14.07.2021 / 15:23
StoryEditor

Pandemia zmasakrowała wyniki finansowe firmy Lagardere Travel Retail za 2020 r.

Sklep Aelia Duty Free należący do grupy Lagardère Services (materiały prasowe, Lagardère Services)
Spółka Lagardere Travel Retail – której działalność jest silnie powiązana z ruchem pasażerskim – bardzo ucierpiała na pandemii i związanym z nią drastycznym obniżeniem mobilności globalnej populacji. Wszystkie najważniejsze wskaźniki finansowe pikowały na łeb na szyję. Na pocieszenie zarząd spółki podkreśla, że spadek przychodów był znacząco niższy od spadku globalnego ruchu pasażerskiego.

Segment Travel Retail grupy Lagardere został mocno sponiewierany przez pandemię, która m.in. sparaliżowała globalną turystykę i ruch pasażerski. Dramatycznie spadły przychody firmy, pojawiły się potężne straty. W roku finansowym 2020 przychody spadły aż o -60 proc., do 1,72 mld euro, wobec 4,26 mld euro rok wcześniej. Zarząd pociesza się, że to i tak mniej niż wyniosły spadki w globalnym ruchu pasażerskim, który skurczył się aż o -65,9 proc.

Ucierpiały wszystkie sub-segmenty działalności. Biznes Duty Free & Fashion z powodu spadku międzynarodowego ruchu pasażerskiego – głównie lotniczego – uzyskał przychody o -67 proc. Niższe niż rok wcześniej. Nieco mniej stracił biznes Travel Essentials, dzięki większej dywersyfikacji sprzedaży w różnych kanałach – przychody spadły o -53 proc. Blisko 80-proc. spadek odnotował biznes Foodservis, głównie obsługujący gastronomię na lotniskach.

W rezultacie mocno ucierpiała cała grupa Lagardere. Jej łączne przychody spadły z 7,21 mld euro w 2019 r. do niespełna 4,4 mld euro w 2020 r. W tym samym ujęciu EBIT spadł z 411 mln euro do -549 mln euro. Zamiast zysku netto w wysokości 11 mln euro pojawiła się strata -688 mln euro.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

17.04.2025 / 12:50
StoryEditor
Ukraiński właściciel sieci Silpo tylnymi drzwiami wszedł do Polski. Nie zgadniecie, pod jakim szyldem działa pierwszy sklep [NASZ NEWS]

Fozzy Group, gigant handlu spożywczego z Ukrainy, prowadzi już niewielki biznes detaliczny w Polsce - ustalił portal wiadomoscihandlowe.pl. Właściciel sieci Silpo, Fora i Thrash wraz ze swoim polskim menedżerem są wspólnikami w spółce, która... została franczyzobiorcą jednej z sieci handlowych działających na naszym rynku. O kogo chodzi?

W roli franczyzobiorcy występuje spółka IDKFA IDCLIP, w której 90 proc. udziałów ma Fozzy Holdings Limited, a pozostałe 10 proc. należy do Macieja Gawrońskiego - menedżera dawniej przez niemal 20 lat związanego z Jeronimo Martins, w tym z Biedronką, a od 2017 r. pracującego jako szef logistyki i łańcucha dostaw właśnie w Fozzy Group.

Beneficjentem rzeczywistym IDKFA IDCLIP jest Wołodymyr Kostelman - obywatel Ukrainy, który założył Fozzy w 1997 r. w Kijowie i pozostaje właścicielem oraz prezesem grupy, która rozrosła się od tamtej pory tak bardzo, że jest dziś wiceliderem rynku spożywczego w Ukrainie - pod względem przychodów ze sprzedaży (117,9 mld hrywien w 2023 r. według "Forbesa") ustępuje tylko ATB Marketowi.

image
Beneficjentem rzeczywistym spółki IDKFA IDCLIP jest Wołodymyr Kostelman, jeden z najbogatszych Ukraińców
FOTO: rejestr.io

Kostelman to nie tylko jeden z najbogatszych biznesmenów w Ukrainie, ale też wyjątkowo barwna postać. Znany jest chociażby jako... wokalista zespołu rockowego Remont Vody.

