20.06.2024 / 12:38
StoryEditor

Retail Trends 2024. Generał Waldemar Skrzypczak z ważnym apelem do branży handlowej w Polsce

Waldemar Skrzypczak, generał broni SZ RP w stanie spoczynku, był gościem specjalnym kongresu Retail Trends 2024 (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Jak funkcjonowałaby branża handlowa podczas ewentualnej wojny na terenie Polski? Czy udałoby się tak zorganizować pracę sklepów i logistyki, aby ani ludności cywilnej, ani armii nie zabrakło żywności? Podczas kongresu Retail Trends 2024 gość specjalny wydarzenia generał Waldemar Skrzypczak zaapelował do branży handlowej, by wymusiła na politykach stworzenie wytycznych i podział zadań w taki sposób, by wiedza, potencjał i zasoby sektora handlowego nie zostały zmarnowane.

Poniżej publikujemy zapis przemówienia wygłoszonego przez gen. Waldemara Skrzypczaka 18 czerwca w Warszawie, podczas kongresu Retail Trends 2024 zorganizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę m.in. portalu wiadomoscihandlowe.pl.

***

Nasz udział w tym, co się dzieje za wschodnią granicą, jest bardzo duży. Potencjał, który zaangażowaliśmy w pomoc Ukrainie, jest znaczący i stawia nas w czołówce państw, które takiego wsparcia udzielają. I pewnie tak trzeba będzie robić, ponieważ jak na razie nasza pomoc, pomoc państw NATO, pomoc Stanów Zjednoczonych pozwala Ukrainie dalej walczyć, dalej trwać. Oczywiście wszyscy sobie zadają pytanie: jak długo jeszcze? Nie mam odpowiedzi, bo nikt nie jest w stanie przewidzieć tego, co planuje jeszcze Putin.

Widać wyraźnie, że Rosja coraz bardziej odczuwa sankcje, mimo że przeszła z systemu funkcjonowania pokojowego na system wojennej gospodarki. Niemniej jednak Putin założył sobie pewne cele, a jego celem strategicznym - po niepowodzeniu prawie trzy lata temu, kiedy nie zdobył Kijowa - stała się wschodnia Ukraina. Niestety, ale on ten cel osiąga, budując przewagę strategiczną - którą ma - nad armią ukraińską i nad Ukrainą. Pozwala to jemu posiadać terytoria, które w tej chwili okupuje. Z mojego punktu widzenia, to jest moja prywatna opinia, Ukraina nie ma szans na to, żeby te terytoria odzyskać.

A zatem stoimy przed wielkim wyzwaniem jako Unia Europejska, jako NATO: co dalej z tą wojną? Tą wojną wszyscy są zmęczeni, a po wyborach, jakie się odbyły do Parlamentu Europejskiego, wyraźnie to bardzo wyraźnie. To źle nam wróży, źle wróży demokracji, bo Putin dąży do tego, by  demokrację polską mocno osłabić. Tę demokrację, do której myśmy się bardzo przyzwyczaili, która pozwala nam żyć stabilnie, w komforcie. Trzeba dbać o to, walczyć o to i nie dopuścić do tego, by Putinowi udało się osłabienie UE, a w konsekwencji także NATO.

Polska stoi teraz przed wielkim wyzwaniem, dlatego że to, co się dzieje za naszą wschodnią granicą (z Białorusią - red.), to już nie jest kryzys migracyjny na naszej wschodniej granicy, to już jest konflikt graniczny, który eskaluje cały czas. Niestety są ofiary i pewnie jeszcze będą. To są konsekwencje konfliktu granicznego. Również część wydarzeń, część działań o charakterze sabotażowym, przenoszona jest w głąb naszego kraju. Premier Tusk mówił o ujęciu 10 terrorystów, potencjalnych sabotażystów. Pewnie ich jest na terenie Polski więcej, ponieważ ten proces, który jest teraz realizowany w ramach operacji dywersyjno-sabotażowej, był pewnie przez wiele lat przez Putina przygotowywany. Wydaje się, że nasze służby były mało wrażliwe lub nie znalazły tych, którzy w tej chwili są gotowi, by działać przeciwko państwu polskiemu. Wierzę, że aktywność naszych służb spowoduje, że będziemy nad tą sytuacją panowali.

Warto pamiętać o tym, że tych, którzy mogą działać przeciwko naszemu państwu, naszej gospodarce, jest bardzo wielu. Tym bardziej, że w UE jest wiele firm, wiele kapitału, który ma pochodzenie rosyjskie. Trzeba pamiętać, że Rosjanie dążą do przejęcia elementów, czy dziedzin życia gospodarczego. Zagrożeniem dla nas są próby przejęcia obszarów naszej gospodarki.

