22.04.2024 / 13:14
StoryEditor

Ile miejsca zostało Biedronce na rozwój w Polsce? Ile sklepów będzie w stanie otworzyć? Czy dlatego musi iść za granicę?

Biedronka w Kowalach (fot. iwciagr/Shutterstock)
Biedronka ponownie przyspieszyła z rozwojem sieci sklepów. To zadziwiając w kontekście nasycenia rynku placówkami tej sieci, a także problemów z kanibalizacją, które doprowadziły do kryzysu w firmie w latach 2014/15 r. I konieczności przeprowadzenia głębokiej restrukturyzacji. Wydaje się jednak, że szybki rozwój Biedronki nie potrwa długo, dlatego operator szuka swoich szans na rynku słowackim, a także sonduje rynek rumuński.

Grupa Jeronimo Martins rozwijała się w Polsce w 2023 r. szybciej, niż wcześniej oficjalnie zapowiadała. W ubiegłym roku firma otworzyła 170 Biedronek netto, a ponad 200 brutto, gdy sygnalizowała wcześniej, że będzie ich ok. 150. Nie jest to jednak wyjątkowa sytuacja. Spółka już regularnie pozostaje konserwatywna, formułując swoje plany w zakresie rozwoju sieci, po czym otwiera więcej sklepów, niż pierwotnie planowała. Taka sytuacja miała miejsce w 2021, 2022 oraz 2023 roku.

Zdaniem Janusza Pięty, analityka Biura Maklerskiego mBanku, przyśpieszenie tempa otwarć wynika z jednej strony z bardzo dobrych wyników finansowych Biedronki (wzrostów LFL powyżej rynku oraz wysokich marż, dzięki którym spółka osiąga wysoki zwrot z kapitału), co wraz z silną pozycją bilansową grupy pozwala na zwiększenie nakładów inwestycyjnych i zapewnienie tym samym atrakcyjnego profilu wzrostu spółki dla inwestorów. Z drugiej strony inni detaliści również posiadają ambitne cele w zakresie rozwoju, dlatego rozsądne jest przyśpieszenie roll-outu tak by zająć miejsce konkurencji.

– Obecnie oczekuję, iż Biedronka otworzy ok. 100 sklepów w 2024 roku i w kolejnych latach będzie odpowiednio zmniejszała tempo wzrostu. Docelową liczbę sklepów trudno szacować, moje oczekiwania skierowane są docelowo ku lekko ponad 4000 sklepów, lecz mogą być w tym zakresie zbyt konserwatywne. Jednak jeśli spółka zauważy, że na rynku jest istotnie mniej przestrzeni na wzrost, może zdecydować się na otwarcia sklepów o mniejszym formacie, co zwiększałoby potencjał sklepowy sieci – mówi Janusz Pięta.

Marże w dół

Ekspert zwraca jednak uwagę, że nadchodzi koniec wysokich marż, bo handel, a zwłaszcza dyskonty, mocno inwestują w promocję, chcąc odbudować wyższe wolumeny. Ta polityka uderzy zwłaszcza w mniejsze placówki.

– Z uwagi na wciąż wysoką wrażliwość cenową konsumenta oczekiwałbym dalszego odpływu klientów z mniejszych sklepów do dyskontów/supermarketów i tym samym negatywny efekt większej aktywności promocyjnej na rynku spożywczym powinien w większym stopniu dotknąć mniejsze podmioty – podkreśla Pięta.

Zwraca też uwagę, że pierwszy kwartał tego roku był stosunkowo trudny dla detalistów spożywczych, a spadająca inflacja żywności i większa aktywność promocyjna powinny spowodować, iż rynkowi liderzy w swoich koszykach zakupowych doświadczą deflacji, co będzie negatywnie wpływać na dynamikę sprzedaży. Od stycznia wzrosłą też płaca minimalna, co generuje koszty dla detalistów. Wzrastająca konsumpcja ma jednak poprawić sytuację.

Pięta zwraca też uwagę, że dla sieci nadal ważne będzie posiadanie aplikacji zakupowych i lojalizowanie konsumentów, ale bardziej istotną rolę w ewolucji pozycji konkurencyjnej będzie odgrywać cena i dostępny asortyment.

14.11.2024 / 15:06
StoryEditor
Frisco i Duży Ben ze wzrostami sprzedaży w minionym kwartale. Sprawdź, jak radziły sobie projekty Eurocashu
(fot. wiadomoscihandlowe.pl, mat. prasowe)

Eurocash poinformował o aktualizacji celów finansowych, przyjętych w strategii dla grupy na lata 2023-2025. Zaprezentował też wyniki sprzedażowe Frisco oraz Dużego Bena za trzeci kwartał 2024.

Frisco jest krajowym liderem w zakupach spożywczych online. Sieć wystartowała w 2006 roku w Warszawie, aktualnie dostarcza zakupy do domów klientów  także we Wrocławiu, Poznani...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.11.2024 / 16:43
StoryEditor
Biedronka ostro odpowiada prezesowi UOKiK! Sieć nie zgadza się z zarzutami! JMP: Robimy wszystko, aby dawać klientom najlepszą ofertę na rynku
Operatorowi sklepów Biedronka, firmie Jeronimo Martins Polska, grozi kara do 10 proc. obrotu, jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą

Zdaniem UOKiK, sieć sklepów Biedronka nie poinformowała klientów prawidłowo o istotnych zasadach promocji, za co grozi jej teraz wielomilionowa kara. Biedronka nie akceptuje zarzutów UOKiK, o czym poinformowała w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu.

W trwającej w sumie przez dwa dni akcji promocyjnej Biedronka obiecywała zwrot wartości produktów promocyjnych na voucher, ale - zdaniem UOKiK - nie poinformowała konsumentów o ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 06:20