15.11.2024 / 13:50
StoryEditor

Polska Grupa Detalistów i Spółdzielni rozpoczyna działalność. Jakie są plany sojuszu zakupowego czterech polskich firm? [TYLKO U NAS]

Polska Grupa Detalistów i Spółdzielni to nowa grupa zakupowa na rynku handlu FMCG (fot. wiadomoscihandlowe.pl, mat. prasowe)

Polscy operatorzy sklepów spożywczych łączą siły w walce z zagranicznymi detalistami. Topaz, Polska Grupa Supermarketów, Społem Białystok i SPS Handel utworzyły Polską Grupę Detalistów i Spółdzielni, która da im lepszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z dostawcami. Polskie firmy otrzymały już zielone światło od prezesa UOKiK, a teraz po raz pierwszy opowiadają o planach związanych z projektem grupy zakupowej.

Łączne obroty podmiotów tworzących Polskiej Grupy Detalistów i Spółdzielni przekraczają 3 mld zł, a liczba sklepów, dla których dokonywane będą wspólne zakupy, to ponad 500 placówek. Jest to już zauważalnej wielkości baza, ale sojusz polskich firm ma chrapkę na więcej - chce przyciągnąć kolejnych graczy.

Razem przeciwko dyskontom

"W obliczu silnej konkurencji ze strony zagranicznych sieci oraz wzrostu wymagań konsumentów, każdy z podmiotów przystępujących do grupy zyska większą siłę negocjacyjną oraz dostęp do zasobów wspierających jego konkurencyjność. PGDiS to projekt otwarty na polskie organizacje handlowe i producentów, którzy chcą przyczynić się do rozwoju polskiego rynku detalicznego" - przekazało w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl biuro prasowe grupy zakupowej.

"To początek projektu, do udziału w którym zachęcamy wszystkie polskie podmioty handlu detalicznego, które nie poprzestają na dotychczasowych wynikach, ale cały czas chcą się rozwijać i dążyć do zwiększenia przychodów, czy choćby do optymalizacji swoich procesów. Chętnie nawiążemy współpracę z nowymi partnerami, co wymaga zgody UOKiK. Jesteśmy jednak przekonani, że przyszłe konsolidacje wzmocnią naszą pozycję i ułatwią rozwój marek regionalnych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród polskich konsumentów" - dodali przedstawiciele PGDiS.

Głównym zadaniem grupy - jak to w przypadku tego podmiotów bywa - ma być prowadzenie negocjacji, kontraktowanie i zakup produktów, które trafią finalnie do sklepów należących do Topazu, PGS-u (Top Market), Społem Białystok i SPS-u (Prim Market), przy zachowaniu autonomii każdego ze wspomnianych podmiotów w zakresie polityki cenowej. "Każdy członek grupy może elastycznie dostosować ofertę i promocje do potrzeb miejscowych klientów, co szczególnie sprzyja rozwojowi marek krajowych. Działanie we wspólnych ramach pozwala polskim sieciom detalicznym na konkurowanie na równych zasadach z międzynarodowymi graczami, a producentom krajowym daje okazję na szerszy dostęp do rynku i zwiększenie wolumenu sprzedaży ich produktów, szczególnie tych sygnowanych regionalnymi markami" - tłumaczy grupa.

Jaka będzie struktura grupy?

W nowej grupie zakupowej każdy z partnerów ma po 25 proc. udziałów. Do zarządu PGDiS powołani zostali: Robert Trandziuk, Mateusz Olkowski, Krzysztof Jeżewski i Daniel Szczęsny. Jak się dowiedzieliśmy, wciąż trwają rozmowy dotyczące wyboru prezesa. Z kolei radę nadzorczą tworzyć będą Jarosław Bieliński, Piotr Suchocki, Mariola Dmochowska i Justyna Babińska.

"W skład zarządu weszły osoby z wieloletnim doświadczeniem w branży, gotowe realizować strategiczne cele grupy. Najistotniejszą kwestią nie jest jednak sam skład zarządu, ale fakt, że polskie firmy, które na co dzień konkurują ze sobą, potrafiły spotkać się, ustalić wspólne zasady i przezwyciężyć obawy. Osoby zarządzające poszczególnymi firmami znalazły wspólny język, zbudowały zaufanie i wiarę, że projekt może przynieść korzyści dla wszystkich" - podkreśla biuro prasowe PGDiS.

Przedstawiciele grupy nie zdradzają, na jak dużą poprawę warunków zakupowych liczą uczestnicy sojuszu. Wskazują natomiast, że zakupy PGDiS na rzecz udziałowców obejmą wszystkie kategorie produktowe dostępne na półkach sklepów czterech podmiotów, jak również produkty regionalne. "Jest to okazja dla producentów krajowych do wejścia na rynek z ich produktami i wzmacniania pozycji rodzimych marek" - zapewnia grupa.

Marka własna jednym z priorytetów

Na pytanie o to, czy w ramach grupy zakupowej będą kupowane także produkty pod marką własną dla wszystkich uczestników, biuro prasowe PGDiS wskazuje, że grupa "jest skupiona" również na projekcie private label. "W pierwszej połowie 2025 r. zakomunikujemy jego realizację, co stworzy dodatkowe możliwości współpracy dla producentów, szczególnie tych, którzy chcą rozwijać polskie, rozpoznawalne marki" - wskazuje grupa.

