Na przeciwległym biegunie znalazły się produkty związane z wystrojem i wyposażeniem wnętrz. Tam aż 78 proc. budżetu zakupowego przypada na centra handlowe, podczas gdy inne sklepy stacjonarne odpowiadają jedynie za 5 proc. wydatków. Kanał e-commerce ma znacznie większe znaczenie (17 proc.).
Udział centrów handlowych w wydatkach Polaków na inne produkty to: 34 proc. w przypadku zdrowia i urody, 68 proc. w przypadku odzieży, 69 proc. w kategorii obuwia i wyrobów skórzanych, 66 proc. w przypadku sportu, również 66 proc. w kategorii elektroniki, a 28 proc. w przypadku mebli.
Wydatki w e-commerce wahają się od 1 proc. (artykuły spożywcze) aż do 20 proc. (w przypadku dwóch kategorii: odzieży oraz obuwia i wyrobów skórzanych).
Centra handlowe ważnym kanałem sprzedażowym
– Polacy bardzo chętnie robią zakupy w centrach handlowych, zostawiając w nich większość swojego o budżetu na wydatki. (...) Pokazuje to wyraźnie jak ważną i silną pozycję ma handel stacjonarny a szczególnie centra handlowe, skupiające pod swoimi dachami najlepsze marki i tworzące destynacje zakupowe, ciągle silne i pełniące znaczącą rolę w handlu omnikanałowym – mówi Przemysław Dwojak, senior director w GfK.
Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, zaznacza, że dzięki zrealizowanemu badaniu udało się "uzyskać realną wiedzę na temat tego, jak Polacy wydają swój budżet na zakupy". - To, że w większości kategorii produktowych w ponad 60 proc. trafia on do sklepów w centrach handlowych, wskazuje na siłę tego sektora handlu i jego efektywność sprzedażową. Z kolei analizując to, czego klienci najchętniej szukają i kupują, branża może jeszcze lepiej zrozumieć ich potrzeby i dopasować do nich swoją ofertę - podkreśla Klammer.
GfK sprawdziło też, dlaczego Polacy chętnie zostawiają znaczną część swoich pieniędzy właśnie w galeriach handlowych. Większość pytanych o to klientów docenia przede wszystkim możliwość zobaczenia, sprawdzenia czy przymierzenia towaru przed zakupem. To, jako zaletę zakupów w centrum handlowym, wskazało aż 63 proc. badanych. Respondenci zwracali też uwagę na szeroką ofertę na różnych poziomach cenowych (45 proc.) oraz wygodę i efektywność zakupów w galeriach handlowych (42 proc.).
PRCH zachęca, by na wyniki badania spojrzeć z punktu widzenia potencjalnego najemcy powierzchni handlowej. "Badanie udowadnia wysoką efektywność centrów handlowych jako kanału sprzedaży. W większości kategorii produktowych ponad 50 proc. wizyt klientów w sklepie stacjonarnym kończy się zakupem. Zdecydowany prym w tym zakresie wiodą produkty z kategorii zdrowie i uroda (75 proc.), artykuły dla dzieci (70 proc.) oraz odzież (64 proc.). - wskazano.
Według GfK ok. 40 tys. sklepów, zlokalizowanych w 600 centrach handlowych, odpowiada za około 40 proc. obrotów handlu detalicznego (udział w handlu w 105 badanych centrach handlowych GfK oszacowało na 40,9 proc.), a na ponad 60 tys. sklepów internetowych przypada około 8,5 proc. obrotów.
Metodologia badania
Badanie zrealizowane przez GfK na zlecenie PRCH objęło zasięgiem 105 centrów handlowych o różnej charakterystyce. Obiekty te przekazały na potrzeby badania pełne dane dotyczące liczby i struktury najemców, odwiedzalności obiektów i obrotów osiąganych w poszczególnych kategoriach, pozwalające na wnioskowanie o skali i zakresie zachowań omnikanałowych. Dodatkowo firma GfK wykorzystała dane dotyczące populacji klientów w obszarze oddziaływania każdego z analizowanych obiektów, ich siły nabywczej w handlu tradycyjnym i w e-commerce. Ponadto przeprowadzono wywiady exit-poll na próbie 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów oraz ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów.