22.04.2024 / 13:14
StoryEditor

Ile miejsca zostało Biedronce na rozwój w Polsce? Ile sklepów będzie w stanie otworzyć? Czy dlatego musi iść za granicę?

Biedronka w Kowalach (fot. iwciagr/Shutterstock)
Biedronka ponownie przyspieszyła z rozwojem sieci sklepów. To zadziwiając w kontekście nasycenia rynku placówkami tej sieci, a także problemów z kanibalizacją, które doprowadziły do kryzysu w firmie w latach 2014/15 r. I konieczności przeprowadzenia głębokiej restrukturyzacji. Wydaje się jednak, że szybki rozwój Biedronki nie potrwa długo, dlatego operator szuka swoich szans na rynku słowackim, a także sonduje rynek rumuński.

Grupa Jeronimo Martins rozwijała się w Polsce w 2023 r. szybciej, niż wcześniej oficjalnie zapowiadała. W ubiegłym roku firma otworzyła 170 Biedronek netto, a ponad 200 brutto, gdy sygnalizowała wcześniej, że będzie ich ok. 150. Nie jest to jednak wyjątkowa sytuacja. Spółka już regularnie pozostaje konserwatywna, formułując swoje plany w zakresie rozwoju sieci, po czym otwiera więcej sklepów, niż pierwotnie planowała. Taka sytuacja miała miejsce w 2021, 2022 oraz 2023 roku.

Zdaniem Janusza Pięty, analityka Biura Maklerskiego mBanku, przyśpieszenie tempa otwarć wynika z jednej strony z bardzo dobrych wyników finansowych Biedronki (wzrostów LFL powyżej rynku oraz wysokich marż, dzięki którym spółka osiąga wysoki zwrot z kapitału), co wraz z silną pozycją bilansową grupy pozwala na zwiększenie nakładów inwestycyjnych i zapewnienie tym samym atrakcyjnego profilu wzrostu spółki dla inwestorów. Z drugiej strony inni detaliści również posiadają ambitne cele w zakresie rozwoju, dlatego rozsądne jest przyśpieszenie roll-outu tak by zająć miejsce konkurencji.

– Obecnie oczekuję, iż Biedronka otworzy ok. 100 sklepów w 2024 roku i w kolejnych latach będzie odpowiednio zmniejszała tempo wzrostu. Docelową liczbę sklepów trudno szacować, moje oczekiwania skierowane są docelowo ku lekko ponad 4000 sklepów, lecz mogą być w tym zakresie zbyt konserwatywne. Jednak jeśli spółka zauważy, że na rynku jest istotnie mniej przestrzeni na wzrost, może zdecydować się na otwarcia sklepów o mniejszym formacie, co zwiększałoby potencjał sklepowy sieci – mówi Janusz Pięta.

Marże w dół

Ekspert zwraca jednak uwagę, że nadchodzi koniec wysokich marż, bo handel, a zwłaszcza dyskonty, mocno inwestują w promocję, chcąc odbudować wyższe wolumeny. Ta polityka uderzy zwłaszcza w mniejsze placówki.

– Z uwagi na wciąż wysoką wrażliwość cenową konsumenta oczekiwałbym dalszego odpływu klientów z mniejszych sklepów do dyskontów/supermarketów i tym samym negatywny efekt większej aktywności promocyjnej na rynku spożywczym powinien w większym stopniu dotknąć mniejsze podmioty – podkreśla Pięta.

Zwraca też uwagę, że pierwszy kwartał tego roku był stosunkowo trudny dla detalistów spożywczych, a spadająca inflacja żywności i większa aktywność promocyjna powinny spowodować, iż rynkowi liderzy w swoich koszykach zakupowych doświadczą deflacji, co będzie negatywnie wpływać na dynamikę sprzedaży. Od stycznia wzrosłą też płaca minimalna, co generuje koszty dla detalistów. Wzrastająca konsumpcja ma jednak poprawić sytuację.

Pięta zwraca też uwagę, że dla sieci nadal ważne będzie posiadanie aplikacji zakupowych i lojalizowanie konsumentów, ale bardziej istotną rolę w ewolucji pozycji konkurencyjnej będzie odgrywać cena i dostępny asortyment.

15.01.2025 / 15:03
StoryEditor
Sieci Intermarché z Polski i Portugalii będą musiały sfinansować przejęcie sklepów Casino w Francji. Obie firmy muszą znaleźć nawet 500 mln euro
Intermarche Super w Łodzi (fot. wiadomoscihandlowe.pl/KK)

Intermarche sprzeda nieruchomości grupy w Polsce i Portugalii, by pozyskać część środków na finansowanie zadłużenia powstałego m.in. za sprawą zakupu części z ok. 300 sklepów Casino we Francji. Ze sprzedaży połowy sklepów w Portugalii spółka zamierza pozyskać kwotę około 245 milionów euro. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, łącznie z obu krajów grupa chce pozyskać ok. 500 mln euro, co oznaczałoby, że sprzedaż nieruchomości w Polsce przynieść ma ponad 250 mln euro.

Przypomnijmy, że w styczniu 2024 r. trzej francuscy detaliści Auchan, Carrefour i Intermarche, złożyli jedną ofertę przejęcia 288 placówek sieci Casino za 1,35 mld euro, z cze...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.01.2025 / 18:25
StoryEditor
Megatrendy w sektorze opakowań dla produktów FMCG. Zmniejszenie wpływu na środowisko i zapewnienie surowca z recyklingu
TOP trendy w sektorze opakowań dla produktów FMCG (Shutterstock)

Rosnący popyt na opakowania, rosnąca rola przemysłu farmaceutycznego i chemicznego, konsolidacja rynku przetwórstwa papieru. Jedną z głównych sił napędowych rozwoju sektora opakowań będzie e-commerce, a ograniczeniem w rozwoju nowoczesnych rozwiązań - wysoki koszt surowców do produkcji opakowań przy braku infrastruktury do recyklingu. Trendy rynkowe i technologiczne w branży przeanalizował prof. Artur Bartkowiak, członek zarządu Stowarzyszenia Natureef, dyrektor Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CBiMO ZUT).

Rosnąć będzie zainteresowanie opakowaniami ekologicznymi, ale stanowić będą one w dalszym ciągu najwyżej 3-4 proc. całej produkcji. Aspekt wpływu na środowisko pozostanie ważny ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. styczeń 2025 05:31