O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- Na okładce tego numeru zagościł Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny sieci Biedronka i członek zarządu Jeronimo Martins Polska. Z obszernego wywiadu przeprowadzonego przez Łukasza Stępniaka z przedstawicielem dyskontowej sieci dowiecie się, jak zmieniają się sklepy Biedronki. Pytaliśmy też m.in. o inwestycje w placówki stacjonarne i e-commerce, wyzwania stojące przed handlem w Polsce oraz trendy konsumenckie, które są najważniejsze z perspektywy Biedronki
- Zupełnie inny wydźwięk ma nasz wywiad z generałem Waldemarem Skrzypczakiem. Emerytowany wojskowy w rozmowie z Pawłem Jachowskim apeluje do branży handlowej, by w porozumieniu z rządem i samorządami przygotowała plan na wypadek wybuchu wojny w naszym kraju. "Apeluję do handlowców, żeby wyszli z inicjatywą i zapytali polityków, co mają robić na wojnie, żeby Polacy mogli przeżyć" - mówi generał
- Tematem numeru jest cyfryzacja. Na jej temat przygotowaliśmy aż pięć artykułów. W jednym z nich Andrzej Wojciechowicz, doradca i ekspert rynku FMCG przekonuje, że przyszłość handlu to zmiany modeli sprzedaży detalicznej i synergia kanałów kontaktu z klientem, a całość będzie rozgrywać się w otoczeniu krzepnącego przemysłu 4.0, internetu rzeczy i "internetu ludzi" oraz globalnej sieci połączeń
- Jak bardzo zmieni się branża handlowa pod wpływem rozwoju sztucznej inteligencji? Jaki jest potencjał stosowania AI w sektorze retail? Na te pytania odpowiedzą dr Marcin Nowakowski i Wyszomir Janikowski z McKinsey & Company
- Sieci handlowe mają ogromną ilość danych o swoich klientach. Jednak efektywne wykorzystanie tych zasobów jest wyzwaniem. Jak sobie z nim poradzić? - dowiecie się z lektury artykułu Konrada Kaszuby
- Michał Kokoszkiewicz przyjrzał się futurystycznym metodom płatności. Innowacji rynkowych w tym zakresie jest sporo, a my podpowiadamy, które z nich mają największy potencjał
- Optymalizacja gospodarki magazynowej jest jednym z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej w handlu. Wskazujemy, jakie technologie i narzędzia IT mogą być przydatne do realizacji tego celu
- O strategii firmy Shell, ewolucji stacji paliw w Polsce i wyzwaniach, z jakimi mierzy się dziś ta branża, opowiedział nam Murat Birgül, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkową i Wschodnią w Grupie Shell. Menedżer odpowiedział też na pytanie, czy nie obawia się konkurencji ze strony Żabki Drive
- Strefom czystego transportu wprowadzanym powoli w różnych regionach świata, również w Polsce, przyjrzała się Magda Głowacka. Z artykułu dowiecie się m.in. jak zmienią się dostawy do sklepów i... dlaczego to wszystko będzie tak dużo kosztować
- W dziale Case Study tym razem przyjrzeliśmy się marce lodów Ben&Jerry‘s, która nieustannie potrafi zadziwiać swoim zaangażowaniem w politykę (nie tylko w USA). Łukasz Rawa podpowiada także, czy polski rynek dojrzał już do tego rodzaju odważnych marek
- Od marca 2024 r. sieć hard dyskontów Vollmart ma nowego CEO, a my mieliśmy okazję jako pierwsi przeprowadzić z nim wywiad. Z lektury rozmowy z Dariuszem Garulą dowiecie się, jak wygląda nowa strategia Vollmartu, jak sieć zamierza sfinansować realizację ambitnych planów i ile sklepów hard dyskontowych zmieści się w Polsce
- Jednorazowe e-papierosy mają zniknąć z obrotu... a przynajmniej tak wynika z zapowiedzi rządu. Zastanawiamy się, czy faktycznie do tego dojdzie oraz jak ewentualne zmiany wpłyną na to, co sprzedaje się w sklepach
- Czy na półkach sklepowych jest miejsce na tzw. b-brands? Co dalej z markami producenckimi, które nie są liderami kategorii i nie stanowią dla konsumentów swoistego punktu odniesienia? Dowiecie się z analizy autorstwa Magdaleny Stosio-Róg
- O sukcesji - i nie tylko - rozmawialiśmy z Janem Kolańskim, założycielem i prezesem firmy Colian. "Król słodyczy" opowiedział nam o początkach swojego biznesu (Ziołopex), najważniejszych doświadczeniach i o tym, dokąd zmierza Colian
- Przygotowaliśmy dla Was również... recenzję gry komputerowej Supermarket Simulator od Nokta Games
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Tomasz Stec z Simon-Kucher przedstawia pierwsze podsumowania wojny cenowej w handlu detalicznym w Polsce. Wnioski wcale nie są oczywiste!
- Sebastian Rennack z Aletos Retail Advisory opisuje, jak najwięksi europejscy operatorzy hipermarketów pracują nad wynalezieniem sklepów tego formatu na nowo
- Tomasz Woźniak z Future Mind przedstawia wyniki najnowszej edycji badania Barometr Retail. Spoiler: ani jeden z respondentów nie określił sytuacji w branży retail mianem "bardzo dobrej"!
- Honorata Jarocka z Mintela przyjrzała się rynkowi produktów wysokobiałkowych, zwłaszcza pod kątem nowości
- Nikodem Pankowiak z CMR przeanalizował bardzo perspektywiczny rynek kaw mrożonych w Polsce
- Anna Wagner z NielsenIQ zebrała w jednym miejscu najnowsze dane o alkoholach smakowych. W niektórych kategoriach wzrosty sprzedaży wolumenowej są naprawdę spore
- Povilas Sugintas z Euromonitor International przeanalizował rynek kosmetyków i artykułów do higieny osobistej w Polsce i regionie
- Na koniec, tradycyjnie, dwa felietony. Paweł Jachowski śmieje się z rewolucji q-commerce, która pożera własne dzieci, a Konrad Kaszuba wyraża zdziwienie z powodu zmieniających się opinii na temat zakazu handlu w niedziele
Zachęcamy do lektury!
Kliknij tutaj, aby zostać prenumeratorem magazynu "Wiadomości Handlowe" oraz uzyskać szereg innych korzyści związanych z prenumeratą WH Plus.
Wolisz nabyć wyłącznie najnowszy numer "Wiadomości Handlowych" (3/2024)? Kliknij tutaj, aby kupić magazyn w formie e-wydania lub tutaj, aby zamówić wydanie drukowane.