83 proc. wszystkich otwarć.

Z całkowitej liczby oddanych do użytku w 2023 roku parków handlowych, aż 62 proc. stanowią formaty małych i bardzo małych obiektów, o powierzchni do 10 tys. m kw. GLA. Obecnie, parki handlowe z łączną powierzchnią wynoszącą 2,5 miliona m kw. GLA, reprezentują 17 proc. całkowitych zasobów handlowych, odgrywając coraz bardziej znaczącą rolę na polskim rynku.

Remonty i rozbudowy centrów handlowych

Ostatnie zmiany wpłynęły niewielkim stopniu na ogólną strukturę rynku. Podaż wciąż zdominowana jest przez format centrów handlowych, choć ten obszar powiększył się zaledwie o nieco ponad 70 tys. m kw. GLA. Większość tej powierzchni (70 proc.) to ponowne otwarcia i rozbudowy już istniejących projektów, jak na przykład Fort Wola, Atrium Promenada w Warszawie, czy E. Leclerc w Jeleniej Górze, poddany przebudowie po Tesco.

Obecnie centra handlowe odpowiadają za 81 proc. powierzchni, parki handlowe za 17 proc., natomiast centra wyprzedażowe za 2 proc.

Ponad 70 proc. nowej powierzchni handlowej powstało w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Z kolei w ośmiu największych aglomeracjach wzrost nowej podaży wyniósł zaledwie o niecałe 9 proc.

Rośnie odwiedzalność

Stopniowo rośnie odwiedzalność centrów handlowych, która załamała się podczas pandemii Covid-19, a według danych PRCH obroty w wielu przypadkach przewyższają dane historyczne. Obroty najemców wzrosły o 9,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 5 proc.

Na koniec 2023 roku w budowie znajdowało się 317 tys. m kw. GLA, z czego 270 tys. zostanie dostarczone na rynek w 2024 roku. Ponad połowa (54 proc.) powierzchni w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, kolejne 27 proc. w miastach o liczbie mieszkańców pomiędzy 100 a 200 tys.

Parki handlowe w budowie

Wśród obiektów w budowie dominują parki handlowe. Na 32 nowe projekty lub rozbudowy istniejących 25 stanowią właśnie parki handlowe. Jak zaznacza PRCH, 76 proc. powierzchni będącej w budowie to małe obiekty handlowe, o powierzchni najmu do 20 tys. m kw. GLA. Nie buduje, ani nie rozbudowuje się obecnie żaden bardzo duży obiekt handlowy (o powierzchni najmu ponad 60 tys. mkw. GLA), a tylko jeden obiekt duży (o pow. najmu 40-59 tys. m kw. GLA) jest rozbudowywany.

Największe realizowane obecnie projekty to m. in.: park handlowy OTO Park Koszalin (38 tys. mkw. GLA), park handlowy BIG w Ostródzie (25 tys. m kw. GLA), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (pow. handlowa 25 tys. m kw.) oraz centrum handlowe Galeria Goplana w Lesznie (15 tys. mkw.).

07.11.2024 / 18:10
StoryEditor
Matouš Michněvič nowym country managerem Adyen na Polskę i CEE. Firma stawia na rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Jakie ma plany?
Matouš Michněvič nowy country manager Adten dla Polski i CEE (fot. materiały prasowe)

Platforma technologii finansowych Adyen, obsługująca globalnych liderów rynku, ogłosiła powołanie Matouša Michněviča na stanowisko country managera dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), w tym dla Polski. Michněvič wnosi do Adyen swoje wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów, innowacji produktowych oraz strategicznych partnerstw, zdobyte na terenie całej Europy, które mają wesprzeć rozwój i umocnienie pozycji Adyen na rynku płatności cyfrowych.

– Polska jest innowacyjnym rynkiem, a Adyen, dzięki swojej wiodącej technologii płatności na rynku oraz imponującemu wzrostowi na całym świecie, jest najlepiej przygotowany do t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 13:11
StoryEditor
Biedronka rozszerza koncept promocji marek własnych. Tym razem sieć chce budować rozpoznawalność marki Polaris
Woda Polaris sieci Biedronka Oficjalną Wodą Polskiej Piłki Ręcznej

Biedronka od ponad dekady angażuje się w rozwój polskiego sportu, będąc oficjalnym sponsorem reprezentacji narodowej w piłce nożnej, podjęła decyzję o wsparciu kolejnej biało-czerwonej drużyny. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została oficjalną wodą polskiej piłki ręcznej.

Polska piłka ręczna zyskała swoją oficjalną wodę! Sieć sklepów Biedronka oraz Związek Piłki Ręcznej w Polsce podpisały umowę sponsorską, na mocy której woda Polaris została ofic...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. listopad 2024 21:19