Jeden z kolegów dziennikarzy, który do mnie dotarł, zadał mi pytania dotyczące tego, co jest przedmiotem waszego działania. Były to pytania o to, co robić na wypadek wojny, konfliktu zbrojnego, szczególnie w przypadku tych, którzy mają swoje interesy we wschodniej części Polski. Muszę państwu powiedzieć, że było to pytanie, którym zostałem zaskoczony. Nigdy wcześniej takiego pytania nie dostałem. Działaniami, które są waszą domeną, my jako wojskowi się nie zajmowaliśmy.

Starałem się dociec, czy ktokolwiek z czynnych polityków - mówię w kategoriach przedstawicieli ministerstw obecnego, wcześniejszego, czy jeszcze wcześniejszego rządu - zajmował się tą tematyką. Wydaje mi się, że nie ma w kompetencjach kogokolwiek, żeby to wszystko poukładać. Pytanie do mnie, jako do żołnierza, jest takie: na czym miałoby polegać zaopatrywanie przez was społeczeństwa w czasie działań wojennych? Jesteście przecież dystrybutorami środków żywności i wszystkiego, co pozwala ludziom żyć i przeżyć. Wydaje mi się, że to powinno być w kompetencjach wojewodów, którzy powinni na swoją odpowiedzialność w województwach to organizować i te zadania cedować na samorządy, czyli na starostów i na wójtów.

Jesteście wszędzie. Taka np. Żabka jest wszędzie. Pytanie, co będzie z Żabką, z pracownikami Żabki i z waszym majątkiem, zasobami, na wypadek wojny? Czy ludzie będą mogli pójść do sklepu i kupić cokolwiek? Na pewno nie w strefie działań bojowych, bo trzeba mieć świadomość tego, że jeżeli doszłoby do inwazji, czego nie możemy wykluczyć, to obszar wschodniej Polski byłby objęty działaniami zbrojnymi. Jeżeliby nie dokonano wcześniej ewakuacji ludności cywilnej z tego rejonu, to ludzie by po prostu uciekali, tak jak uciekali w roku 1939 z tych rejonów, które objęte były walkami.

Co dalej z wami? Co macie myśleć o swoim biznesie? Czy go przenieść, czy go dywersyfikować, mieć coś tu, a coś tam, za Wisłą? Trudno mi powiedzieć, natomiast moim zdaniem, jeżeli jesteście stowarzyszeni, zorganizowani, to powinna wyjść od was inicjatywa, która polegałaby na zapytaniu do rządu polskiego: jakie mamy zadania na wojnie? Nie chodzi o to, żebyście mieli broń i amunicję, tylko o to, żebyście wy społeczeństwu, narodowi polskiemu, zabezpieczyli to, co będzie potrzebne, żeby żyć.

Moim zdaniem pytanie adresowane przez was do rządzących powinno być wyraźne: powiedzcie nam, w jaki sposób my mamy zabezpieczyć funkcjonowanie społeczeństwa? Czy wy to zorganizujecie, wyznaczycie nam zadania, wciągniecie nas w Program Mobilizacji Gospodarki? Bo taki istnieje. Czy nie będzie nad tym panowali i będzie chaos, będzie wykupywanie produktów?

Moja babcia, która pamiętała jeszcze wojnę, mówiła, że ma w wersalce 10 kg cukru i 10 kg mąki na wypadek kolejnej wojny. Ludzie tak się będą zachowywać, będzie wykupywanie wszystkiego. Czy wy dacie sobie z tym radę? Czy będziecie ewakuowali wasz majątek ze strefy działań bojowych? Czy będziecie przenosili wszystko to, co jest np. w Siedlcach czy w Białymstoku, do innych rejonów, które sobie wybierzecie i tam będziecie swoją działalność przenosić? Warto to wiedzieć i moim zdaniem politycy powinni zdefiniować to w przepisach prawa.

To powinno być uregulowane, bo np. będziecie obłożeni jakimiś kontrybucjami. Będziecie musieli dać coś dla wojska – ale wojsko ma wam za to zapłacić. Nie wystarczy kwit „odebrałem 100 kg żywca”, jak to było kiedyś. Nie! To jest wasz majątek, to są wasze pieniądze. Tak uważam. Proszę mi wybaczyć, mówię to intuicyjnie, bo tego nie uczono w akademii, w ramach sztuki wojennej.

