– Koncept 3.5 pozwala nam testować nowe rozwiązania, które analizowaliśmy na przestrzeni ostatnich miesięcy, na bazie formatu 3.0. Zmiany nie są więc diametralne, ale zauważalne dla klientów – mówi w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl Patrycja Kamińska, PR manager Netto Polska.
Netto 3.5. różni się od Netto 3.0?
Zmiany, o których mowa dotyczą głównie działów z artykułami świeżymi, takich jak warzywa i owoce, mięso i wędlin, nabiał oraz pieczywo; a także sposobu ekspozycji oferty promocyjnej.
– Strefa warzyw i owoców została przearanżowana, a w jej ramach zastosowaliśmy nowy rodzaj oświetlenia, który jeszcze lepiej podkreśla świeżość produktów. Standardowe lady chłodnicze zastąpiliśmy regałami, dzięki czemu możemy lepiej wyeksponować asortyment świeżych mięs. Poprawiony został też układ oferty in-outowej – wyjaśnia Patrycja Kamińska – W sklepach działających w ramach konceptu 3.5 funkcjonuje też sprzedaż outdoorowa, co oznacza, ze część asortymentu wyeksponowana jest na zewnątrz, przy wejściu do placówki – dodaje.
Z wypowiedzi PR manager Netto można też wnioskować, że sieć jest wciąż na etapie prac nad ostatecznym kształtem nowego konceptu. – Wprowadzone zmiany są pozytywnie odbierane przez klientów, ale na bieżąco się im przyglądamy i wiemy, że koncept 3.5 nie jest tym finalnym – zastrzega Kamińska.
Skąd potrzeba zmian?
Zapytaliśmy sieć, czym zmiany wprowadzone w koncepcie 3.5 są podyktowane oraz czy ich wprowadzenie jest próbą gonienia rynku i wynika z tego, że koncept 3.0 okazał się niewystarczający/odstający od konceptów proponowanych przez konkurencję.
Netto jako powód swoich działań wskazało ewolucję w handlu, której tempo w ciągu ostatnich lat, z przyczyn zewnętrznych, przyspieszyło. Sieć zapewniła przy tym, że koncept 3.0 się nie wyczerpał, ale sklepy wymagały "upgrade’u”, po to, by lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów. Zmiany wprowadzane w placówkach mają przede wszystkim pozytywnie przełożyć się na ich komfort i wygodę.
Ich założeniami są także optymalizacja niektórych procesów, co ma przynieść korzyści pracownikom sklepów oraz poprawa wyników sprzedażowych. Sieć zastrzega, że nie dzieli się danymi w tym zakresie, ale przyznaje, że jest zadowolona z finansowych efektów zmian wdrożonych w ramach konceptu 3.5.
Obecnie w nowej formule działa kilkanaście placówek sieci, ale plany Netto zakładają, że modernizację zgodną z konceptem 3.5 przejdą kolejne.
Modernizacja za modernizacją. Co z ekspansją?
W tym miejscu należy odnotować, że Netto dwa lata temu zakończyło potężny proces rebrandingu i modernizacji, związany z przejęciem ponad 300 placówek Tesco.
– Proces konwersji sklepów Tesco do Netto został zakończony wiosną 2022 roku, a więc szybciej niż pierwotnie zakładaliśmy. W czasie 10 miesięcy otworzyliśmy około 230 sklepów, nie tylko wymieniając szyld Tesco na Netto, a optymalizując przestrzeń handlową, wprowadzając nowe procesy czy integrując oba zespoły – podkreśla Patrycja Kamińska.
W roku 2023 Netto skupiło się na optymalizacji sklepów pod kątem technologicznym, co przełożyło się na wymierne oszczędności, ale spowodowało, że sieć musiała ograniczyć rozwój organiczny. Zamiast 25 nowych sklepów planowanych pierwotnie Netto otworzyło ich w minionym roku zaledwie cztery. Równolegle sieć sprzedała kilka placówek. W efekcie Netto zakończyło miniony rok, mając na koncie dokładanie tyle samo sklepów, co na koniec roku 2022, czyli 663. Dla porównania dwaj najwięksi konkurenci Netto – Biedronka i Lidl mieli ich odpowiednio przeszło 3,5 tys. i ponad 850.
Rok 2024 ma być wreszcie dla Netto czasem rozwoju organicznego, ale czy imponującego? – W bieżący rok weszliśmy z 663 sklepami. Do końca 2024 r. planujemy otworzyć 20 nowych sklepów, przy czym większość otwarć zostanie zrealizowanych w drugiej połowie roku. Nasze plany na 2025 r. zakładają przekroczenie liczby nowych sklepów założonych na ten rok. Nie chcemy jeszcze teraz mówić o konkretnych liczbach, ale plany są ambitne – deklaruje PR manager Netto Polska.
Netto Express szybciej niż Netto Green
Możliwą drogą rozwoju dla Netto wydają się dyskonty convenience, działające pod szyldem Netto Express, które sieć zaczęła testować w ojczystej Danii. W Polsce takie placówki już działają. – Sklepy convenience mamy w tej chwili w Szczecinie i Wrocławiu. Nie jest to dla nas format strategiczny, ale przy ograniczonej dostępności miejsc pod budowę pełnowymiarowych sklepów zwłaszcza w dużych miastach, musimy być otwarci na rozwijanie go – mówi Kamińska.
Swego czasu sieć deklarowała, że otworzy na naszym rynku ekologiczne sklepy pod szyldem Netto Green (pierwotne plany zakładały, że pierwszy z nich ruszy w 2023 r.). Z wypowiedzi PR manager Netto wynika jednak, że uruchomienia placówek w tym formacie w najbliższej przyszłości jest mało realne.
– Aktualnie koncentrujemy się przede wszystkim na umacnianiu naszych fundamentów, dlatego nie wskażemy terminu otwarcia w pełni ekologicznego sklepu Green Netto – stwierdziła w wypowiedzi dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Patrycja Kamińska, dodając, że to nie oznacza, że sieć nie będzie inwestowała w ekologiczne rozwiązania.
Zielone inwestycje Salling Group
W 2023 r. Netto zainstalowało panele fotowoltaiczne na dachach 130 sklepów. Na przestrzeni tego roku mają one być zamontowane na 215 kolejnych. Netto planujemy również uruchomienie farm słonecznych przy centrach dystrybucji w Motańcu (woj. zachodniopomorskie) i Domasławiu (woj.dolnośląskie).
Ponadto sieć odchodzi od odgrzewania gazowego, stawiając na pompy ciepła. Stosuje energooszczędne oświetlenie LED i systemy do sterowania nim. Wymienia też meble chłodnicze na takie posiadające drzwi.
– Cały czas zastanawiamy się nad nowymi rozwiązaniami, które pomogą nam zrealizować strategiczny cel dla całej Grupy Salling (właściciela Netto - red.), tj. redukcję emisji CO2 w ramach operacji własnych o 50 procent do 2030 roku – podkreśla Kamińska.