Przypomnijmy, że kara nałożona na Biedronkę przez UOKiK dotyczyła dwóch nieuczciwych praktyk rynkowych – chodziło o uwidacznianie niższej ceny przy produkcie na półce niż zakodowana w kasie, oraz o naruszenie obowiązku informacyjnego polegającego na tym, że przy każdym produkcie znajdującym się w sprzedaży powinna widnieć cena.
Jeronimo Martins Polska zapłaciło karę 115 mln zł w lipcu 2023 r., po tym jak sąd drugiej instancji oddalił apelację spółki i decyzja o płatności stała się prawomocna.
Firma od początku podkreślała, że uważa te zarzuty za niesłuszne, a nałożoną karę za niezasłużoną w obliczu zaangażowania firmy w politykę "dostarczania polskim konsumentom towarów wysokiej jakości w codziennie niskich cenach".
Jakie jeszcze postępowania toczą się przeciwko Biedronce?
W grudniu 2020 r. spółka otrzymała decyzję UOKiK, który nałożył na spółkę karę w wysokości 723 mln zł za rzekome nadużywanie przewagi kontraktowej w relacjach handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych. W ocenie spółki wydana przez organ decyzja nie ma podstaw prawnych i faktycznych, wobec czego spółka złożyła już odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawa jest w toku.
W 2020 r. JMP otrzymało zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie oznaczania kraju pochodzenia owoców i warzyw w sklepach 22 kwietnia 2021 r. Spółka otrzymała decyzję UOKiK, który nałożył na spółkę karę w wysokości 60 mln zł. Spółka złożyła odwołanie od decyzji organu do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 17 kwietnia 2023 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję UOKiK. Spółka złożyła odwołanie do Sądu Apelacyjnego.
10 sierpnia 2022 r. prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie akcji promocyjnej "Tarcza antyinflacyjna Biedronki". 13 kwietnia 2023 r. została wydana decyzja o nałożeniu na spółkę kary w wysokości 161 mln zł. Spóła złożyła odwołanie od decyzji organu do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.