Co z wami? Czy ktoś z państwa zna odpowiedź na pytanie, jak macie działać na wypadek wojny? Czy ktoś z państwa ma pomysł na to, jak działać ma wasza sieć – Żabka, Biedronka, cokolwiek? Nie jestem państwu w stanie powiedzieć, natomiast moim zdaniem to wymaga regulacji prawnych. Pozwoliłyby one wam, czyli tym, którzy mają majątek, którzy czują się potrzebni społeczeństwu, działać w ramach prawa. Skoro takiego prawa w Polsce nie ma, to trzeba je ustanowić, żebyście znaleźli swoje miejsce w całym systemie, który pozwala narodowi trwać. Bo armia idzie na front i ma się bić o suwerenność, natomiast substancja narodu, to jądro narodu polskiego, ma przetrwać tę wojnę, tę kataklizm. Nie można go zostawić ot tak sobie i go poświęcać. Niektórzy mówią, że wszyscy w szkołach średnich muszą umieć strzelać z karabinu, a ja mówię: nie. Dlaczego nie? Dlatego, że nie wszyscy mają polec na ołtarzu ojczyzny. Naród ma przetrwać. Od tego jest armia, żeby się bić. Ale nie wszyscy mają się bić. Przypomnę przykład powstania warszawskiego, kiedy w wyniku błędnych decyzji wojskowych zginął kwiat młodzieży polskiej.

A zatem moja sugestia jest następująca: podejmijcie działania, które obudzą tych, którzy powinni was zorganizować, wytyczyć wam zadania i na wypadek zagrożenia państwa sensownie wykorzystać was, wasz potencjał, waszą wiedzę i zasoby, którymi dysponujecie. A są to zasoby przeogromne. Tego nie można zmarnować.

Zapewne zapytacie państwo, co będzie w Ukrainie. Ja nie wierzę, że Ukraina tę wojnę przegra i że Putin tę wojnę wygra. Mówię to od trzech lat. Wierzę w to, że nasza pomoc pozwoli Ukrainie wojnę przetrwać i że ta wojna nas nie dotknie. Bardzo w to wierzę i ufam, że NATO ma miażdżącą przewagę nad Putinem, który nigdy się nie odważy na wielkoskalową wojnę z nami. W związku z tym mamy prawo czuć się bezpieczni, aczkolwiek pod jednym warunkiem: że wszystkie programy zbrojeniowe, które politycy deklarują, o których cały czas w telewizji mówią, zostaną sensownie zrealizowane. W końcu powstają za pieniądze nas wszystkich, podatników. Nie wolno tych pieniędzy zmarnować, a zdolności trzeba budować.

***

Uwaga! Chcesz wziąć udział w przyszłorocznej edycji kongresu? Rejestracja First Minute na Retail Trends 2025 już ruszyła.

image
Partnerzy kongresu Retail Trends 2024
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl
09.12.2024 / 11:36
StoryEditor
Krakowski Kredens otwiera sklep internetowy. A kiedy ruszy pierwszy sklep stacjonarny?
Paulina Vieuxmaire, Dyrektor Generalny marki Krakowski Kredens

Marka Krakowski Kredens, która kilka tygodni temu zapowiedziała mocny powrót na rynek uruchomiła właśnie nowy sklep internetowy, który będzie działał pod adresem krakowskikredens.pl. Operator chce uruchamiać także placówki fizyczne. Jakie produkty będzie można znaleźć w ofercie online?

Krakowski Kredens chce zdobywać klientów kupujących online nie tylko ofertą produktową, ale także  nowymi rozwiązaniami i usługami. Firma oferuje m.in. ekspresową wysyłkę - zamó...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.12.2024 / 10:23
StoryEditor
Właściciel Netto chce mocniej zaznaczyć swoją obecność w kanale convenience. Firma stworzyła nowy szyld specjalnie dla mniejszych sklepów
Føtex City to nowy koncept sklepów convenience stworzony przez właściciela sieci Netto (fot. LinkedIn)

Duńska Salling Group – właściciel dyskontów Netto, ale też supermarketów Føtex zmienia strategie w odniesieniu do drugiej z tych sieci. Føtex chce się mocno skupiać na sprzedaży produktów convenience. Dlatego stworzył nowy koncept sklepów.

– W związku z naszą nową strategią, planowanymi nowymi otwarciami i dużym skupieniem na produktach convenience – potrzebujemy wyraźniejszego rozróżnienia między naszymi koncepta...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 12:02