Niezależne placówki handlowe są niezwykle istotnym elementem polskiej gospodarki. Sprawiedliwe traktowanie właścicieli sklepów ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego systemu ekonomicznego. Stanowią one blisko połowę rynku handlu detalicznego, co jest ewenementem na skalę europejską. W trzecim kwartale 2021 r. Grupa Eurocash sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. Z najnowszej edycji rankingu Równi w Biznesie wyłania się obraz rynku w okresie przedświątecznym.
Które produkty warto mieć na półkach?
Coraz częściej producenci i dostawcy oferują konkurencyjne ceny sklepom niezależnym. Jedną z kategorii, którą często można nabyć taniej są produkty nabiałowe, takie jak masło czy śmietana. Atrakcyjne ceny oferuje m.in. producent znanej Osełki Górskiej, Sobik. Dobre warunki współpracy proponuje również Gemini Grupe, producent ryżu, który posiada lepszą ofertę dla lokalnych sklepów niż dla wielkich sieci handlowych. Korzystne ceny ustala także producent przypraw, Dr. Oetker.
Wśród kategorii produktowych, których dostawcy dobrze traktują sklepy niezależne, znalazły się także warzywa konserwowe – niezbędne do przygotowania wielu tradycyjnych potraw, w tym popularnej w całym kraju sałatki jarzynowej. Jest to szczególnie istotne w okresie przedświątecznym, w którym wzrasta sprzedaż produktów wchodzących w skład tradycyjnych potraw świątecznych, a ceny mają kluczowe znaczenie w decyzji klientów.
Najwięksi gracze na lepszej pozycji
Dyskonty i supermarkety wciąż są jednak faworyzowane przez największych producentów. Kluczowi dostawcy tj.: Roust, Heineken, Stock, Carlsberg, Coca Cola, Maspex, PepsiCo, Danone oferują lepsze warunki współpracy dla centralnie zarządzanych sieci. Wytwórcy soków, alkoholi, majonezu oraz pralin mają lepszą ofertę dedykowaną większym placówkom. Są to ważne kategorie, gdyż należą do grupy produktów, których sprzedaż gwałtownie wzrasta przed świętami.
Ponadto, coraz chętniej producenci dla wielkich sieci handlowych przygotowują tzw. produkty dedykowane (czyli na wyłączność). W rankingu przoduje Barilla, producent makaronów z 44 proc. udziałem produktów dedykowanych w sprzedaży. Na podium znaleźli się również USP Zdrowie (herbaty) oraz koncern Unilever (środki do prania). Są także producenci, którzy pomimo lepszej oferty współpracy dla dyskontów i supermarketów, intensywnie rozwijają się na rynku niezależnym. Należą do nich: OSM Łowicz, Lactalis i Krüger, którzy mogą pochwalić się ponad 20 proc. dynamiką wzrostu na tym rynku.
Producenci, którzy faworyzują wielkie sieci handlowe:
- Foodcare, producent przypraw – dostawca oferuje wyższe ceny dla niezależnych przedsiębiorców, a także posiada ofertę dostępną wyłącznie w dyskontach i supermarketach.
- McCormick, producent musztard – produkty tego dostawcy są znacznie droższe w sklepach niezależnych. Wysoki udział produktów dedykowanych, dedykowanych dyskontom i supermarketom.
- Lindt & Sprüngli, producent pralin – to jedna z kategorii, której producenci faworyzują dużych graczy – co szczególnie istotne w okresie nadchodzących świąt.
Celem rankingu „Równi w Biznesie”, zorganizowanego przez Grupę Eurocash jest to, aby najwięksi producenci dawali jednakowe szanse niezależnym polskim przedsiębiorcom, co centralnie sterowanym sieciom. Traktując sprawiedliwie właścicieli sklepów niezależnych, producenci przyczyniają się do rozwoju regionów oraz wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów. Wyniki najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie” za trzeci kwartał 2021 roku dostępne są na stronie Ranking Równi w Biznesie. Warto zapoznać się z jego podsumowaniem i korzystać z wniosków, aby efektywnie móc rozwijać własny biznes.