Szczegóły w zakresie kategorii i marki produktów w ramach private label mają zostać podane oficjalnie wraz z wdrożeniem projektu. "Chcemy, aby marka własna wspierała polskich producentów i promowała ich produkty w szerokim zakresie kategorii FMCG" - odpowiada lakonicznie PGDiS.

Grupa wskazuje, że planuje współpracować ze wszystkimi dostawcami, bez ograniczeń co do wielkości przedsiębiorstwa. "Wierzymy, że odpowiednio szeroka sieć partnerów - zarówno dużych, jak i mniejszych producentów - daje szansę na budowanie stabilnych, krajowych marek i większą elastyczność w odpowiedzi na potrzeby konsumentów" - dodają przedstawiciele sojuszu zakupowego.

PGDiS nie wyklucza wspólnych zakupów usług, energii elektrycznej czy paliwa, choć na razie zamierza skupić się na innych zadaniach. Biuro prasowe PGDiS zaznacza jednak, że "pomysł wydaje się godny podjęcia wspólnych rozmów, kalkulacji, wyliczeń".

Tym razem się uda?

Polska Grupa Detalistów i Spółdzielni to kolejny w ostatnich latach projekt grupy zakupowej zainicjowany przez polskie podmioty, próbujące wzmocnić się na rynku zdominowanym przez zagraniczne dyskonty. Jednak dotychczasowe, liczne inicjatywy w tym zakresie zazwyczaj okazywały się niewypałami. Bywało, że animozje między przedsiębiorcami zwyciężały nad rozsądkiem. Zdarzały się też bankructwa niektórych udziałowców grupy zakupowej, co stawiało w trudnej sytuacji pozostałych partnerów.

Wystarczy przypomnieć zawiązaną w 2014 r. grupę zakupowę GH PL Plus, w skład której weszły: Piotr i Paweł, Bać-Pol (SPAR Polska i Słoneczko), Polomarket i Topaz. Dziś z tych czterech podmiotów obecne są na rynku już tylko dwa ostatnie. Grupę zakupową w 2018 r. postawiono w stan likwidacji, choć dwa lata wcześniej ówczesny prezes deklarował, że za pół dekady członkowie sojuszu liczeni razem będą szóstą lub nawet piątą siłą na rynku handlowym w Polsce.

Warto dodać, że w 2020 r. Topaz i Prim Market (SPS Handel) utworzyły sojusz o nazwie Polska Grupa Detalistów. Ich partnerami w tym projekcie były lokalne sieci Api Market i Twój Market. Z naszych informacji wynika, że ten sojusz ma zostać niebawem zlikwidowany, co będzie naturalnym następstwem utworzenia przez Topaz i SPS wraz z innymi partnerami nowej, większej grupy, czyli PGDiS.

Czy PGDiS uda się uniknąć problemów i błędów poprzedników? "Zdajemy sobie sprawę, że rynek zakupów konsolidacyjnych w Polsce jest wymagający, a niektóre wcześniejsze próby okazały się trudne w realizacji. Nasza grupa powstaje z myślą o długoterminowym rozwoju, oparta na doświadczeniach wcześniejszych projektów. Nasz zespół wyciągną wnioski i pracuje nad unikaniem błędów z przeszłości, stosując transparentne zasady współpracy i profesjonalne zarządzanie" - odpowiada sojusz.

PGDiS zapewnia też, że nie jest "eksperymentem", lecz "przemyślanym projektem, którego sukcesy mają być oparte na silnych fundamentach i współpracy z krajowymi producentami, co zwiększy elastyczność i zdolność reagowania na potrzeby rynku".

04.11.2024 / 10:43
StoryEditor
Action Polska planuje uruchamianie ok. 70 sklepów rocznie. Jakie kierunki ekspansji wskazuje detalista?
Action Polska planuje uruchamianie ok. 70 sklepów rocznie (fot. KK)

Paweł Essel, dyrektor generalny Action Polska, w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl opowiada o planach ekspansji terytorialnej sieci. Priorytetem jest budowanie zdrowego, stabilnego biznesu.

Mamy za sobą kilka burzliwych lat. Przez ostatnie kilkanaście miesięcy mieliśmy wysoką inflację i gwałtowny spadek siły nabywczej konsumentów. Wiele budżetów domowych odczuwa to...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 12:06
StoryEditor
Grupa InPost notuje zdecydowany wzrost wolumenów i przychodów. Jak przyrasta liczba paczkomatów? Co w e-commerce wydarzy się na koniec roku?
Rafał Brzoska, prezes firmy InPost

Grupa InPost odnotowała znaczący wzrost wolumenów, sprzedaży i rentowności. Firma kontynuuje także ekspansję sieci paczkomatów, na koniec kwartału spółka osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33 proc. r/r. W III kw. grupa obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25 proc. więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23 proc. r/r, osiągając 2,54 mld zł.

Rafał Brzoska, prezes Grupy Inpost wskazuje, że miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. - ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. listopad 2024 13:51