13.12.2021 / 14:20
StoryEditor

Omnichannel. Co trzeba wiedzieć o tej strategii?

Omnichannel. Co trzeba wiedzieć o tej strategii? (pixabay.com)
Sklep internetowy powinien przede wszystkim dostosować się do przyzwyczajeń i potrzeb swoich klientów. Te obecnie kształtują się zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Szeroka dostępność różnych kanałów sprzedaży online sprawiła, że decyzje zakupowe podejmujemy dziś dużo bardziej spontanicznie niż kiedyś. Chcemy też, żeby poszczególne kanały były dostępne codziennie, przez całą dobę. Często też zwracamy uwagę na dostępność opcji odbioru w sklepie oraz natychmiastowych zwrotów - zwłaszcza w przypadku zakupów odzieży lub butów. Odpowiedzią na wszystkie te potrzeby jest sprzedaż omnichannel. Na czym ona polega?

Omnichannel. Spójrz na kwestie sprzedaży z punktu widzenia klienta z pokolenia millenialsów i skup się na różnych kanałach

Zwykły sklep stacjonarny nie spełnia już oczekiwań klientów z pokolenia Y. Jego funkcjonalności i dostępność są po prostu zbyt ograniczone jak na oczekiwania konsumentów chcących, by zakupy były przynajmniej w równej mierze ciekawym i przyjemnym doświadczeniem, co okazją do zdobycia określonych produktów. Jednocześnie większość z nich potrzebuje sklepów stacjonarnych, najlepiej działających w ramach tej samej sieci co te online. Pełnią one wówczas funkcję punktów styku, miejsc, gdzie można z bliska obejrzeć towar, porozmawiać na jego temat ze specjalistą lub dokonać zwrotu. Decydując się na wdrożenie strategii zakładającej sprzedaż wielokanałową, sklep wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów w tym zakresie.

Działania w wielu kanałach sprzedaży. Obsługuj klientów w sklepie stacjonarnym, podczas zakupów online, w marketplace'ach i przez aplikację

Sprzedaż omnichannel to połączenie wszystkich zalet zakupów w sklepach stacjonarnych i internetowych. Mówiąc o tych ostatnich, należy wziąć pod uwagę zarówno sklep dostępny pod adresem marki, jak i aplikację zakupową oraz działalność w różnego rodzaju marketplace'ach, takich jak Allegro. Współcześni konsumenci niejednokrotnie robią w nich zakupy częściej niż w zwykłych sklepach internetowych, ceniąc sobie np. łatwiejszy dostęp do darmowej dostawy oraz możliwość szybkiego porównania różnych ofert.

Jak zdobyć klientów w sklepie internetowym? Zwiększ sprzedaż dostosowując strategię do potrzeb i przyzwyczajeń grupy docelowej

Szacuje się, że już niedługo millenialsi będą stanowić około 3/4 wszystkich konsumentów. Dla handlowców oznacza to, że by sprzedać dany produkt będą musieli dostosować się do ich specyficznych przyzwyczajeń. Chodzi tu przede wszystkim o modyfikację ekosystemu sprzedażowego. Powinien on być dostosowany do takich zachowań jak ROPO (esearch online, purchase offline), czyli działań pozwalających odebrać towar wyszukany online w sklepie stacjonarnym, multiscreening (oglądanie tego samego produktu na różnych urządzeniach) lub multichanneling, polegający na dokonywaniu poszczególnych etapów transakcji na różnych urządzeniach.

Integracja wszystkich kanałów sprzedaży i skupienie się na potrzebach klientów. Jak sprzedaż wielokanałowa poprawi wyniki sklepu?

Zapewniając kupującym robienie zakupów na ich własnych warunkach, zyskujemy przywiązanie klienta i znacznie zwiększamy prawdopodobieństwo, że przy kolejnej okazji ponownie wybiorą oni spersonalizowaną ofertę i wygodne zakupy. By tak się stało, warto zadbać o responsywność sklepu internetowego i innych kanałów. Chodzi tu o dostosowanie ich do specyfiki urządzeń najczęściej oni korzystają - komputerów stacjonarnych (50% użytkowników), laptopów (80%), smartfonów (69%), tabletów (24%) i czytników e-booków.

 

17. listopad 2024 05:19