Fozzy Group na koniec ubiegłego roku zarządzała siecią 826 sklepów w Ukrainie. Najważniejszą i najwięcej ważącą w przychodach marką w portfolio tego potentata jest Silpo. Punkty handlowe uruchamiane pod tym logo wyróżniają się wnętrzem - to tzw. sklepy tematyczne, z oryginalnym wystrojem skrojonym pod pojedyncze lokalizacje. Firma wśród wielu oryginalnych placówek uruchomiła sklepy, których wnętrza nawiązują chociażby do Nikoli Tesli, gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R., cyrku czy steampunka.

Właściciel sieci Silpo ma Carrefoura

IDKFA IDCLIP to z kolei spółka zarejestrowana jesienią 2023 r., której podstawową działalność stanowi handel detaliczny. Podmiot ten prowadzi jeden sklep na Starym Mieście w Poznaniu (ul. Skotarska 104). Na placówce tej nie znajdziemy jednak szyldu Silpo, Fora czy Thrash - jest to bowiem... supermarket Carrefour. Spółka IDKFA IDCLIP jest franczyzobiorcą francuskiej sieci - choć trzeba przyznać, że dość nietypowym.

Jak przekazał nam Maciej Gawroński, Silpo jest w tym projekcie głównie inwestorem finansowym. Trudno zatem mówić tu o "prawdziwym" debiucie Fozzy na polskim rynku, jakim byłoby np. otwarcie sklepu Silpo.

Przypomnijmy jednak, że już w marcu 2023 r. ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl, że sieć supermarketów Silpo faktycznie chce wejść do Polski i szuka lokalizacji pod sklepy o powierzchni między 2,5 tys. a 5 tys. mkw. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że ukraińska grupa nadal jest zainteresowana naszym rynkiem.

- W ostatnich miesiącach sieć handlowa Silpo zaczęła eksplorować polski rynek detaliczny - przekazało nam w 2023 r. biuro prasowe Silpo. - Przed rosyjską inwazją na pełną skalę badaliśmy najlepsze praktyki w obszarze handlu detalicznego artykułami spożywczymi w USA, Wielkiej Brytanii, Chinach, Hiszpanii, Francji i innych krajach UE. I kontynuujemy to w Polsce - dodali wówczas przedstawiciele firmy.

Sieć podkreśliła też, że wielu Ukraińców znalazło schronienie w UE, w tym w Polsce, a "kiedy wrócą, ich oczekiwania wobec sklepu spożywczego mogą się zmienić". - Dlatego Silpo powinno ewoluować, aby oferować najlepszą możliwą usługę bez względu na wojnę. Podczas eksploracji polskiego rynku odkryliśmy, że polscy eksperci od handlu detalicznego są zainteresowani dość unikalną propozycją wartości Silpo. Nawiązaliśmy wspaniałe współprace, np. z polskimi browarami, rolnikami czy szefami kuchni. Dlatego też korzystne okazało się podzielenie się naszymi doświadczeniami i zbadanie pewnych wspólnych możliwości rozwoju - dodało wówczas biuro prasowe Silpo.

Polska ciągle czeka na Silpo

Od czasu tamtej publikacji Fozzy weszło w biznesowy mariaż z Maciejem Gawrońskim, którego owocem jest franczyzowy Carrefour działający w Poznaniu. Pomimo sondowania rynku, Silpo nie uruchomiło natomiast na własną rękę żadnych placówek w Polsce pod którymkolwiek z szyldów rozwijanych w Ukrainie.

A jednak, jak wynika z nieoficjalnych informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl, firma w dalszym ciągu bierze taki wariant pod uwagę i szuka optymalnych lokalizacji pod punkty sprzedaży, by - jeśli tylko okoliczności będą sprzyjać - otworzyć pierwszy sklep.

