O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W wywiadzie numeru Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska, opowiedział Łukaszowi Stępniakowi o filozofii prowadzenia biznesu detalicznego w czasach kryzysu oraz perspektywach dla gospodarki.
- Zapytaliśmy czołowych przedstawicieli sektora retail, branży FMCG, analityków i ekspertów rynkowych o ich prognozy na 2024 r. Co z odbiciem konsumpcji? W co inwestować będą firmy? Co będzie największym wyzwaniem? Na ten temat wypowiedzieli się przedstawiciele Biedronki, Carrefoura, Auchan, Lewiatana, Grupy Muszkieterów, Polomarketu, GK Specjał, Hitpolu, Maspeksu, JTI Polska, Kompanii Piwowarskiej, Carlsberga, Danone‘a, Lotte Wedel, Nestle, Unilevera, Mondeleza, Sokołowa, Polmleku, Hochland Polska, Foodwell, Krajowej Grupy Spożywczej, Henkel Polska, Glovo, NielsenIQ, GfK, PMR, Microsoftu, Modern Expo, Tikrow, Allianz Trade i PKO BP.
- O projekcie Eurocash Sieci Partnerskie, w tym o właśnie tworzonej marce parasolowej Moje Sklepy dla sieci partnerskich Abc, Euro Sklep i Groszek, opowiedział Pawłowi Jachowskiemu Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. O Moich Sklepach porozmawialiśmy także z Adamem Bąkowskim, prezesem Innowacyjnej Platformy Handlu, Antoine‘em Kolendowskim, dyrektorem ds. marketingu w ESP oraz Marcinem Celejowskim, dyrektorem Działu Handlowego i Operacji w ESP.
- Konrad Kaszuba pochylił się nad tematem postrzegania przez polskie społeczeństwo sklepowych kasjerów i kasjerek. Ich rolę szczególnie doceniliśmy w pandemii, gdy dzielnie obsługiwali klientów w sklepach pomimo szalejącej zarazy. Jak dziś wygląda prestiż tego zawodu w porównaniu z prestiżem np. polityków, księży czy pielęgniarek? Odpowiedź znajdziecie w naszym artykule.
- Leki na odchudzanie, takie jak Ozempic czy Wegovy, mają szansę stać się wynalazkiem stulecia i odmienić społeczeństwo, a przy okazji branżę spożywczą. Czy właśnie jesteśmy świadkami narodzin nowego megatrendu, który zatrzęsie fundamentami sektora FMCG? Mamy nadzieję, że nasz tekst o lekach GLP-1 pomoże Wam wyrobić sobie zdanie na ten temat.
- W dziale "Klimat i środowisko" Łukasz Rawa tłumaczy, dlaczego nie ma przyszłości bez bioróżnorodności i dlaczego produkcja żywności może napotkać gigantyczne problemy, jeśli w porę nie zostaną podjęte ambitne działania. Elektroniczna pszczoła nie zastąpi tej naturalnej!
- Rozwiązania samoobsługowe w sklepach w Polsce już teraz idą o wiele dalej niż w krajach Europy Zachodniej. Czy dalej podążać będziemy w tym kierunku? Czy detaliści muszą na nowo wynaleźć kasę sklepową? Tematowi przyjrzał się uważnie Michał Kokoszkiewicz.
- Po daniach rodzimej kuchni polskiej w naszym kraju ogromną popularnością cieszą się potrawy śródziemnomorskie. Specjały charakterystyczne dla kuchni innych regionów świata też zyskują uznanie konsumentów i znajduje to odzwierciedlenie na półkach w sklepach. Zmiany w upodobaniach konsumentów opisała Magda Głowacka.
- Czy w przyszłości opakowania tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji staną się w branży FMCG chlebem powszednim? Jakich opakowań domagają się konsumenci i jak pogodzić to z wyzwaniami środowiskowymi? Długowiecznym i inteligentnym opakowaniom przyjrzała się Magdalena Stosio-Róg.
- Rynek produktów licencyjnych to potencjalnie żyła złota, trzeba jednak umieć się po nim poruszać. Podpowiadamy, które produkty licencyjne generują największy przychód i gdzie swoich szans powinni szukać producenci (i sprzedawcy) żywności oraz kosmetyków.
- O nowym pozycjonowaniu marki Pudliszki rozmawialiśmy z Anną Tarasiuk, head of growth w Kraft Heinz. Przeczytajcie ten wywiad, a dowiecie się, skąd wziął się pomysł na nietypową, przełamującą stereotypy kampanię.
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Sebastian Rennack podpowiada supermarketom w Polsce, w jaki sposób są w stanie walczyć o swoje miejsce na rynku i funkcjonować na nim na własnych warunkach, skutecznie rywalizując z dyskontami.
- Czy w Polsce mamy już do czynienia z wojną cenową? A może za moment wybuchnie? Czy lepiej jest włączyć się do walki, czy tylko ją obserwować? A jeśli już się zaangażować, to na ile mocno? Najlepsze strategie podpowiadają sieciom detalicznym Tomasz Stec i Filip Błaszczyk z Simon-Kucher & Partners.
- W najnowszej odsłonie Barometru Retail Tomasz Woźniak z Future Mind przyjrzał się deklaracjom firm handlowych dotyczącym głównych celów na 2024 r. Omówił też kluczowe zmiany, jakie przyniósł dla branży retail dobiegający końca rok 2023.
- Michał Polak z GfK przeanalizował rynek serów w Polsce - począwszy od ewolucji zachowania konsumentów, aż po zmiany udziałów marek własnych i producenckich w wolumenie zakupów.
- Roman Szymanda z CMR przyjrzał się zmianom zachodzącym na rynku "brown spirits", czyli takich alkoholi jak whisky, brandy, koniak czy winiak.
- Podsumowaliśmy 11. edycję Forum Branży Kosmetycznej, w której uczestniczyło ponad 450 menedżerów i menedżerek związanych z sektorem beauty w Polsce i nie tylko.
- Arkadiusz Kawa z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego w artykule z cyklu "Kawa na ladę" opisał koncepcję 7W i, jak zwykle, dorzucił od siebie kilka podpowiedzi dla firm e-commerce‘owych.
- A na deser Konrad Kaszuba w felietonie tłumaczy, dlaczego zniesienie zakazu handlu w niedziele wcale może nie być tak blisko, jak się niektórym wydaje.
Zachęcamy do lektury!
Kliknij tutaj, aby zostać prenumeratorem magazynu "Wiadomości Handlowe" oraz uzyskać szereg innych korzyści związanych z prenumeratą WH Plus.
Wolisz nabyć wyłącznie najnowszy numer "Wiadomości Handlowych" (6/2023)? Kliknij tutaj, aby kupić magazyn w formie e-wydania lub tutaj, aby zamówić wydanie drukowane.