08.04.2024 / 09:19
StoryEditor

Prezes Lidl Polska o wojnie cenowej z Biedronką, sposobie ustalania cen i wysyłce polskich towarów za granicę

Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska
Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska, wystąpił podcaście pt. "Dobry temat" na kanale sieci handlowej w serwisie YouTube. W rozmowie z Karolem Okrasą mówił m.in. o rywalizacji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej, w tym słynnej wojny pomiędzy Lidlem a Biedronką, polityce cenowej sieci dyskontów i eksporcie polskich produktów za granicę.

W podcaście prowadzonym przez Karola Okrasę, prezes Lidl Polska przypomniał, że wojna cenowa trwa od dawna, ale w lutym tego roku był „pewien ważny aspekt tej walki”. To właśnie wtedy sieć Biedronka - nie wymieniana początkowo z nazwy w tej rozmowie - rozesłała do swoich klientów sms-y.

Sms-y od żony i mamusi

– SMS-y są tak bezpośrednią formą kontaktu, że ja np. dostaję je zazwyczaj od żony, mamusi, dzieci, przyjaciół. Akcja pokazywała pewne różnice cenowe, problem polega na tym, że one nie do końca były prawdziwe i to był największy punkt zapalny, największa kontrowersja – stwierdził prezes Lidla.

Wlaźlak odniósł się również do różnych cen w poszczególnych sklepach Biedronki, co z kolei jego firma podkreślała w kampanii reklamowej.

– W koszyku kilkunastu artykułów ceny w konkurencyjnej sieci potrafią się różnić o 17 zł albo – jak dziennikarze stwierdzili – o 40 zł. To jest naprawdę ogromne wydarzenie i zastanawiam się, co klient może w takiej sytuacji czuć? Co może myśleć? Moim zdaniem, delikatnie mówiąc to niepewność, jeżeli nawet nie jakieś inne odczucia robiąc zakupy przy nierównych cenach, przy cenach różnych w zależności od osiedla. To jest coś, co jest dla nas nie do pomyślenia.

Prezes Lidla o wojnie z Biedronką

Szef sieci dyskontów spożywczych został zapytany o to, czy wojna z Biedronką się kiedyś skończy. – Walka oczywiście trwa od dawien dawna. Tutaj chciałbym nawiązać też do takich sformułowań, które ze strony konkurencji były nie do końca uczciwe - mówił.

– Zresztą również prasa pisała, że zostały aresztowane niektóre bilbordy. To sformułowanie, że ktoś od lat jest najtańszy nie było prawdziwe. W związku z tym, sięgając trochę do historii i patrząc w przyszłość, oczywiście konkurencja jest wpisana w gospodarkę rynkową i ona będzie przyznał szef Lidl Polska.

Dodał, że będą pewnie różne odsłony tej rywalizacji. – My zawsze będziemy podkreślać to, że jesteśmy firmą która ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Wysoka jakość w atrakcyjnych cenach to jest nasze DNA. Z tego nie zrezygnujemy nigdy. Oczywiście konkurencja też będzie pokazywała, że są atrakcyjni, więc pewnie ta rywalizacja będzie postępowała. Ja bardzo doceniam i szanuję każdą konkurencję, od konkurencji można też sporo się nauczyć, ale przede wszystkim konkurencja na rynku jest najlepsza dla klientów.

W jaki sposób Lidl zarządza zmianą cen?

Zapytany o to, w jaki sposób Lidl koordynuje wysokość cen w swoich sklepach, prezes operatora dyskontów odpowiedział:

- Jest to proces który podzieliłbym na dwie części. Pierwszą z nich jest ta, jak doprowadzamy w ogóle do niskich cen i każdy dział w firmie dokłada się do tego, że koniec końców oferujemy tak niskie ceny przy tak dobrej jakości, ale myślę, Pańskie pytanie zmierza do tego, jak robimy, że z dnia na dzień czy z godziny na godzinę możemy zmienić ceny - mówił do Karola Okrasy.

Podkreślił, że Lidl ma jednorodną politykę cenową, wspólną dla całej firmy. - Ustalamy ceny centralnie, a przegranie cen do sklepów następuje w zasadzie prawie w czasie rzeczywistym ze względu na elektroniczne etykiety cenowe, które mamy w sklepach. W czasie niemal rzeczywistym możemy zmieniać ceny, to jest wspaniałe rozwiązanie z kilku względów. Po pierwsze mamy pewność, że mamy równe, właściwe ceny i nasze zobowiązanie wobec klienta wszędzie dotrzymamy. Po drugie, mamy zaoszczędzony ogromny czas pracy naszych pracowników i ten czas może być zainwestowany na przykład choćby w kontakt z klientem. I po trzecie, jest ważny aspekt ochrony środowiska, bo w ten sposób oszczędzamy ponad 130 ton papieru rocznie, oczywiście ta liczba może rosnąć w zależności od ilości zmienianych cen – oznajmił Włodzimierz Wlaźlak.

Eksport polskich produktów przez sieci Lidl

Jeden z wątków rozmowy dotyczył polityki zakupowej sieci dyskontów i jej wkładu w pośrednictwo sprzedaży polskich produktów za granicę. Lidl Polska jest również eksporterem produktów kupowanych u dostawców z naszego kraju. W 2023 roku operator dyskontów sprzedał za granicę towary o wartości 6,5 mld zł, a w ciągu ostatnich sześciu lat suma wyeksportowanych towarów wyniosła 24 mld zł.

– Lidl jest największą platformą eksportową dóbr rolno-spożywczych – zaznaczył prezes spółki. Włodzimierz Wlaźlak wymienia wśród sprzedawanych za granicę towarów: nabiał, mięso, przetwory mleczne i mięsne. Największymi odbiorcami są Rumunia, Czechy, Słowacja, Węgry. – Polscy dostawcy bardzo mocno pukają również do drzwi Europy Zachodniej i tam też są bardzo dobrze odbierani ze względu na jakość i innowacyjność, która prowadzi do bardzo dobrej ceny.

23.11.2024 / 09:00
StoryEditor
Polscy konsumenci w gorszych nastrojach. Czego się obawiają najbardziej?

W listopadzie 2024 r. odnotowano pogorszenie obecnych nastrojów konsumenckich przy jednoczesnym braku zmian przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzed-niego miesiąca. Według danych GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 17,1 i był o 1,3 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji ekono-micznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,2 p. proc. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.11.2024 / 18:41
StoryEditor
Starbucks udowadnia, że otwiera się na mniejsze ośrodki. Sieć uruchamia pierwszą kawiarnię w mieście, które niedawno doczekało się lotniska
Starbucks ma już w Polsce 78 kawiarni. Ostatnia została otwarta 15 listopada w Radomiu (fot. mareriały prasowe)

Od 15 listopada w radomskiej galerii Słoneczna działa lokal sieci Starbucks. To kolejna kawiarnia pod tym szyldem otwarta w mniejszym ośrodku miejskim, które Starbucks zaczął uwzględniać w swojej strategii ekspansji.

Amerykańska sieć kawiarni Starbucks, które uchodzą za dosyć drogie, zaczyna coraz śmielej wkraczać do mniejszych ośrodków miejskich. W tym roku uruchomiła już placówki w Toruniu...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. listopad 2024 11:02