Fozzy Group nie odpowiedziało na przesłane przez nas we wtorek pytania o plany rozwoju spółki IDKFA IDCLIP i możliwość ewentualnego pojawienia się marki Silpo w Polsce. Komentarza nie podesłało również biuro prasowe Carrefour Polska.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

14.04.2025 / 11:12
StoryEditor
Kąpielówki z paczkomatu, czyli inwestycja Inpost na wakacyjnej Ibizie
InPost - otwierając pierwszy Paczkomat na Ibizie - rozszerzył swoją obecność na Balearach (fot. InPost)

Grupa InPost zrobiła kolejny krok w swojej strategii ekspansji w Hiszpanii – uruchomiła pierwszy Paczkomat na Ibizie i tym samym rozszerzyła swoją obecność na Balearach, gdzie obecnie działają już 193 punkty PUDO i 39 maszyn Paczkomat.

W całej Hiszpanii, na koniec 2024 roku, działało ponad 2 tysiące urządzeń Paczkomat i blisko 10 tysięcy punktów PUDO.

– Naszym celem jest stały rozwój Grupy InPost w Europie, dlatego skupiamy się na rozszerzaniu naszej sieci logistycznej. W zeszłym roku zainstalowaliśmy ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat. Tym samym zwiększyliśmy liczbę urządzeń o rekordowe 32 proc. rok do roku. Umocniliśmy naszą pozycję lidera w Polsce, jesteśmy numerem jeden pod względem liczby maszyn we Francji i Wielkiej Brytanii, a na rynkach europejskich, na których jesteśmy obecni, jesteśmy już trzecim największym dostawcą e-commerce B2C – skomentował Rafał Brzoska, założyciel i CEO Grupy InPost.

Marc Vicente, CEO InPost w Hiszpanii i Portugalii, dodaje: – Pierwszy Paczkomat na Ibizie to ważny krok w naszej ekspansji w Hiszpanii, rozpoczynający fazę wzrostu na wyspie. Dostarczamy wygodne i zrównoważone rozwiązania logistyczne, które są dostosowane do potrzeb zarówno mieszkańców, jak i turystów - uważa.

Paczkomaty na Ibizie

Warto wiedzieć, że z końcem 2024 roku na Ibizie mieszkało 161 000 osób, które od teraz mają dostęp do sieci InPost. Do urządzenia w La Lavandería Can, w Sant Josep de sa Talaia wkrótce dołączą nowe lokalizacje, aby kontynuować ekspansję na Balearach i w całej Hiszpanii.  

I jeszcze garść twardych danych. Mondial Relay, który działa we Francji, Hiszpanii, Portugalii i krajach Beneluxu, na koniec 2024 roku osiągnął rekordową liczbę 266,7 mln dostarczonych paczek (+11 proc. r/r), znacznie przewyższając wzrost rynku e-commerce. W segmencie B2C wolumen wzrósł o 26 proc. r/r. Paczki dostarczone do APM stanowiły 26 proc. całkowitego wolumenu w 2024 r., w porównaniu do 14% w roku poprzednim.

Przychody osiągnęły ponad 3 mld zł, co stanowi wzrost o 5,3 proc. r/r w walucie sprawozdawczej oraz wzrost o 10,8 proc. w walucie lokalnej. Skorygowana EBITDA wzrosła do 457,2 mln zł, czyli o 39 proc. r/r, a marża zwiększyła się do 15,1 proc. Wzrost skorygowanej marży EBITDA był spowodowany wyższym wolumenem, zwłaszcza w segmencie B2C, większym udziałem wolumenu z maszyn Paczkomat w przychodach i zwiększoną dźwignią operacyjną. Sieć punktów out-of-home powiększyła się o 19 proc., osiągając ponad 31 000 lokalizacji – w tych 12 000 na Półwyspie Iberyjskim.

Gdzie działa firma InPost?   

InPost to lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost jest obecnie wiodącą platformą dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat pojawiły się w Krakowie w 2009 roku.

Grupa InPost na koniec 2024 roku dysponowała już ponad 82 000 punktami out-of-home, w tym prawie 47 000 nowoczesnych urządzeń Paczkomat i ponad 35 000 punktów PUDO w 9 krajach (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100 000 e-sprzedawców. Tylko w ciągu 2024 roku firma obsłużyła ponad miliard przesyłek.

 

 

 

 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

18. kwiecień 2025 14:38